Test: Shimano S-Phyre SH-XC903 cykelsko

S-Phyre-serien er det ypperste fra Shimano’s sortiment indenfor cykelsko, tøj og briller, fælles for dem alle er at det er topkvalitet med nyeste features, bygget til fart og maksimal performance!

SH-XC903 er den aktuelle topmodel til MTB og cross/gravel og jeg har testet den de seneste 8-9 mdr’s tid i både efterår, mild vinter samt ind i foråret.

Gå direkte til indhold:

Udvalgte specifikationer

  • Åndbar overdel
  • “Anti-twist” og forstærket hældesign
  • BOA Li2 spænde
  • Ulthread gummisål
  • Lav vægt – 567 gram for str. 41 (uden klamper)

Design og detaljer

SH-XC903 fås i hvid, sort, camo og en fed blå – og så fås de i både alm. og “wide” udgave, sidstnævnte er jeg kæmpe fan af, da især topmodellerne indenfor cykelsko kan være ret smalle, i hvert fald hvis man har brede fusser som jeg! Udover XC903’eren, der er lavet til MTB og Gravel, er der også en RC903 til landevej samt en TR903 til triathleterne.

Sålen er en 11/12 på “stivhedsindekset”, kun overgået af landevejsudgaven der er en 12/12’er på skalaen. I praksis betyder det en super stiv sål med optimal kraftoverførsel, kompromiset er så komforten – især når man går og står.

XC903’eren er lavet til at kunne holde til MTB, gravel og cykelcross, men stadig med fokus på åndbarhed og performance i fokus. Det betyder bl.a. at overdelen tilbyder en fornuftig ventilation, men stadig kan klare mudder, småsten og hvad man ellers kan komme ud for når man bevæger sig “offroad”.

Selve pasformen justeres trinløst via de 2 BOA Li2 spænder, det ene spænde dækker forfoden, mens det andet spænde justerer bespændingen omkring vristen – det fungerer ret godt, i hvert fald for mig. Spænderne skal “hives op” for at løsne bespændingen, så det er praktisk umuligt at dette sker undervejs på cykelturen, eller i cykelløbet!

Hælen er forstærket og det har 2 formål. Det beskytter mod stød og slag og så holder det hælen på plads, så man får det mest effektive tråd, særligt når du virkelig giver den gas.

Carbonsålen er med Ulthread gummisål, dette giver greb når man går og står i dem – og så beskytter gummisålen også selve carbonsålen mod slid og eventuelle skader. Der er endda mulighed for metal-spikes, hvis man vil have ekstra greb, eller kan de fjernes for at spare de par gram. De er lavet til brug med MTB klamper og det oplagte valg er Shimano’s SPD klamper.

Indvendigt er en god og forholdsvis stiv indersål med mulighed for at vælge alm. eller ekstra svangstøtte, indlægget kan nemlig skiftes.

Pasform og komfort

Jeg har testet S-Phyre SH-XC903 i str. 41 i wide-udgaven – hvilket skyldes forholdsvis brede fødder. Det betyder også at det at finde et pat cykelsko der sidder godt og ikke klemmer, kan være lidt en udfordring, for cykelsko er bare generelt smalle og stive. Klemmes fødderne fra begge sider, betyder det sovende tæer for mig og så ryger cykelglæden altså lynhurtigt.

Heldigvis har jeg efterhånden ejet og testet en del forskellige cykelsko og særligt Shimano’s wide-udgaver har jeg være glade for, da de – især i topmodellerne – giver mig den bredde jeg har brug for, netop for at undgå et konstant klem omkring forfoden. S-Phyre SH-XC903 passer heldigvis super godt til min fod og den testede str. 41 wide er perfekt til mine fødder der normalt passer en str. 40-41 i alm. sneakers alt efter mærke og model.

Det første jeg bemærkede var at skoene, trods det er en topmodel med fokus på performance, har en super god og komfortabel pasform. Der er god plads i bredden og der er plads til at bevæge tæerne i tå-boksen. Det betyder god komfort, særligt på de længere ture og pladsen til at bevæge tæerne er guld værd hvis man også kører når temperaturen er lav. Sålen med alm. eller ekstra svangstøtte giver mig den støtte som er nødvendig og jeg oplever ikke sovende tæer eller fødder – ej heller efter ture på 3-5 timer.

Da sålen er en 11/12 på stivhedsskalaen, er den som udgangspunkt ikke super komfortabel – simpelthen fordi den ikke er særlig fleksibel. Af en eller anden årsag synes jeg dog ikke rigtig dette bemærkes når man sidder på cyklen, for her oplever jeg S-Phyre SH-XC903 som en yderst behagelig sko, der dog stadig er stiv og responsiv så mest mulig energi havner i pedalerne. Der hvor den stive sål bemærkes er når man står af cyklen – for de er altså ikke særlig gode at gå i. For de fleste vil dette ikke rigtig betyde det store, men er man typen der dyrker bike-packing eller er på lange weekend-ture hvor man skal gå lidt i cykelskoene, vil disse ikke være optimale hertil.

Overdelen har en fornuftig ventilation og stykket der går over vristen gør at skoene sidder godt og holdes fast, så hverken fod eller hælen “svupper” i skoene. Da stykket er rimelig bredt, er trykket fordelt over et større område hvilket fungerer virkelig godt! Ved forfoden justeres bespændingen også med BOA spændet der er nemt at mikrojustere – også mens du sidder på cyklen.

Konklusion

Jeg er meget positivt overrasket over S-Phyre SH-XC903 – jeg havde absolut forventet en let, stiv og “hurtig” sko som kunne bruges når der skulle jagtes KOM’s, men at den også leverer varen på de lange og opslidende gravel-ture af 4-5 timers varighed har overrasket mig. Komforten i S-Phyre SH-XC903 er virkelig god, der er god plads i både bredde og tå-boksen og designet af overdelen gør at den smyger sig omkring foden og er nem at få til at sidde tilpas stramt – uden den “strammer” så det bliver ubehageligt.

Vil man gerne have både performance og komfort – så vil jeg mene S-Phyre SH-XC903 er et virkelig godt bud, her får man efter min mening det hele i en pakke der også ser godt ud! Er man endda udstyret med fødder der er lidt bredere end gennemsnittet, vil man også elske muligheden for at få en “wide” udgave – så der er god plads til fødderne. Som en bonus ser jeg ingen tegn på slid af gummisålen, eller på skoene generelt her knap 9 mdr. efter de blev taget i brug – dog skal det retfærdigvis siges at på de helt kolde dage er det vinterstøvlerne der har været i brug.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: / Set til priser fra 2179,-

Funktionalitet 9
Komfort 8
Pasform 9
Design 8
Pris 6
8
Mere fra Noel Juul Christensen
Vælg den rette cykelholder til biler med træk
Har man træk på bilen er det bestemt at foretrække med en...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.