DGI Hærvejsløbet 2024 – 175 km. gravel fra Jelling til Viborg

I weekenden blev motionsløbet DGI Hærvejsløbet afviklet, det absolut største motionscykelløb herhjemme med både landevejs, MTB og som noget nyt hele forskellige 5 gravel ruter/distancer.

Sidste år deltog vi i den lange landevejsrute på 300 km. fra Flensborg til Viborg, men i år skulle vi naturligvis se hvad det var for noget grus de havde fundet – og naturligvis faldt valget på den længste distance – 175 km.

DGI Hærvejsløbet ender i Viborg, uanset hvilken af ruterne/distancerne man vælge, det er blot et spørgsmål om hvor langt fra Viborg man starter. Den længste rute er den lange 300 km. konge etape fra Flensborg til Viborg og så starter ruterne ellers op igennem landet, alt efter disciplin og distance. I år var der 5 distancer på landevej (Fra 50-300 km.), 5 distancer på MTB (Fra 40-165 km.) og 5 distancer på gravel (Fra 50-175 km.) samtidig en Børne og Familie cykelrute på 3,5 km. hvor hele familien kunne deltage.

Fra Jelling -> Viborg, 175 km. gravel

Det var nyt med hele 5 forskellige distancer på gravel i år, i 2022 var der således kun én distance, 95 km. fra Rebild -> Viborg. Jeg tror derfor både arrangørerne og deltagerne var ret spændte på hvad der ventede forude og det samme var tilfældet hos os, da vi stak afsted mod Jelling lørdag morgen.

Ruterne var blevet offentliggjort om mandagen op til, så man kunne have nærstuderet disse, men belært af tidligere erfaringer, så er der 100% styr på sagerne og afmærkningen plejer at spille – så det er slet ikke nødvendigt at have ruten loadet ind på cykelcomputeren.

Startområdet

Vores start gik fra Gormshallen i Jelling, den lokale sportshal. Området er naturligvis ikke helt dimensioneret til så mange mennesker på én gang – så der var en god summen af liv og biler på både p-pladsen ved hallen samt i området omkring. Folk blev dog pænt guidet rundt af frivillige p-vagter, så alting gik glat og vi blev sendt direkte ind på en p-plads, uden at skulle køre rundt og lede.

Ved nummer udlevering kunne man lige få et rundstykke og en kop kaffe, lige i DGI Hærsvejsløbet’s ånd hvor der skal hygges noget ekstra! Vand og energi var der naturligvis også mulighed for at få fyldt dunkene med, inden starten gik. Purepower var energisponsor, så der var også en energibar at at smide i baglommen og i kuverten med startnummer chip til hjelmen samt en sticker med oversigt over depoterne man kunne sætte på styr eller overrøret – så kunne man nemt se hvor langt man var fra næste depot. Slutteligt et klistermærke til identifikation af cyklen ifm. parkering i målområdet i Viborg, da nummer på klistermærket og startnummer på trøjen skal matche før man får lov at trække afsted med cyklen igen.

Ved tilmelding skulle man angive i niveau fra 1-4 hvor hurtigt man havde planlagt at køre og vi havde meldt os til i gruppe 4, den hurtigste gruppe – så vi fik lov at komme afsted som nogle af de første. Startgrupper og starttidpunkt var udsendt på mail forud for dagen, så vi vidste nøjagtigt hvornår vi skulle starte.

Ruten

Selve ruten fra Jelling til Viborg gik primært af brede grusveje, større skovstier og så naturligvis asfalt og cykelstier til at binde det hele sammen. Der var enkelt mere singletrack lign. passager som helt sikkert ville udfordre nogle – men når man tilmelder sig 175 km. gravel, så må man antage man har en vis erfaring med gravel og derfor også klar på en udfordring eller to.

Undervejs kørte mødte vi ofte MTB rytterne der kørte nogenlunde samme rute, den lange 165 km. MTB distance startede nemlig også i Jelling. Vi sprang dog over de mere tekniske sektioner og lod MTB’erne klare disse, mens vi istedet fik nogle større sløjfer i plantager og lign.

Helt generelt så var ruten ikke super teknisk – og det skal forstås på den gode måde, for det betyder at risikoen for uheld, både med udstyr og rytter er minimeret – samtidig vil denne type af ruter appelerer mere bredt, nøjagtigt som det er hele DGI Hærvejsløbet’s mantra. Det betyder dog ikke at der ikke var sektioner hvor man skulle holde tungen lige i munden, hvadenten det galt løst grus, smalle stier med ét spor eller singletrack lignende sektioner igennem skoven med rødder og lign.

