Test: Garmin Varia RVR315

Tilbage i maj 2020 løftede Garmin sløret for to nye medlemmer af Varia-serien, RTL516 samt lillebroderen RVR315 som vi her skal se nærmere på. RTL315 er den mindste model i Varia-serien og den består “kun” af en radar til montering bagpå cyklen altså får man her ingen baglygte-funktion som på RTL511 og RTL516 eksempelvis.

Besparelsen ved at vælge RVR315 fremfor RTL516 er ca. 500,- og for de penge kan man jo nemt finde en god baglygte, så lad os finde ud af om den virker lige så godt som storebroderen.

Hvad er der i kassen?

Varia RVR315 kommer i den klassiske kompakte Garmin emballage, og i denne finder man følgende:

  • Garmin Varia RVR315
  • Monteringssæt bestående af quarterturn mount med elastikmontering til rund og aero-saddelpind.
  • USB kabel
  • Vejledning

Se vores unboxing af Garmin Varia RVR315 nedenfor.

Specifikationer

  • ANT+ samt Bluetooth tilslutning, kan bruges med både EDGE enheder samt app via smartphone
  • Virker med 3. part apps
  • 7 timers batteritid
  • 140 meters “rækkevidde”

Design

RVR315 er virkelig simpel, den er udført i mat sort plast og har én enkelt knap på toppen til at tænde og slukke for enheden. På siden er en enkelt lille diode så man kan se når man tænder og slukker for den, ellers er den helt “stealth”.

Bapå RVR315 er der integreret beslag til montering på cyklen, samt et microUSB stik gemt bag en gummi-luge nederst, det er her enheden oplades.

Montering og opsætning

Montering er en smal sag, find blot de beslag der passer på din saddelpind, spænd det rundt om saddelpinden og monter RVR315 i holderen – that’s it! Det tager få minutter og det er nemt at flytte holderen fra cykel til cykel.

Opsætningen er også hurtigt overstået – særligt hvis man bruger en kompatibel Garmin EDGE enhed, her skal RVR315 blot tændes, hvorefter der søges efter nye sensorer på Garmin EDGE enheden, enheden vælges og parres med Garmin EDGE enheden – nemt! Har man ingen Garmin EDGE enhed kan man også bruge en smartphone og Varia app’en. Her tænder man igen blot for RVR315, åbner app’en og søger efter nye enheder, vælger RVR315 og afslutter parringen.

Se nedenfor hvordan Garmin’s Varia app fungerer i praksis.

Daglig brug

Når man først har fået parret RVR315 med ens Garmin EDGE enhed, så går det hele næsten af sig selv. Øverst i højre hjørne fremkommer et “Radar” logo og det blinker når ikke RVR315 er tændt/tilsluttet, mens det skifter til sort når RVR315 er tilsluttet.

Når et køretøj nærmer sig bagfra vil skærmen lyse op i begge sider (som standard) og man kan via en rød prik i højre side se hvordan køretøjet nærmer sig, og hvor mange køretøjer det drejer sig om. Derudover vil man blive advaret af en bip-lyd, mængden af advarsler og typen af lyde kan ændres i menuen.

Når køretøjet har passeret dig, skifter prikken farve til grøn for at indikere at “faren” er drevet over. Se hvordan det fungerer i praksis i videoen nedenfor, der dog er med udgangspunkt i RTL516’eren.

RVR315 har en rækkevidde på 140 meter, som sin storebror RVR516 og det fungerer for mig fint på de danske landeveje, man advares tids nok og har god tid til evt. at trække ind, eller bare forberede sig på en overhaling. Naturligvis kan RVR315 ikke se om der kommer et køretøj fra en sidevej og drejer lige ind bag i, men det er alligevel også yderst sjældent at det er tilfældet. Ydermere kan RVR315 heller ikke “se” over bakker, så er der et køretøj bag dig, som pludselig er “gemt” bag en bakke, så vil RVR315 se køretøjet og faren som værende væk – altså kan RVR315 kun se 140 meter i fri linje, og det giver god mening.

Ét enkelt sted hvor jeg med både RTL511, RTL516 og RVR315 har oplevet “fejl-advarsler” er ved passage af store gårdspladser ude på landet, her har jeg ofte oplevet at den advarer om bagfrakommende køretøj, trods der intet køretøj kommer. Efterhånden lærer man enheden at kende og i tvivlstilfælde er det jo blot at orientere sig bagud, så RVR315 ikke bliver en sovepude.

RVR315 gør med andre ord jobbet præcist lige så godt som storebroderen RTL516, men man må undvære baglygte-funktionen. Kører man alligevel aldrig under forhold hvor en baglygte er påkrævet, så kan man måske godt spare de ca. 500,- for baglygten i ex. RTL516 har også kun én tilstand og det er fast lys, den kan hverken blinke eller skifte tilstand.

RVR315 retter sig, som de andre modeller i Varia-serien, primært mod landevejsryttere og pendlere, alle der kører steder hvor man møder andre køretøjer. For mountainbikeren er RVR315 ret overflødigt, da man sjældent støder på større bagfrakommende køretøjer på sporet.

Konklusion

Jeg har tidligere rost Varia-serien til skyerne og RVR315 ændrer ikke på den holdning, for det er noget nær geniale produkter. Jeg er vild med at orienteres i god tid omkring bagfrakommende køretøjer, og det gælder uanset om man kører alene elller i en gruppe. Det betyder at man ikke behøver ligge helt ude i rabatten når der er frit bagud, men kan trække ind så snart der kommer et køretøj bagfra, samtidig advares man både visuelt og via lydsignal, så man kan reagerer i god tid.

RVR315 har, som nævnt et par gange, ingen baglygte indbygget, altså er det “kun” en radar, det gør så til gengæld også at prisen er væsentligt lavere og dermed mere tilgængelig.

Personligt foretrækker jeg RTL516 hvor man får ét produkt med både lygte og radar, men vil man spare lidt penge, eller selv vælge sin baglygte, så er RVR315 et godt valg! Dog skal man også være opmærksom på at RVR315 “kun” har 7 timers batteritid, mod 9 timer i RTL516.

Har du endnu ikke prøvet landevejskørsel med Garmin’s Varia-serie så gør dig selv den tjeneste at prøv det, det tager toppen af “stressen” på landevejen, så man kan koncentrer sig om at træde i pedalerne og undgår ubehagelige overraskelser såsom hurtige overhalinger.

Pris og tilgængelighed

Funktionalitet 8
Design 8
Pris 8
8
Tags fra indlægget
, , ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: AGU Verve HD II Photochromic cykelbriller
Fra Hollandske AGU har vi henover sommeren testet deres Verve HD II...
Læs mere
Join the Conversation

2 Kommentarer

  1. says: Jeroen van Bemmelen

    Hi Noel,
    What kind of mount did you use in the pictures?
    The package comes with rubber bands, they are a bit loose on bumpy roads so I’m interested in the fixed one you used.
    Regards,

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.