Test: Schwalbe G-One R Gravel dæk

Tilbage sidste sommer lancerede Schwalbe et dæk særligt til “gravel racing”. Dækket er en del af G-One serien og har blot fået tilføjet et R for Race.

G-One R fås i 40 samt 45mm og er bedst velegnet til grusveje og andet rimelig fast underlag, samt asfalt – altså er det ikke dækket man bør vælge hvis man primært kører teknisk terræn og sørger maksimal greb. Kører man derimod gravel “races” på knap så teknisk underlag, i godt vejr – så burde G-One R være det helt rigtige valg, men fungerer det i praksis?

Specifikationer

G-One R fås i 40 og 45mm bredde og pt. findes de kun med brune sider, men dette er også ret hot i øjeblikket så det giver fin mening.

40mm udgaven vejer 480 gram og 45mm udgaven 520 gram. pr. dæk. Fælles for dem begge er at de er tubeless ready, men de kan dog også stadig bruges med slange.

De er med V-Guard punkteringsbeskyttelse og Schwalbe’s Addix Race compound.

Montering

G-One R er opsat tubeless på et sæt Reynolds ATR carbonfælge med 23mm indvendig bredde, de var overraskende nemme at få på – uden brug af dæktang/dækjern og “satte sig” med det samme. Som sealant er brugt WTB TCS 2.0 og de holdt også tæt fra dag 1.

Med andre ord – G-One R var meget nemmere at have med at gøre ift. montering og tubeless opsætning.

G-One R i praksis

G-One R har et mønster med mange, knap så høje, knopper der er let vinklet i siderne for optimalt greb. Knopperne er placeret rimelig tæt og dækket egner sig derfor ikke specielt godt til mudder og lign., da de nemt vil kunne “pakke” i fedtet/mudret underlag.

Mønstret sikrer derimod en lav rullemodstand, både på asfalt og på grusstierne – mens man stadig har et fornuftigt greb i terræn.

Som nævnt tidligere er gummiblandingen Schwalbe’s Addix Race, en blanding med fokus på lav vægt og minimal rullemodstand. Der er V-Guard punkteringsbeskyttelse indvendigt i dækket som, kort fortalt, er et ekstra beskyttende lag. Dette lag er både let og stærkt, så mindre “cuts” ikke burde gå hele vejen igennem dækket.

Dækkene fik sin ilddåb som Unsupported Spring Classic hvor de skulle igennem ca. 120 km. gravel race i lidt mere teknisk terræn end dækkene egentlig er tiltænkt. Trods dette faktum og et underlag der var lidt mere mudret end mønstret fordrer, klarede de sig virkelig godt. Undervejs havde jeg haft ét mindre cut der blev lukket lynhurtigt af tubeless væsken, et cut jeg først opdager bagefter hvor jeg kan se at der er lidt sealant på forgaffel og styr. Til gengæld rullede dækkene virkelig godt og gjorde at jeg endte på en 2. plads i min klasse på den lange rute!

Dagen efter skulle de igen stå sin prøve, denne gang til Silkeborg MTB, hvor deres 80 km. gravel-rute skulle testes af. Her gik det dog hverken værre eller bedre end jeg efter små 10 km. fik et cut og måtte have en plug i dækket. Om det så skyldes at væsken stadig var “frisk” eller cuttet fra dagen før der var en svaghed i dækket ved jeg simpelthen ikke. Resten af turen foregik dog helt uden problemer!

Som en del af langtidstesten de sidste uger har jeg også haft lejlighed til at prøve G-One R på en længere landevejstur, helt nøjagtig 250 km. med 2,5 bar – hvor jeg til gravel brug normalt ville køre omkring 2 bar. Dækkene rullede overraskende godt og det var nemt at holde en fornuftig fart, trods forholdsvis lavt dæktryk. Rullemodstanden er forholdsvis lav, komforten høj og ved at køre forholdsvis lavt dæktryk er risikoen for punkteringer også minimeret.

Konklusion

Jeg har prøvet en del forskellige modeller i Schwalbe’s G-One-serie og R-modellen skuffer bestemt ikke. Dækkene ruller seriøst godt på asfalt og hårdtpakket underlag, men giver stadig et fornuftigt greb når underlaget bliver løst og små-mudret. Trods dækket er mere race orienteret end “trail”, så kan det sagtens klare en tur i skoven i små-teknisk terræn, selvom der naturligvis findes dæk der er mere velegnet hertil.

I testperioden har jeg vel kørt ca. 400 km. gravel og 400 km. landevej med disse dæk og jeg er særligt imponeret over hvor alsidige de er. På landevejen ruller de lige så godt som et lidt tungere “landevejsdæk” trods de mange og tætte knopper, mens de i terræn imponerer ved at rulle lynhurtigt over alle forhindringer og give et rigtig fornuftigt greb uanset underlaget.

G-One R er dækket til dem der ønsker sig et dæk der ruller virkelig godt på både asfalt og hårdtpakket grus, men også kan bruges til lidt mere teknisk terræn, dog primært i tørt føre. Er man typen der gerne vil først over målstregen er det derfor oplagt at se efter G-One R – og det samme gør sig gældende hvis man bruger cyklen til både gravel og landevejsbrug.

Dækket er lidt tyndere og har derfor mindre punkteringsresistent for at holde vægten nede, men det er prisen man må betale for at få den lave rullemodstand!

Pris og tilgængelighed

Fås i 40 og 45mm bredde.
Vejledende pris: 599,-

Holdbarhed 7
Rullemodstand 9
Greb 8
Punkteringsbeskyttelse 7
Vægt 9
Pris 8
8
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Sådan får du nytårsforsættet til at holde
2016 står for døren, og traditionen tro betyder det en øget skare...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.