Test: Schwalbe Racing Ralph & Racing Ray

Schwalbe’s nye modeller af Racing Ralph & Racing Ray med skinwall kom i august 2020. Racing Ralph er generelt et meget populært dæk blandt mountainbikere der gerne vil have lette dæk og dæk med lav rullemodstand. Men nu har de lavet et specielt fordæk til Racing Ralph der hedder Racing Ray, dette fordæk har den samme gode rullemodstand, men en anelse større knopper hvilket giver væsentlig bedre greb i sving, så det er vi spændte på at få testet. De nye modeller har den nye compound der hedder Addix Speed.

Udvalgte specifikationer

  • Addix Speed
  • 640g (29″ x 2,25)
  • Skinwall (Transparent Sidewall som Schwalbe kalder det)
  • Super rullemodstand
  • Fås også i 2,35″

Montering og opsætning

Montering af et Tubeless mountainbike dæk plejer normalt at være en smal sag. Men jeg skal da lige love for at disse Schwalbe dæk er paskram. De sidder så godt på fælgen at jeg vil skyde jeg kan kører uden Tubeless væske hvis jeg ikke punkterede. Normalt så kan jeg presse dækkene på fælgene med hænderne men det var ikke muligt med disse dæk, her skulle jeg være meget ihærdig med dækjernene.

Schwalbe havde medleveret deres nye dækjern og det var en gevindst, for det er sådan nogle man sætter ind på fælget så de kan holde dækket mens man vipper det næste stykke på, de er iøvrigt mega smart og utrolig gode, totalt tommel op til dem.

Nu håber jeg bare ikke jeg punktere så kraftigt på dækkene at de skal af ude i skoven, for jeg ikke sikker på jeg får de dæk af igen på normal måde, men det må jo vise sig når eller hvis jeg punktere.

Praktisk test

Den praktiske test er foregået de sidste 3 mdr. så de er blevet testet hele vejen rundt. De er blevet testet på de tørreste sprøde spor, grusveje, landeveje, og i den mudrede start på efteråret.

Det er et sæt dæk der helt klart er til de personer der ønsker et dæk der ruller vanvittig godt. Jeg ruller somregel 5-8km fra mit hjem og til skoven på grusveje og asfalt, og må bare sige at jeg er utrolig overrasket over hvor godt de ruller.

Racing Ralph dækket er beregnet som bagdæk, da knopperne sidder lidt tættere og gummiblandingen er lidt hårdere, så de ikke slides så hurtig. Samtidig er knopperne ikke så store som på Racing Ray dækket.

Racing Ray dækket er lavet som et fordæk, knopperne er lidt større og lidt blødere, så man virkelig har greb i svingene, når man presser den i svingene på sporet. Sidekniopperne er også en del større for at give bedre greb i svingene.

Grebet i skoven er helt fantastisk. Når man kommer ud på singletracket og bare giver den gas, så har disse dæk vildt godt greb. De står bare fast og når man presser den rundt i svingene så kan man virkelig mærke at der er godt greb. Racing Ray, har nogle bløde knopper på siderne, hvilket er med til at der virkelig er greb i svingene.

Racin Ray og Racing Ralph er et alsidigt dæk, der er fremragende til både løst, hårdt pakket, fast og lidt blødt underlag. Det er hurtigt rullende med ensartet og pålideligt vejgreb til en lang række terrænforhold, men når det bliver lidt mudret/pløret, vil et Rocket Ron eller Nobby Nic være at foretrække.

Konklusion

De sidste par måneder har jeg fået rullet omkring 1000 km, og jeg kan sige at dette dæk ruller vildt godt. Man har et fantastisk greb i svingene, på rødderne og på klipperne i Harzen. På min tur til Harzen kværnede Schwalbe dækkene bare rundt i svingene, hen over klipperne og rødderne og man kunne bare mærke hvor godt de bed fast i underlaget. Jeg tænkte flere gange at nu må de da punktere, men det gjorde de ikke.

Holdbarheden virker umiddelbart fin, da jeg faktisk synes at stadig ser forholdvis nye og ubrugte ud efter 1000 km. MTB.

Dog får de et lille minus ved at de var så svære at få monteret på fælgene, men når de er kommet på så sidder de der bare, men ved ikke om det er fordi at mine Bontrager fælge er en smule brede.

Hvis du er på udkig efter nogle nye Alloround dæk, så kan jeg varmt anbefale at kigge nærmere på disse Schwalbe Racing Ralph & Racing Ray dæk. De er super gode, og bider virkelig godt fast i underlaget. Og så er det mega fedt med dæksiderne, de er mega fede i den farve uden at være helt lyse. De er så lækre at det er værd at sidde og nyde en kop kaffe efter turen mens man sidder og nyder synet.

Pris og tilgængelighed

Set til priser fra 350,-

10 Design

10 Rullemodstand

10 Greb

9 Vægt

8 Pris

9.4
Dette indlæg er tagget med
,
Mere af Troels Ennemark Høiriis

Test: Endura MT500 Rygsæk

Endura’s MT500 serie er en af de fedeste serie af cykelgrej der...
Læs mere

1 kommentar

  • Hej Troels

    Tak for din fine test. Jeg har lige fået samme set dog med 2,35 til forhjulet, monteret på Reynolds carbonfælge.
    Du har ret i at de er vanskelige at montere og der er lige 2 vigtige detaljer man skal huske hvis de skal monteres uden dækjern.
    1) Sæt den let oppumpede slange i dækket og start monteringen af dækket modsat ventilen således at dæksiderne kan lægges ind i midten af fælgen (der er kortest afstand) hvis du begynder ved ventilen kan dækket ikke komme ind i midten af fælgen.
    2) Når du har sat halvdelen af dækket på og skal til det strammere stykke så luk luften fuldstændig ud af slangen og fortsæt. Slangen ligger nu pænt og vil ikke give problemer.

    Jeg har også cykler med normale fælge og her er det ikke ligeså svært som på carbonfælgen.

    Jeg tror de fleste med nogenlunde velfungerende hænder kan lave montagen uden brug af dækjern hvis ovenstående følges, men det er totalt stressende at have i baghovedet hvis man er usikker på om det kan gøres så prøv lige efter inden I skal ud næste gang.

    Mvh.

    Ole Carlsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.