Sådan får du nytårsforsættet til at holde

2016 står for døren, og traditionen tro betyder det en øget skare på cykelstierne, fordi NU skal det være. I år bliver det anderledes, og denne gang skal nytårsforsættet holdes. Nu skal vi i form! Men ét er ønsket om at dyrke mere motion – noget andet er, at se gøre målet realistisk og til virkelighed.

Kom de dårlige vaner til livs

Mange har et ønske om, at dyrke mere motion, og nytårsforsættet skriver for de fleste af os, nærmest sig selv. Ambitionen om, at ville dyrke mere motion er selvfølgelig positiv, og det bifalder vi naturligvis. Men vi må også være realistiske og sige, at hvis ikke de omkringliggende faktorer er i orden, taler statistikkerne desværre for, at projektet går i sig selv indenfor de første 4 måneder.

Rygning

På en suveræn førsteplads over dårlige vaner, finder vi rygning. Enhver der har forsøgt sig med et rygestop, ved hvor svært det kan være. Det skyldes dels at kroppen er blevet afhængig af nikotin, men også at rygning i høj grad handler om vane. Og derfor kan de nye E-cigaretter måske være den ideelle løsning, da de både stimulerer kroppens nikotinbehov og samtidigt fungerer som almindelige cigaretter. Dermed får du med E-cigaretten, den samme følelse af at ryge, men uden alle de skadelige stoffer som tobaksrøg indeholder.  E-cigaretter må dog ikke betragtes som værende sunde for kroppen, men de er langt mindre skadelige end almindelige cigaretter. Sådan lyder i hvert fald de seneste forskningsresultater af e-cigaretterne.

Men husk på, at dine lunger fra naturens side, kun er beregnet til helt almindelig luft. De er ikke tiltænkt hverken røg eller damp, så e-cigaretter skal betragtes som et hjælpemiddel mod et endegyldigt rygestop og altså ikke bare en erstatning for almindelige cigaretter.

Du bliver hvad du spiser

At dyrke motion kræver energi, og den energi skal høstes via din kost. Hvis du har hang- eller tendens til at springe over gærdet er lavest, og ofte bestiller pizza eller burger, får du næppe det, kroppen har behov for, for at kunne præstere optimalt i sadlen.

Du kan med fordel lave en kostplan, så du har styr på hvad- og hvor meget du skal spise. Når kostplanen er lagt, er det vigtigt at overholde den. Det kan være hårdt – faktisk hårdere end man skulle tro – og mange vil miste motivationen for at holde fast, eller troen på, at det overhovedet kan lade sig gøre. Du kan med fordel notere alt, du indtager i løbet af en dag. På den måde har du et overblik over dine spisevaner, og hvis listen primært indeholder usunde fødevarer, er det mange gange en kæmpe motivationsfaktor, at få det på skrift. En ting er at ”synde” en gang i mellem, hvilket der selvfølgelig skal være plads til, men noget andet er, at det primært er de usunde ting, der dominerer din ernæring.

Al begyndelse er svær, men når først du kommer i gang med motion, falder din lyst til usunde fødevarer også. Simpelthen fordi kroppen godt ved hvad den har brug for. Så bare rolig – det skal nok blive nemmere.

Rigtig godt nytår og god fornøjelse med dit nytårsforsæt.

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.