Test: Reelight RL720 magnetlygter

Vi har før set på lygter fra danske Reelight, vi har nemlig haft deres SL120 til test. Her skal vi se på deres topmodel som lover at den kan oplyse vejen, i modsætning til SL120 som er til for at blive set i mørket. Modellen vi har haft til test hedder RL720. Det er et lygtesæt med konstant lys i forlygten, og blink i baglygten.

Specifikationer

  • Montering på gaffelkrone og bagagebærer
  • For- og baglygte drives af kun en generator
  • Forlygte med kraftigt lys
  • Side positionslys
  • E6-mærke godkendt reflekser
  • Bruger ikke batterier
  • Fastmonteret
  • Næsten ingen modstand
  • Altid lys på – altid sikker

Hvad er der i kassen?

LLO_1402_Lars

I kassen finder vi for- og baglygte med indbyggede reflekser, en induktionsgenerator til baghjulet, og tre kraftige magneter.

LLO_1405_Lars

LLO_1404_Lars

LLO_1403_Lars

 

Se vores unboxing af Reelight RL720 nedenfor.

Montering

Monteringen foregik i det store hele ret nemt. Forlygten monteres med en bolt i gaffelkronen (der typisk bliver brugt til også at holde en forskærm). Der følger ikke en bolt med, men de fleste cykler man vil montere magnetlygter på, har allerede en bolt siddende i gaffelkronen man kan bruge.

LLO_1452_Lars

Baglygten skrues fast bagerst på bagagebæreren. Afstanden mellem de to monteringsskruer kan justeres ganske meget, så det er muligt at få lygten til at sidde på langt de fleste bagagebærer.

LLO_1463_Lars

Begge lygter drives af den samme induktionsgenerator, som monteres ved baghjulet ved hjælp af nogle solide metal spændebånd. Derefter skal de tre magneter monteres på egerne i hjulet, helst med ens mellemrum så man ikke får ubalance i hjulet når man kører, og selvfølgelig så de flugter præcist med generatoren. Ledningerne trækkes langs stellet, og holdes fast med de medfølgende kabelbindere. Dog var kabelbinderne lige lovlig korte til at nå rundt om de store rør i mit stel, så jeg måtte finde nogle større i værktøjskassen. Når ledningerne er trukket, så skal de sluttes til generatoren. Man skal komme ledningerne gennem hullerne i de 4 tapper, og så klemme en lille plastik lås ned over dem. Det krævede nogle forsøg for at få det til at sidde rigtigt. Jeg ville have foretrukket en skrueløsning, eller nogle kraftige klemmer. Løsningen med den lille plastiklås var en lidt frustrerende oplevelse.

LLO_1456_Lars

Funktionalitet

Reelight RL720 er som sagt et sæt med en blinkede baglygte og en konstant lysende forlygte. Begge lygter har indbygget backup, så de fortsætter med lyse lidt tid efter man har stoppet cyklen. Baglygten blinker kraftigt, og efter en cykeltur på 5-6 minutter, så blinker der fint i over 5 minutter efter man er stoppet. Forlygten derimod, den lyser forholdsvis kraftigt mens man cykler, men så snart man stopper, så falder lysstyrken dramatisk. Forlygten gløder kun svagt når man er stoppet, og efter nogle sekunder så slukker den helt. Mens man cykler, så kaster forlygten en lyskegle på jorden foran cyklen, og man kan godt orientere sig hvis der skulle være en gadelampe der var gået ud. Men lyset er dog langt fra kraftigt nok til at jeg synes det er behageligt at køre hurtigt på stier uden gadebelysning. Til den slags ture vil jeg supplere RL720 med en ekstra batteridrevet lygte.

LLO_1476_Lars

Fordelene ved RL720 er dog at man altid har lys på, man skal ikke tænke på lygtetændingstider, oplade batterier eller huske at have lygter med i lommen. Og fordi at forlygten rent faktisk kaster en lyskegle, så KAN man godt køre (forsigtigt) i mørket hvis man bliver nødt til det. Dog flimrer lyset fra forlygten en smule, så en længere tur i mørke er lidt anstrengende for øjnene.

Konklusion

Idéen med magnetlygter er rigtig god, man er synlig for andre trafikanter, specielt i tusmørket hvor man måske normalt ikke ville have lygter på cyklen. RL720 kan endda lyse vejen op nogle meter foran cyklen, noget jeg ikke har set andre eftermonterede magnetlygter gøre. Desværre så flimrer lyset fra forlygten en smule, og back-up funktionen på forlygten er ikke specielt effektiv. Og så er jeg stødt på en enkelt uhensigtsmæssighed i designet. Når jeg kører med RL720 om natten, så rammer lidt af lyset fra forlygten, kanten af lygteglasset og bliver reflekteret op i ansigtet på mig. Det er irriterende når man har vænnet sig til mørket, men det kan være fordi at højden fra lygten til mine øjne lige præcis gør at jeg rammer en uheldig reflektion. Et stykke gaffatape på lygten løste problemet for mig, men det burde ikke være nødvendigt at man skal sætte tape på sine nye lygter. Selvom RL720 har nogle områder der kan forbedres, så er jeg rigtig glad for dem. Jeg har altid lys på og skal ikke huske at tage min lygter af cyklen når jeg stiller den fra mig. Fordi at RL720 er fastmonterede, så skal det være en meget ihærdig tyv der kan finde på at hugge dem. Alt i alt, så synes jeg at fordelene opvejer de fleste af lygternes svage sider.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 629,95 (Set til ca. 500,-)

Køb Reelight RL720 online hos bl.a. ReeelightCykelPartner.dk eller Cykelgear.dk

Funktionalitet 9
Design 8
Pris 6
7.7
Mere fra Lars Lund Olsen
Test: Puro iPhone 6 cykelholder
Nogle gange kan det være praktisk at have sin telefon indenfor synsvidde,...
Læs mere
Join the Conversation

4 Kommentarer

  1. says: John

    Så fx i københavn, hvor der jo er gadelygter 99% af vejen vil du sige de er længe tilstrækkelige i sig selv, hvis jeg bare gerne vil have nogle lygter jeg aldrig skal huske at tage med, men også lyser konstant? 🙂

    1. Hej John,

      Det vil jeg bestemt sige – når man “bare” skal ses og ikke bruge dem til at lyse op med – så er det rigeligt fine!

      Med venlig hilsen,

      Noel JuuL Christensen
      CykelStart.dk

  2. says: Kasper

    Findes der lygter uden batteri som er stærke nok til at kunne lyse op så man kan se noget?
    Er det noget der ville kunne løses med flere magneter i egerne?

    1. Hej Kasper

      Så tror jeg du skal se på en nav-dynamo hvis du skal have kraftigere batteriløse lygter. Flere magneter i egerne ikke rigtigt en løsning. Og så er strømmen ikke gratis, jo kraftigere lys, jo mere modstand er der når man skal træde cyklen. Så hvis du skal have kraftigt blus på cyklen, så er batterier stadig den eneste reelle løsning.

      /Lars
      Cykelstart.dk

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.