Træningsweekend i Vejle

Det er næppe gået nogens næse forbi at Tour de France lagde vejen forbi Danmark denne sommer og Vejle var én af de danske byder der var så heldige at ligge hus til en etapestart, nærmere betegnet d. 3 juli 2022 hvor ruten gik fra Vejle til Sønderborg.

Vi har tidligere besøgt Vejle på en “familietur” hvor vi bl.a. prøvede deres nye MTB spor. Denne gang skulle vi opleve Vejle som destination ifm. en weekend hvor der hovedsageligt var fokus på landevejscykling, for behøver man virkelig tage sydpå for at få nye cykeloplevelser? Det forsøger vi at finde ud, for hvor meget kan man egentlig nå på én weekend?

Danhostel Vejle = billig overnatning

Indkvarteringen foregik hos Danhostel Vejle, et hyggeligt hostel med 30 værelser placeret lidt udenfor Vejle med ca. 6 km./10 min. ind til midtbyen, med mange gode cykelruter lige i baghaven.

Det er et såkaldt selvbetjenings-hostel, så forud for ens ophold modtager man en mail med dørkode og andre oplysninger, så man kan “tjekke ind” direkte på værelset ved ankomst. Det betyder også at ankomsttidspunktet er meget fleksibelt, hvilket kan være en stor fordel hvis man ankommer sent på aftenen eksempelvis. Vi havde aftalt ankomst lørdag formiddag, så vi ankom således vi kunne rulle afsted ved 11-tiden. Check-in er dog normalt først fra kl. 16, men man kunne snildt være ankommet omklædt, hoppet på cyklen og så bare være retur efter kl. 16 og komme på værelset for at kunne klæde om og bade. Det samme gjorde sig gældende søndag hvor man normalt skal tjekke ud om formiddagen, her havde vi mulighed for at komme retur efter cykelturen og klæde om og bade. Den mest økonomiske løsning havde været at pakke bilen, hoppe på cyklerne, komme retur og evt. lige skifte tøj inden man hopper i bilen og vender snuden hjemover – da man så havde sparet én overnatning.

På stedet er et reparationsstander til cyklen hvor der hænger forskelligt værktøj samt en pumpe, perfekt hvis der er opstår knas med cyklen undervejs. Ankommer man i bil, er der masser af gratis p-pladser samt oplader til el-bil.

Reparationsstander og cykelpumpe ved Danhostel Vejle

Der er værelser fra 1-8 personer, alle med eget bad og toilet. Der er et stort fælleskøkken samt et afslapningsområde med lænestole, borde, bordfodbold og legetøj til de mindste – til de voksne er der en kaffe/the bar hvor man hele døgnet kan forsyne sig med the og kaffe. Der er også vaskerum med mulighed for at vaske tøj, praktisk hvis man er afsted flere dage i træk og ikke ønsker for megen oppakning.

Danhostel Vejle Kaffebar til fri afbenyttelse
Danhostel Vejle: Værelse

Værelserne er simple, men har fine senge, nogle med køjeseng, overraskende gode dyner og hovedpuder samt TV – med andre ord er der hvad man skal bruge for at kunne have en base til omklædning, opbevaring af cykler og en seng at sove i.

Danhostel Vejle: cyklerne parkeret i brusenichen

Pris for én overnatning er for 2 personer i delt værelse er 570,- hvilket også må siges at være absolut rimelig.

Der kan tilkøbes morgenmad for 85,- for voksne og 55,- for børn, morgenmaden serveres fra 8 – 9.30 – her savnede jeg muligheden for at spise lidt tidligere, så man kan kan komme tidligt ud på rammen! Morgenbuffen tilbyder alt det man forventer – brød, ost, yogurt, æg, kaffe, juice osv.

Danhostel Vejle: Morgenmadsbuffet

(Ophold på Danhostel Vejle var sponseret af Danhostel Vejle)

Cykelruter i Vejle

På VisitVejle.dk findes en del forskellige cykelruter, både de klassiske cykelruter som kan cykles af alle, samt de mere krævende ruter til motionisterne der gerne vil have både km. og hm i bogen!

