Viden om: Cykelstrømper

Når man starter med at cykle vil man sikkert ikke finde cykelstrømperne som det mest interessante stykke udstyr, men efterhånden vil man opleve at der ikke kun er komfort at hente ved de rette cykelstrømper, der er også en vis form for “lir” forbundet med cykelstrømperne, både ift. farve og længden!

Cykelstrømper til al slags vejr

Der findes idag cykelstrømper til al slags vejr, så uanset om man cykler i bjergene i 40 grader, eller hjemme i Danmark på regnvåde veje, så er der cykelstrømper i materialer der passer hertil – vi gemmemgår de forskellige typer nedenfor.

De helt tynde og lette strømper egner sig allerbedst til de helt varme dage og dem som virkelig går op i aerodynamikken. De tynde strømper er dog knap så robuste som dem der er lavet i kraftigere og tykkere materiale og yder altså ingen særlig beskyttelse mod vind og vejr. Til gengæld ser de godt ud, vejer nærmest intet og smyger sig om fod og benet for minimal luftmodstand.

GripGrab Lightweight SL – let og luftig strømpe til de varme dage

Den gennnemsnitlige og klassiske cykelstrømpe er i et lidt tykkere materiale som gør den mere holdbar og ikke mindst yder den mere beskyttelse mod vind og vejr. De er måske knap så aerodynamiske – men stadig et godt valg til de fleste situationer.

<a href=httpswwwgripgrabcomcollectionssocksproductsclassic regular cut summer socks target= blank rel=noopener title=>GripGrab Classic Regular Cut<a> lidt tykkere strømpe

Den tykke strømpe vil primært være til brug i efterårs og vinterperioden hvor temperaruren er lav og man har brug for ekstra beskyttelse af fødder og tæer. Det er nemlig netop for mange sted hvor man nemt kommer til at fryse! Her er aerodynamik og vægt ikke så vigtig, funktionen er det absolut vigtigste.

GripGrab Alpine Merino High Cut – en tyk strømpe der går langt op for bedre beskyttelse

Kunststof, uld eller noget helt tredje?

Uanset om man vælger en tynd, almindelig eller tyk cykelstrømpe, så findes de i et hav af forskellige materialer som har hver deres fordele og ulemper.

Det mest benyttede materiale er en eller anden form for kunststof – det er slidstærkt, kan strækkes ganske meget og tørrer hurtigt. Alle funktioner som giver rigtig god mening i et par cykelstrømper!

I den anden ende af skalaen finder vi uld, et fantastisk naturmateriale der har rigtig gode temperaturreguleringen egenskaber, så det både kan “varme” og “køle” alt efter behov, derudover er det selvrensende og optager ikke så nemt lugt og bakterier som kunstmateriale. Ulempen er at materialet ikke er specielt rart mod kroppen, mange synes det kradser. Samtidig kan det ikke strækkes ret meget, er forholdsvis tykt og egentlig ikke særlig slidstærkt – samtidig med at det skal vaskes meget forsigtigt. De rene uldstrømper giver derfor bedst mening på helt kolde dage hvor man søger den bedste beskyttelse af fødderne.

Heldigvis har producenterne også fundet en mellemvej, nemlig kombinationen af uld og kunststof, typisk den bløde merino-uld. Ved at blande kunststof med merino-uld får man, groft sagt, det bedste fra begge verdener, altså et par cykelstrømper der er: bløde, rimelig holdbare, kan strækkes, temperaturregulerende og ikke mindst kan vaskes sammen med resten af cykeltøjet.

Fra ankelstrømper til kompressionsstrømper

Længden på cykel strømperne er et kapitel for sig og der er rigtig mange meninger omkring hvad der er lirens og hvad der bestemt ikke er lirens.

Generelt er det no-go at møde op i footies/ankelstrømper, cykelstrømperne skal helst være halvlange og slutte midt på læggen. Han man “almindelige” cykelstrømper med et kortere skaft er det også bedre end de helt lange kompressionsstrømper der først slutter lige under knæet – det er altså også no-go uanset om du kører landevej, gravel eller mountainbike. Måske kan det gå hvis man dyrker triathlon, men de kører også ærmeløs om sommeren, så de har deres helt egen regelsæt!

De korte strømper godkendes ikke af modepolitiet i dag
Ankelstrømper i cykelsko = no-go

Sorte strømper og hvide sko?

Cykelstrømperne må rigtig gerne være farverige og det gør bestemt intet at man skiller sig lidt ud med et par pink eller grønne cykelstrømper. Der findes dog et par grundregler der bl.a. hedder at man ikke kører hvide sko og sorte strømper – og omvendt, ingen sorte sko og hvide strømper. Hvide sko = hvide strømper og sorte sko = sorte strømper, medmindre man altså vælger en anden lys eller mørk farve.

Cykelskoene burde have været kridhvide men pointen er lyse sko = lyse strømper
Sorte sko og sorte strømper = godkendt

Brug for nye cykelstrømper?

Cykelgear.dk, Cykelpartner.dk samt Energidepotet.dk har alle et stort udvalg af cykelstrømper i alle prisklasser, længder, størrelser og farver.

Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Denver SW-500 Unboxing
Unboxing af Denver SW-500 Smartwatch med indbygget pulsmåler, GPS og med et...
Læs mere
Join the Conversation

2 Kommentarer

  1. says: Tom Kjørnæs

    Gudskelov vender moden frem og tilbage. Langt det ene år, kort det næste.
    Jeg venter på næste år, hvor mine lækre ben kan nydes i fuld længde.
    At købe et par sokker til flere hundrede kroner, for at spare 2 watt, er i min optik, galimatias.
    Og hvis man ikke kan sige noget pænt, skal man tie stille. Derfor vil jeg ikke give udtryk for hvad jeg mener om synet af halvlange sokker, i flere farver.

    God tur
    Men Smag og behag er jo forskellig.

    1. Hej Tom

      Det er helt sikkert et emne som de fleste har en holdning til – og netop derfor er det lidt sjovt at skrive omkring emnet.

      Smag og behag er nemlig forskellig og heldigvis for det, det ville være kedeligt hvis vi alle så ens ud, både til hverdag og ude på rammen.

      God tur. uanset længde, farve eller tykkelse af strømper 😉

      Med venlig hilsen

      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.