Som altid var skiltningen i topklasse, tydelig skilte, god markering af om det var MTB eller gravel og derfor aldrig rigtig nogen tvivl om hvor man skulle hen – enormt godt klaret med så sirlig en afmærkning på 175 km. på grus!

Vi oplevede enkelte sektioner, primært sidst på ruten, hvor der var en del MTB’er på samme rute som os, måske nogle på en lidt kortere distance – det betød lidt tæt kørsel og grupper med stor forskel på hastigheden på gruset. Et lille “bagfra” og en hilsen løser dog det meste – og vi oplevede heller ingen farlige situationer her.

Depoter og forplejning

Undervejs på ruten havde vi adgang til ikke mindre end 5 depoter, 3 “væskedepoter” og 2 med fuld forplejning – og det mener DGI Hærvejsløbet virkelig seriøst! Første depot bød bl.a. på friskbagte boller samt æg og bacon – der er således rig mulighed for at komme hjem tungere end man startede. Generelt er depoterne i en klasse for sig og det kan være svært at styre sig, der er både “mad” og snacks de fleste steder og altid mulighed for at få tanket vand og energi. Samtidig er der fine toiletforhold – og det giver rigtig god mening når der er så mange mennesker igennem depoterne.

I depoterne er det også tydeligt at der er fokus på hygge og samvær, for der er ikke stress og jag som man ofte oplever det ved traditionelle motionscykelløb, her er det OK at stille cyklen og sætte sig og nyde en kop kaffe eller et stykke kage hvis det er det man har brug for – og det udnyttede vi naturligvis!

Depoterne var så velassorterede at jeg kom i mål med mine 2 energibarer og 3 geler som jeg havde med hjemmefra, jeg havde på intet tidspunkt brug for at fylde op mellem depoterne.

Målområdet

Som sædvanlig sluttede DGI Hærvejsløbet af i Viborg hvor man cykler en tur rundt i byen på en rød løber, en sjov tradition og en god afslutning på det der for mange har været “årets udfordring”. Det hele slutter på paradepladsen i Viborg hvor der er var storskærm, musik samt liv og glade dage. Cyklen kunne smides i cykelparkeringen – der dog var noget presset da vi kom i mål. Herefter fik man medalje for gennemførsel af DGI Hærvejsløbet og mulighed for at få noget væske eller mad indenbords efter en hård dag på rammen. Ved tilmelding kunne man tilkøbe en buffet, ellers var der mulighed for pølser, fritter og burgere – dog med noget lang kø til pølser/fritter, så måske der skal én ekstra madbod til næste år?

Målområdet bærer generelt præg af en dejlig positiv stemning og det gode vejr hjalp naturligvis også på dette, mens folk fik vendt dagens oplevelser og efterfølgende blev hentet af familien. Da løbet har start ét sted og mål et andet er det klart nemmest hvis man kan få en “chauffør” på til dagen, alternativt er der mulighed for bustransport som tilkøb, men det andet er bare nemmere!

Den endelig dom…

Selvom jeg havde min “debut” til DGI Hærvejsløbet sidste år, så er det svært ikke fortsat at blive imponeret over hvor mange frivillige kræfter der står sammen når DGI Hærvejsløbet afholdes. Det er et kæmpe arrangement der strækker sig over i alt 300 km. (Flensborg -> Viborg) hvor der bare er 100% styr på alt fra rute, skiltningen, depoter og ikke mindst start og målområde – alt sammen klaret med hjælp fra lokale frivillige der står klar med et smil!

DGI Hærvejsløbet er nok ikke så meget for dem der “bare” vil køre stærkt og komme først, men derimod for alle dem der vil have nye oplevelser, en fed rute og en dag hvor der bare er styr på al praktikken, så man “bare” skal træde i pedalerne og nyde turen!

Prismæssigt er DGI Hærvejsløbet ikke blandt de billigste, 175 km. gravel ruten koster 626,50 ved tidlig tilmelding og 945,00 ved “last minute” tilmelding, altså kan der være gode penge at spare ved at tilmelde sig i god tid! Over 600,- for deltagelse i et motionscykelløb er forholdsvis mange penge, men man får til gengæld noget for sine penge her: Kanon forplejning hele dagen, skiltning, toiletter, medalje og bare en kæmpe oplevelse med hjem! Når man er landet i målområdet i Viborg og ser hele “setup’et”, så forstår man hvorfor DGI Hærvejsløbet koster lidt mere end det lokale cykelløb…

Jeg kommer helt sikkert tilbage i 2025 og glæder mig til at se hvad DGI kan finde på af nye tiltag!

Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Guide: Cykelruter i Århus
I Århus Kommune er der masser af cykelruter, 2 nationale der går...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.