VisitVejle har fået samlet 11 såkaldte “superruter” på alt fra 35 -> 230 km., alle med en del hm. da Vejle er ét af de steder i Danmark der byder på flest lede stigninger og højdemeter indenfor en forholdvis lille område.

Vi havde på forhånd planlagt to af de længere ruter, Ritter Ruten på ca. 120 km. om lørdagen og Firkløveret på knap 120 km. om søndagen.

Vi startede lørdagen ud i solskin og højt humør, men der gik ikke meget mere end en time så var vi gennemblødte og så regnede det derefter on/off på resten af turen, det lagde naturligvis lidt en dæmper på tingene, men det ødelagde ikke den fremragende rute. Ruten fører en forbi, og op af, alle de ikoniske stigninger omkring Vejle, min Garmin sagde der var 15 stigninger på de ca. 120 km. Ruten går primært af mindre landeveje og trafikken er derfor meget begrænset, lige netop som vi elsker det!

Den ikoniske Munkebjerg stigning

Undervejs kommer man omkring alt det man bør se i området: Jelling-monumenterne, Vejle Fjord, Munkebjerg, Kiddesvej, Bindeballe Købmandsgård, Tørskind Bakke, Egtvedpigens Grav, Ravningbroen og Fandensdal, Hærvejen og Randbøldal, Engelsholm Sø og Slot, Fårup Sø, Østengård Bakke og Haraldskær. Der er rig mulighed for at stoppe op og nyde det, men det er også muligt “bare” at nyde det flotte sceneri mens man giver den maks gas op af de hårde stigninger og hviler benene lidt på de stejle nedkørsler man får som belønning.

Kiddesvej – én af de stejleste bakker i Vejle

Undervejs kommer man forbi flere steder hvor man kan holde ind og få kaffe/kage eller lidt at spise. Sulten begyndte for vores vedkomne at melde sig omkring Jelling, hvor planen var at finde lidt frokost. Vi endte hos Pandekagehuset i Jelling, hvor vi grundet travlhed måtte nøjes med en belgisk vaffel med is samt en kaffe til frokost, ventetiden på pandekager var ca. 30 minutter – da der var fuldt hus! Det gjorde dog ikke det store, det vigtigste var en varm kaffe og lidt at spise, så vi kunne klare resten af turen tilbage til Vejle.

Pandekagehuset Jelling: Belgisk vaffel med is

Søndag morgen var det Firkløveret der var loadet ind på Garmin cykelcomputeren, en rute der starter og slutter i Vejle midtby, med 4 sløjfer på hver 20-30 km. Det var tørt fra morgenstunden, men vejrudsigten forudsagde regn omkring kl. 11-12, så vi tænkte egentlig at denne rute passende perfekt, da vi så “bare” kunne springe en eller flere sløjfer over hvis vejret blev alt for træls – vi havde altså fået det vand vi skulle om lørdagen.

Vi kørte til starten i Vejle centrum og allerede efter kort tid havde vi lidt problemer med at fange ruten korrekt, da den krydser sig selv flere gange, det gjorde vores Garmin cykelcomputere noget forvirret og det betød vi rodede lidt rundt i Vejle by, inden vi fik fanget den første sløjfe ud af byen. Igen var der rigtig mange lede stigninger på menuen, denne gang sagde Garmin’en 17 opstigninger – puha!

Idéen med at køre ud fra Vejle og tage nogle sløjfer er rigtig god, i praksis fungerer det bare virkelig ikke for. Starten var først og fremmest noget bøvlet og der gik noget tid før vi kom rigtig ind på ruten, dernæst endte vi i et industrikvarter hvor et nyt byggeri havde fjernet den vej vi skulle køre på og så var der bare alt for megen kørsel på cykelstier og i/nær byen. Det betyder meget trafik, mange stop og meget lidt glidende kørsel – derfor også en lav gennemsnitshastighed – og det ser skidt ud på Strava! Spøg til side, de første 2 sløjfer gav os masser af sved på panden og ondt i benene og vi så også flot natur – men ruten fungerede ikke ret godt som helhed grundet alt den bykørsel, her foretrækker vi uden tvivl at komme lidt længere ud på landet, så vi er fri for at holde stille og kan koncentrere os om at forcere bakkerne, istedet for at skulle holde i vejkryds og holde øje med andre trafikanter.

