Test: Pirelli Cinturato Gravel Hard cykeldæk

I løbet af efteråret/vinteren testede vi “Mixed” udgaven af Pirelli’s gravelspecifikke dæk, Cinturato Gravel, og her over foråret og sommeren er det “Hard” udgaven der har stået for skud. Mixed udgaven er blandet underlag, inkl. muder, mens hard udgaven er til rimelig fast underlag – og ruller noget bedre på landevejen.

Lad os finde ud af hvordan de klarer sig i praksis.

Udvalgte specifikationer

  • Dæk: 700x40c testet, fås også og i 700x35c, 700x45c, 45x650b samt 50x650b
  • Vægt: Fra 410 gram
  • Tubeless Ready: Ja
  • Anvendelse: Gravel

Test-opsætning

Dækkene er testet i 40mm udgaven, på et sæt DT Swiss R23 Spline DB fælge, opsat tubeless med væske fra X-Sauce.

Teknologi

Pirelli’s Cinturato Gravel-serie indeholder mange af de teknologier som blev introduceret med deres Scorpion-serie til moutainbike, bl.a. SpeedGrip Compound der er en gummi-blanding der giver optimalt greb uanset om det er vådt eller tørt, derudover er rullemodstanden minimeret således man bruger mindst muligt energi på at komme fremad. Pirelli har forsøgt at lave en gumiblanding der performer godt på alle slags underlag og i al slags vejr, da gravel–rytteren ofte kører på varieret underlag og under varierede vejrforhold.

Udover fokus på rullemodstand og greb, så har der naurligvis også været fokus på punkteringsresistens – dette i form af et nylon “mellem-lag” der beskytter mod både cuts og punkteringer generelt.

Alle modellerne er klar til tubeless og specielt designet med kant der gør dem velegnet til brug på bredere fælge uden risiko for at dække glider af.

Hard udgaven har mange mindre, og lave knopper i en “v-form” som gør at de yder mindst muligt modstand ved kontakt med underlaget. I midten er disse knopper ikke ret høje, netop for at optimere rullemodstanden, mens de i siderne er noget højere for at give lidt ekstra greb når man drejer. Knopperne på dæksiden er vinklet en smule, så de først kommer i spil når man kommer ned i et sving og altså ikke øger rullemodstanden når man kører på fast underlag. Den begrænsede afstand mellem knopperne gør at kører man i mudder, vil der hurtigt blive pakket med mudder mellem knopperne – derfor er Hard udgaven bedst på fast underlag, det må til gengæld gerne være tørt og vådt, dækket er lavet til at klare begge dele.

Praktisk test

Som nævnt indledningsvis, så kommer undertegnede direkte fra Mixed udgaven af dækket, som jeg har benyttet i efteråret og vinteren på min cross/gravel-cykel. Da foråret meldte sin ankomst blev de derfor skiftet ud med Hard udgaven, som har sidde på cyklen siden. Nu kender vi alle det danske vejr, som kan være ret omskifteligt, så de er også blevet testet i al slags vejr, fra sol og tørt/løst grus, til regnvejr og fedtede singletrack spor.

I 40mm udgaven, opsat tubeless, er der mulighed for at køre dæktrykket ret langt ned, og få en fremragende komfort – uden at man mister greb eller øger rullemodstanden betragteligt på vejen.

Jeg har i testperioden udsat dækkene for lidt af hvert, fra klassiske “grus eventyr” til små skovstier, singletrack og landevej. Direkte sammenlignet med Mixed udgaven, så bemærker man først og fremmest at det ruller bedre, takket være de flade knopper, dernæst så har det stadig rigtig fint greb i underlaget, så længe det ikke bliver for løst – så savner man altså nogle lidt større knopper til at “bide” sig fast i underlaget. Det ser man eksempelvis i skoven man man kører på naturstierne, mens de anlagte singletracks med grus er mere velegnede til Hard udgaven her.

Egentlig ser jeg Hard udgaven som et ret alsidigt dæk der er rimelig hurtigt på landevejen, suverænt på grus og anlagte stier, mens det måske er mindre godt til tekniske singletracks – omvendt er det nok heller ikke her de fleste Gravel-folk slår deres folder.

I testperioden fra februar til september er jeg ikke punkteret én eneste gang – heller ikke bare en lille “siver” som tubeless væsken har skulle lukke – så jeg vil også godt turde konkludere at holdbarheden er helt i top! Som det ser meget anerledes ud hvis man stadig sværger til slange tør jeg ikke sige, men indtrykket er at dækket er ret holdbart og har en god punkteringsbeskyttelse.

Konklusion

Cinturato Gravel Hard er indtil videre det bedste graveldæk jeg har kørt med, det er tilpas hurtigt, har et godt greb i det meste underlag og så ruller det stadig fornuftigt på asfalt, hvis man skulle bruge cyklen til pendling til og fra arbejde eksempelvis. Ydermere er det godt beskyttet mod punkteringer og nemt at sætte op tubeless – det er altså svært at finde noget negativt at sige omkring dette dæk!

Er du til gravel og kommer du også omkring en asfalteret vej i ny og næ, så bør du overveje Cinturato Gravel Hard, særligt hvis du er til tubeless opsætning. Disse dæk får min allerbedste anbefalinger!

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 449,- pr. stk.

Holdbarhed 9
Rullemodstand 10
Greb 8
Vægt 8
Pris 7
8.4
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Craft Train Pack cykeltøj
Craft’s Train Pack-serie er tøj til motionisten der træner flere gange om...
Læs mere
Join the Conversation

2 Kommentarer

  1. says: Brian F

    Køre med det som bagdæk på min MTB og broren Mixed på forhjulet. Det fungerer fint når man mest kører grus, asfalt og faste skovstier ?

Leave a comment
Skriv et svar til Brian FCancel comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.