Løbsberetning: Danmark’s Højeste Motionscykelløb 2022

Igår, Kr. Himmelfartsdag, blev Danmark’s Højeste Motionscykelløb afholdt for 39. gang. Løbet er én af de store forårsklassikere i det østjyske og med 5 forskellige distancer der spandt fra 25-190 km. var der lidt for enhver smag og form!

Før corona var det ikke unormalt at motionscykelløb var udsolgt og man mærker tydeligt at det er svært for arrangørerne at få det tilbage på sporet, til dette arrangement var der “kun” 600 deltage og jeg tænker snildt der kunne have været dobbelt så mange. På 190’eren som undertegnede kørte, var vi kun 45 deltagere til start. Så lad dette være en åben opfordring til at man støtter op omkring de forskellige motionsløb så vi også fremadrettet kan køre nogle venlige races, under ordnede forhold.

Løbet afvikles fra Fælleden i Skanderborg, et sted med masser af plads og hvor man hurtigt er ude af byen – det fungerer virkelig godt! På pladsen er der informationstelte og i år var Cykelshoppen tilstede med udstilling, ligesom Dirksen var på pladsen med et par Skoda’er ifm. Tour de France og deres partnerskab.

I informationsteltene kunne man tanke kaffe, vand/energi og lign. inden start.

Kl. 08.35 gik starten for de første ryttere på 190 km. ruten og vi blev alle sendt afsted samlet – endda med den røde Skoda Enyaq i TDF trim i front, det betød så desværre også at da den drejede af i en rundkørsel gjorde vi alle det samme som en flok lemminger, istedet for at kigge på skiltningen og evt. GPS ruten som man kunne downloade forud for løbet… Lidt ærgelig start, det skulle måske være gjort mere tydeligt at man i rundkørslen skulle “slippe” bilen, men de par sekunder vi brugte der, betyder ikke et store i en så lang tur…

190 km. ruten er den længste og den byder på knap 2200 hm., der er altså tale om en ret kuperet og krævende rute hvor man får smagt på alle de lede stigninger i og omkring Skanderborg.

Undervejs var der hele 4 depoter og i dem alle kunne man fylde dunkene på med både vand og energi, samtidig med der var bars, gels, chokolade og bananer. I depot 2 samt 4 var der derudover sandwiches.

Ruten var og er krævende og særligt de lange lede stigninger får splittet feltet – hvilket også hurtigt skete for os. Vi startede 45, så var vi 10 og til sidst var vi kun 5 – hvoraf de 3 af os var afsted sammen. Dagen bød på en frisk vind og lidt nedbør, så man havde mest lyst til at kunne putte sig bag nogle store fyre – men vi måtte køre de sidste ca. 100 km. med vind på næsen.

Ruten var fint skiltet og der blev gjort opmærksom på de steder hvor ruten delte sig – så man ikke kom med på en for lang, eller kort, distance. Enkelte steder var også markeret som “farlige” og her skulle man være ekstra opmærksom, ligesom der var flagvagter på udvalgte steder. Vi undgik næsten at køre forkert, kun en enkelt gang kom vi lidt for langt grundet uopmærksomhed…

Vejret var ret blæsende og med lidt byger i ny og næ var det ærlig talt ikke helt optimale forhold – men når først man er på rammen, så går det jo! Efter 190 blæsende og småvåde kilometer var det derfor dejligt at lande tilbage i målområdet og nyde en gang biksemad og en kold cola – eller hvad man nu måtte være til.

Danmark’s Højeste Motionscykelløb skuffer sjældent, heller ikke denne gang – men de har også haft 38. gange til at øve sig, så det burde også spille 100%.

Er man til lange seje bakker og nogle krævende ruter/distancer, så skal man helt sikkert overveje en tur til Skanderborg Kr. Himmelfartsdag – det er i hvert fald blevet et fast indslag i min kalender og da det altid afholdes Kr. Himmelfartsdag er det dejlig nemt at huske!

Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Zebla Imprægneringsvask
Danske Zebla stiftede vi bekendtskab med sidste år i forbindelse med test...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.