Guide: Vælg de rigtige lygter til mountainbike

Vil man gerne kører mountainbike i vinterhalvåret, så er det svært at klare sig uden et par kraftige lygter, da det ofte allerede begynder at blive mørkt om eftermiddagen når man er kommet hjem fra job. Men hvad skal man egentlig være opmærksom på, hvor mange lygter skal man have og ikke mindste hvilke? Alt dette forsøger vi at kaste lys over i denne guide, da vi efter en del år med “nightrides” på mountainbiken og et hav af forskellige lygter mellem hænderne har en god idé om hvad der fungerer og hvad der bestemt ikke fungerer.

 1 eller 2 forlygter?

Det hurtige svar er 2, det mere uddybende svar er at man bør have én lygte på hjelmen og én på styret. Så kan man nemlig se både hvad der sker lige foran dig (Lygten på styret) og i den retning man drejer hovedet (Lygten på hjelmen). De fleste foretrækker at montere den kraftigste lygte på styret og en mindre kraftig lygte på hjelmen, primært pga. vægten på lygten, de fleste foretrækker nemlig en lygte der er så let som mulig på hjelmen, hvor vægten er lidt underordnet når den sidder monteret på styret.

Vær også opmærksom på at mange af de kraftige LED forlygte særligt til mountainbikebrug ikke er godkendte til brug på offentlig vej, så man bør have én godkendt forlygte til brug frem og tilbage til skoven. Både for at loven overholdes, men også for at undgå man blænder billister og andre trafikanter med de kraftige lygter.

Valg af forlygte

I forhold til valg af lygte, så bør man altså overveje hvor den skal bruges, på styret eller på hjelmen, ligesom man bør være opmærksom på hvordan lygten kan eller skal monteres og om det er muligt på cyklen eller hjelmen. Derudover bør man være opmærksom på lygtens vægt og om den er med integreret eller eksterne batteripakke. Vælger man en lygte med integreret batteri, så fylder den ofte noget mere og er også tungere, til gengæld slipper man for ledninger og løse batteripakker, ulempen er så at man typisk får en kortere batteritid, lavere lysstyrke og så vejer lygten noget mere grundet batteriet, derfor egner de sig bedst til montering på styret. Vælger man en lygte med ekstern batteripakke, så skal man være opmærksom på hvor langt kabel der medfølger, så man sikrer sig det er langt nok hvis lygten eksempelvis skal monteres på hjelmen og man gerne vil opbevare batteripakken i ryglommen, eller i rygsækken.

Lumen

Lumen er et udtryk for hvor kraftigt lygten kan lyse, så i udgangspunktet gælder det at jo flere lumen, jo mere lys. Problemet er blot at der er stor forskel på hvordan producenterne måler og opgiver lumen, så det er næsten umuligt at sammenligne lygter på lumen alene, hvilket gør det til lidt af en jungle, for skal man så vælge en 6000 lumen lygte fra Kina til 100,- eller en 1000 lumen lygte fra en dansk forhandler til 1000,-? Svaret er at der naturligvis er forskel på de to lygter og man ser også at de dyrere lygter ofte har en lavere angivelse af lumen, men til gengæld giver langt mere lys end en tilsvarende “Kina lygte” med samme lumen angivelse.

Da producenterne som nævnt har hver deres måde at måle og opgive lumen på, er det derfor svært at sige hvorvidt man skal gå efter 1000 lumen eller man bør vælge 5000 lumen. Et faktum er dog at én enkelt diode i praksis ikke kan afgive mere end knap 1000 lumen, så er lygten opgivet til 6000 lumen, men kun har 3 dioder foran – så er der noget der ikke stemmer.

Batteri og batteritid

Batteritiden er næsten ét af de vigtigste ting at være opmærksom på, for hvad hjælper det at lygten er kraftig og giver masser af lys hvis batteriet dør halvvejs? Jo kraftigere lygte, jo mere strøm bruger den, groft sagt – så vælger man en lygte med masser af lumen, skal man være ekstra opmærksom på om der er en tilsvarende batteripakke på eksempelvis 5200 eller 6800 mAh.

Producenterne er gode til at oplyse omkring forventet brændetid, men vær opmærksom på hvordan den er opgivet – det bør være ved 100% eller maksimal lysstyrke. De fleste lygter har en brændetid på 2-3 timer ved maksimal lysstyrke og det vil være passende til de fleste, da en aftentur som oftest er på 1-2 timer for de flestes vedkomne. Lig hertil at man til og fra skoven kan kører på lavt blus, eller slukke helt for lygten – så bør der være brændetid nok til en god aften eller nattetur!

Advarsel: Det kan være fristende at købe billige lygter med tilhørende batterier på AliExpress, Ebay, Wish eller lign., men vær opmærksom på at batterierne ofte er af meget tvivlsom kvalitet, i praksis betyder det at brændetiden ofte er meget kort og så kan man være uheldig at få et batteri der ikke er sikkert, hvilket kan betyde at batteriet simpelthen går i brand eller eksploderer, under brug eller ved opladning. Jeg vil derfor på det kraftigste anbefale at man køber batterierne hos en forhandler som står inde for kvaliteten.

Monteringsmuligheder

Næsten alle lygter leveres med tilbehør til montering på styret, ved nogle er det en lille holder som lygten kan klikkes i – mens det hos andre bare er en gummistrop der spændes omkring styret. Skal lygten benyttes på hjelmen, så vær opmærksom på om der medfølger et hjelmbeslag eller det kan tilkøbes for rimelige penge.

Baglygte?

En baglygte skal man have, uanset om man kører alene eller sammen med andre, kører man i en gruppe bør man vælge en lygte som ikke blænder de bagvedkørende og neget gerne en model som kan lyse med konstant lys, istedet for blink – sidstnævnte er ikke ret sjovt for ham der kører bag ved dig.

Kører man frem og tilbage til skoven, så skal man også være opmærksom på at lygten skal være godkendt til brug på offentlig vej – men det gælder nu heldigvis for størstedelen af de baglygter man finder hos danske forhandlere og webshops.

4 gode lygtesæt til mountainbike

Budget-løsningen

Angry Light 1800 lumen 2-eye – 399,-

Anbgry Light 1800 lumen – 299,-

Mellemklasse-løsningen

Atredo 2000 lumen MTB forlygte– 479,-

Angry Light 1800 lumen 2-eye – 399,-

Luksus-løsningen

Specialized Flux 1200 – 1299,-

MagicShine MJ-902B – 1079,-

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.