Test: SKS RENKOMPRESSOR fodpumpe

RENNKOMPRESSOR fra SKS er en klassiker uden lige, den har næsten 40 år på bagen og er meget kendt i cykelkredse – men hvor god er den egentlig sammenlignet med alle mulige andre fodpumper man kan købe i dag?

Vi har testet den!

Udvalgte specifikationer

  • 16 bar
  • EVA ventilhoved til både racer, auto og alm. ventiler
  • Indbygget manometer
  • Ben kan foldes

Design og funktioner

RENNKOMPRESSOR kommer i den genkendelige orange farve og designet er også ret old-school, selvom det løbende er opdateret en smule.

Håndtaget øverst er i træ og selve pumpen er udført i metal, det samme er de to små fødder som kan slåes ud for bedre stabilitet. I bunden af pumpen er manometret placeret, her kan dæktrykket aflæses i både PSI og bar. Pumpen er forholdsvis tung og virker super solid, som et stykke godt tysk håndværk!

Ventilhovedet på denne model er et såkaldt EVA ventilhoved, det passer til både racer, auto og alm. ventiler, og der er “lås” på hovedet når man har monteret det på ventilen. Modsat mange andre andre ventilhoveder, så har dette ventilhoved kun én indgang der passer til alle 3 ventil-typer.

Slangen har en fin længde og der er en lille klips på pumpen så slangen kan fastgøres når ikke den er i brug, hvilket er ret praktisk.

RENNKOMPRESSOR har ikke den største volumen, hvilket betyder 3 ting i praksis:

  1. Det er “lettere” at pumpe med end en fodpumpe med større volumen, da den ikke bliver hård på samme måde når dæktrykket øges.
  2. Man skal bruge flere “pump” på at pumpe ex. 8 bar i et racerdæk, end en pumpe med større volumen.
  3. Det er lettere at ramme dæktrykket præcist, da man kan dosere mængden af luft ret præcist.

Jeg har testet SKS RENNKOMPRESSOR mod en Force Workshop fodpumpe og her skulle jeg bruge næsten dobbelt så mange pump for at opnå samme dæktryk – men til gengæld så bliver den aldrig rigtig “hård” at pumpe med, da volumen er forholdsvis lille – det er også årsagen til at det er nemmere at dosere luften, så man rammer det hele rigtige dæktryk.

Manometeret er meget præcist, jeg har aflæst manometret og kontrolleret dæktrykkket med en digital dæktryksmåler – godt nok også fra SKS da det er hvad jeg har haft adgang til. Resultaterne er meget ens, så vi kan også konkludere at manometret er præcist.

Konklusion

SKS RENNKOMPRESSOR = tysk kvalitet, på den gode måde. Byggekvaliteten er tårnhøj, den er stabil og så leverer den præcise “resultater”. Der hvor SKS RENNKOMPRESSOR kommer lidt til kort er på 2 parametre efter min mening

  1. Manometeret kunne være nemmere at aflæse, hvis det var lidt større
  2. Ventilhovedet altså ikke lige min kop the. Det er udført i plast og jeg oplevede enkelte gange at have svært ved at få det til at slutte tæt omkring racerventiler.

Når det så er sagt, så er SKS RENNKOMPRESSOR et sikkert valg, den gør jobbet og vil formentlig gøre det i mange år fremover, det er et gennemtestet produkt som ikke sådan lige går i stykker. Javist, der findes nyere og smartere produkter på markedet – men nok ikke nogle der kan prale af samme holdbarhed.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 479,- / Set til 389,-

9 Funktionalitet

7 Brugervenlighed

7 Pris

7.7
Dette indlæg er tagget med
, ,
Mere af Noel Juul Christensen

Test: EKOI Comp11 Jersey

Fra Franske EKOI har vi de seneste uger testet deres nye Comp11-serie,...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.