Nyhed: Shimano XTR M9100 12-speed

Julen kom tidligt i år for undertegnede.

Cykelstart.dk har, som nogle af de første i Danmark, fået fingrene i den nye (2019) XTR M9100 12speed gruppe fra Shimano. Og sikke en tidlig julegave!

Denne artikel er lille teaser, en såkaldt “unboxing” af de nye gruppe. Der følger en længere og mere uddybende, så snart vi har fået den monteret og kørt de først kilometer på den.

Først og fremmest, må det siges, at den har været ventet med længsel. Shimano har hængt noget i bremsen ift SRAM på 1 x 11/12 speed fronten og SRAM har siddet tungt på mtb high-end tronen de sidste par år. Shimano har forsøgt sig med DI2 (elektronisk geargruppe) på både XT og XTR niveau, uden at det har haft den effekt som det har på landevejen. Derfor – dedikeret 1 x 12 speed gruppe, har været ventet….

Undertegnet har kørt med både 11-speed XTR 1 x 11 og SRAM´s XX1 Eagle 12-speed indenfor det sidste år. og glæder mig selvsagt til at se hvad denne gruppe kan bringe. De første køretest fra udlandet lyder på bedre skift på kassetten, noget Shimano alle dage har været kendt for (se billederne nedenunder med closeup af de fræste skifteramper).

Jeg vil nævne nogle af mine egne personlige favoritter ved Shimano (11 speed). Jeg elsker den lette aktion på skiftegrebet, jeg ved at det er den store religionskrig, men hey, det virker for mig.

Jeg er også fan af ergonomien på bremsegrebene, er dog ikke fan af de mange historier med utætte XTR kalibere/greb, mine egne holder perfekt, men mange har haft problemer. Noget der for blot kort tid siden, hørte til SRAM.

Men, men men… 11 speed gruppen kørte bare ikke lige så godt som SRAM eagle XX1, og paletten af gear der fulgte med Eaglen kassetten er bare vejen frem.

Som en lille sidenote, kræver den nye 12-speed kassette også en ny standard på kassette huset. Væk er den 30 år gamle standard og velkommen til “spline”. Det har skabt lidt røre, da Shimano fra første færd, meldte ud at de ikke ville dele standarden med nogen hjulproducenter (nok i et tidligt forsøg på at pushe deres egne nav ud). De opgav dog hurtigt og delte i første omgang ud til DT swiss, der står for nav/indmad på størstedelen af high end hjulsæt verden over. (Mavic, Chris King m.fl undtaget). men mon ikke at Mavic m.fl hurtigt får fat i den og kommer med i kampen.

Herunder ses lidt billeder af den nye gruppe.. jeg har vejet et par af tingene, blot for at please XC dudes og weightweenies.

De er tætte, men på geargruppen (uden kranksæt) er Shimano i front, men de kan ikke helt følge med (vægtmæssigt) på kranksættet, hvor SRAM´s nye DUB standard har rykket vægtklassen.

  • Bagskifter (lang arm/12 speed) : 239gram (Sram XX1 12 speed – 266gr)
  • Kassette 12 speed 10-51 : 341gr (Sram XX1 Eagle – 361gr)
  • Forbremse (uden rotor/skruer) : 191gr

Nyd billederne, her på kontoret er børnenes jul udskudt indtil far her, har fået cyklen monteret op og prøvekørt… Stay tuned!

Pris og tilgængelighed

Enkelte Shimano XTR M9100 dele kan allerede nu købes hos Cykelgear.dk

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.