Held i uheld så begyndte regnen igen efter ca. 60 km., og de to første sløjfer – og da vi endte inde i byen igen blev vi enige om, helt gennemblødte, at nu kaldte vi det en dag. Vi tog derfor retur til Danhostel Vejle for at få et varmt bad og derefter retur til Jelling for at se om vi nu kunne få lov at smage de famøse pandekager. Igen var der fuldt hus ved Pandekagehuset i Jelling, så vi måtte gå slukøret derfra. Dog havde vi en backup i ærmet da Visit Vejle havde foreslået Byens Café i Jelling som et godt frokoststed. Her endte vi derfor med at spise frokost om søndagen inden turen gik retur til Århus, en lækker chiliburger som blev indtaget i hyggelige omgivelser og med dejlig nærværende betjening.

Byens Café Jelling Chili burger

SteakeRiet – Bøffer i særklasse!

Visit Vejle havde lørdag aften sørger for bord til os på SteakeRiet i Vejle, en lækker bøf-restaurant der er placeret midt i Vejle by. Heldigvis har Vejle ret gode parkeringsmuligheder og der var et p-hus placeret tæt på. Som jyde bliver man her lidt varm om hjertet når man samtidig kan holde gratis i 2 timer, en højhellig lørdag aften!

På SteakeRiet er omdrejningspunktet godt kød, gode råvarer, lækre vine og god stemning. Menukortet er simpelt forstået på den måde at der er 5 forretter, 5 hovedretter og 5 desserter – til gengæld er der kræset om disse, hertil fås både øl, vin, drinks og naturligvis også non-alkoholiske drikke såsom mocktails og alkoholfri IPA – lækkert.

Vi besluttede os for at prøve deres rejer til forret og en 300 gram oksemørbrad til hovedret – med mulighed for dessert hvis vi kunne rumme mere. Forretten bestod af rejer, på salat, med urter og “crumble” – en super lækker kombination og en god portion der havde en god bund.

SteakeRiet Rejer til forret

Hovedretten, en 300 gram oksemørbrad fra New Zealandsk kvæg, ankom med lidt grønt samt lækre pomfritter og en bearnaise. Kødet var stegt til perfektion og smeltede næsten på tungen, det er virkelig længe siden jeg har fået så godt et stykke kød. Tilbehøret komplementerede kødet fint, dog synes jeg bearnaisen var en kende tynd, den måtte for min skyld godt have været lidt tykkere så den hang bedre ved fritter og kød.

SteakeRiet Oksemørbrad til hovedret

Betjeningen og den generelle service på stedet var også dejlig nærværende, opmærksom og venlig – ingen lange ventetider eller uopmærksomt personale her, gid det var sådan alle steder.

Prismæssigt ligger SteakeRiet i den dyrere ende af skalaen, 119,- for en forret, 449,- for hovedret og ca. 110,- for dessert, lig dertil drikkevarer. Vores regning endte på knap 1400,- for 2 personer med 4 øl.

(Bespisning på SteakeRiet var sponseret af Visit Vejle)

Vejle som træningsdestination?

Vejle er og lyder måske ikke helt så eksotisk som Mallorca, men til en hurtig get-away hvor man ikke behøver bruger lang til på transport, så kan det absolut noget! Vejle byder på nogle super fede cykelruter hvor man kommer igennem masser af lækker natur, har mulighed for at stoppe ved forskellige seværdigheder og så er der bakket som ind i h…. Det betyder at man får rigeligt med højdemeter i træningen, selvom vi bare er hjemme i lille Danmark. Lig dertil at det er rimelig billigt at overnatte og priserne for at spise ude er som vi kender dem. Med andre ord – en weekend i Vejle med landevejscyklen er ikke en specielt bekostelig affære, men man får stadig oplevelsen af at have været på cykel-weekend, selvom man måske kun er afsted ét eller halvandet døgn.

Mere fra Noel Juul Christensen
Test: EKOI ProGel Bibshorts
Franske EKOI tilbyder kunderne selv at “tilpasse” en række af Deres produkter, bl.a....