Test: Goodyear Eagle F1 SuperSport R cykeldæk

Sidste år lancerede Goodyear en række nye landevejsdæk hvor Eagle F1 SuperSport R er den absolutte topmodel, bygget til race og fart. I praksis betyder det super lav vægt og minimal rullemodstand – men spørgsmålet er så hvor meget man må gå på kompromis med for at opnå dette?

Jeg har startet landevejssæsonen ud med Eagle F1 SuperSport R og vil her dele mine erfaringer.

Testopsætning

  • Fælge: Zipp 303 Firecrest
  • Sealant: Orange Seal Regular sealant
  • Dæktryk: Ca. 4 bar

Specifikationer

  • 150-tpi
  • Fås i Tube Type (Til slange) og Tubeless Complete (Tubeless)
  • Tube Type fås 25 og 28mm bredde med sorte eller brune dæksider. Vægten for 25mm er kun 195 gram.
  • Tubeless Complete fås i 25, 28 og 30mm bredde med sorte eller brune dæksider. Vægten for 28mm er kun 260 gram i følge Goodyear, jeg vejer det dog til 271 gram på køkkenvægten, dog efter montering – så sidste 11 gram kan måske delvist findes i gammel sealant.

Dækkets opbygning

Eagle F1 SuperSport R er opbygget med 150-tpi, det betyder det er forholdsvis tyndt, men til gengæld super smidigt, let og med lav rullemodstand. Det er med andre ord et dæk lavet til race, konkurrence og lign. hvor fart og lav rullemodstand er det absolut vigtigste! Faktisk er det ét af de letteste tubeless dæk på markedet i dag.

Udover den lave vægt og tynde materiale, så er der heller ikke meget mønster på dækket, det betyder også at dækket gør sig bedst på tørre, gode veje – og mindre på våde og småfedtede veje.

Compounden der er brugt, er en kombination af naturlig og syntetisk gummi, iblandet graphene og silica, altsammen for at give en gummiblanding der ikke bare er let, men også giver godt greb i underlaget og holder længst muligt. I forhold til den almindelige Eagle F1, så skulle Eagle F1 SuperSport R (ifølge produceten) have 36% lavere rullemodstand, 14% mere greb i midten og 8% mere greb i siderne.

Der er en beskyttende “skal” i letvægtsnylon der går fra dækkant til dækkant, denne er med til at holde på tubeless sealant, samtidig med at den fungerer som en beskyttelse mod punktering.

Eagle F1 SuperSport R i praksis

Jeg havde købt ny cykel til sæsonstart og den har derfor stået klar lidt tid – med Eagle F1 SuperSport R monteret på de spritnye Zipp 303 Firecrest fælge som var valgt til cyklen. Da vejret endelig blev fornuftigt til at komme udendørs, var jeg derfor ved at revne af spænding, både for at komme ud og rulle på den nye cykel, men også at se hvordan Eagle F1 SuperSport R rullede.

La’ os bare få det afsløret med det samme, de ruller eminemt godt – der er minimal rullemodstand, ingen støj eller lign. og man mærker med det samme at de er bygget til fart! Så længe vejene er tørre og fri for skidt og møg, så er det et verdensklasse dæk hvor der er god mulighed for at slå egne rekorder! I svingene har man en rigtig god følelse af kontrol, accelerationer håndteres perfekt og farten holdes nemt da dækket ruller enormt let!

Men, der er altid et men…. Jeg har valgt at bosætte mig i den sydlige del af Århus, nogle vil måske sige det er “lidt ude på landet”. Det betyder så også at rigtig mange af de veje jeg normalt cykler på, bruges af forskellige landbrugsmaskiner til at komme til og fra markerne. I praksis betyder dette at vejene ofte kan være fyldt med mudder, småsten, gylle og hvad de ellers roder rundt med – og det er altså ikke en optimal kombination når vi snakker et par letvægtsdæk til race som Eagle F1 SuperSport R. I testperioden har jeg derfor oplevet 2 punkteringer, den første blev lukket af tubeless sealant, mens den næste tog pusten helt fra dækket og efterlod mig i vejkanten, nødsaget til at ringe efter min kone.

Konklusion

Skal man vinde cykelløb, slå rekorder eller søger man bare det bedste og hurtigste dæk til landevejscyklen, så kan Eagle F1 SuperSport R sagtens være lige netop det dæk man søger, for det er virkelig let, smidigt og ruller virkelig lækkert! Til gengæld er det altså ikke specielt holdbart og hvis man, som jeg, bor lidt ude på landet hvor jord, mudder og lidt småsten hører til dagligdagen – så bør man nok nøjes med lillebroderen Eagle F1 R som jeg testede sidste sæson. Det dæk er langt mere holdbart, men ruller stadig eminent!

Så, er målet at finde et let og hurtig dæk, så løser Eagle F1 SuperSport R så absolut opgaven. Ønsker man derimod et “allround” dæk som både ruller godt, er let og ikke punkterer så let – så bør man nok kigge på lillebroderen Eagle F1 R. Vi motionister går enormt meget op i grej og lav vægt – men lige i dette tilfælde vil jeg nok sige at man, som motionist, vil få en bedre oplevelse (qua et mere holdbart dæk) ved at gå med lillebroderen, medmindre man er typen der har et dæk hjul/dæk specifikt til konkurrencer eller lign.!

Pris og tilgængelighed

Vejledende priser: 529,-

Holdbarhed 7
Rullemodstand 10
Greb 7
Punkteringsbeskyttelse 6
Vægt 9
Pris 7
7.7
Tags fra indlægget
, , ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Pirelli Cinturato Gravel Hard cykeldæk
I løbet af efteråret/vinteren testede vi “Mixed” udgaven af Pirelli’s gravelspecifikke dæk,...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.