Test: Pirelli Cinturato Gravel RC graveldæk

Pirelli har udvidet Cinturato Gravel-serien med et “race” dæk. Gravel RC er navnet og denne udgave er lavet med det formål at give lav rullemodstand på hårdtpakket grus og lige stræk, mens de lidt højere sideknopper sikrer god kontrol og greb i sving og mere teknisk terræn.

Spørgsmålet er så blot hvordan det egentlig klarer sig i praksis?

Udvalgte specifikationer

  • Dæk: 700×35/40/45 fås med sorte eller brune dæksider.
  • Vægt: Fra 510 gram (35mm)
  • Tubeless Ready: Ja
  • Hookless kompatible: Ja
  • Anvendelse: Gravel

Test opsætning

Jeg har testet dækket i 40mm udgaven, monteret på Zipp’s 303S carbonfælge. Det specielle ved disse fælge er at de er hookless og derfor kræver hookless kompatible dæk – her fungerer Cinturato Gravel RC fremragende.

Dækkene er monteret tubeless med Orange Seal sealant og de poppede lige på og holdt tæt fra første øjeblik – lækkert!

Dækkets opbygning og design

Ved udvikling af Cinturato Gravel RC har man bl.a. skelet til Scorpion XC RC som er deres MTB dæk, mønstret er inspireret heraf med fokus på lav rullemodstand på de lange lige stykker og godt greb når man smider cyklen ned i svingene! Dækket er opbygget med Speedgrip Compound, en compound udviklet specielt til gravel. Compounden bygger på Smartgrip der oprindeligt er udviklet til MTB, hvilket betyder stor fokus på greb, derefter er den så optimeret til gravel-brug ved at sænke rullemodstanden og gå en smule på kompromis med grebet – altså set i forhold til MTB udgaven.

Med 120 tpi er dækket forholdsvis fleksibelt og blødt – men siderne er forstærket med TechWall Gravel teknologi der beskytter mod punkteringer fra siden.

Dækket fås med enten sorte eller brune dæksider og vægten er ens – så det er kun et spørgsmål om udseende – derudover er der frit valg mellem 35, 40 eller 45mm – hvor 40mm nok vil være det bedste kompromis mellem hastighed og komfort.

Dækkets mønster er med forholdsvis lave retningsbestemte knopper i midten, for lav rullemodstand på hårdtpakket grus, mens der er højere sideknopper som først kommer i spil når cyklen ligges mere ved i svinget – her til de give et godt greb og føre dig sikkert igennem. Der er god afstand mellem knopperne, så jeg har ikke oplevet tendens til at mudderet pakker sig i mønstret.

I 40mm udgaven vejer dette “race” dæk faktisk mere end deres Gravel S som er lavet til mudder og dårligt vejr – dog er forskellen kun 10 gram. Det virker umiddelbart lidt mystisk at “race” dækket skal veje mere end et dæk til mudder-brug… (540 gram kontra 530 gram)

Cinturato Gravel RC i praksis

Dækket har været monteret siden slut marts, altså ca. 2 måneder, 2 måneder med ganske udmærket vejr hvilket også betyder at de ikke rigtig har stået sin prøve i dårligt vejr og mudret underlag. Omvendt er det jo heller ikke det brug dækket primært er beregnet til…

Til gengæld er dækket blevet testet ret grundigt på længere ture, eksempelvis til Ribe-Tønder-Tibe – 170 km. primært grus, krydret med transportstykker med asfalt. På en lang tur som denne handler det om at ramme et dæktryk lige midt imellem, så det er komfortabelt nok på grus – og stadig ruller godt på asfalt! Ruten var ikke specielt teknisk, men primært på grusveje og stier og vejret var godt – her rullede dækkene fantastisk og ga’ god kontrol i gruset og lav rullemodstand på asfalten – skønt!

Helt generelt synes jeg dækket har leveret varen ift. en rigtig fornuftig rullemodstand på hårdtpakket grus og asfalt, men stadig med godt greb og følensen af kontrol når underlaget bliver løst og lidt mere teknisk. Selvom jeg primært har testet det i godt vejr, så tænker jeg sagtens det kan bruges en stor del af året, for der er et fornuftigt mønster med højere knopper i siderne for godt greb!

Konklusion

Cinturato Gravel-serien fra Pirelli er efterhånden ret omfattende og rummer nu udgaver til hårdt, mixed, blødt og så denne mellemting som er “race” udgaven med fokus på lav rullemodstand, men stadig fornuftigt greb i sving og tekniske passager. Det synes jeg faktisk Pirelli er kommet rigtig godt i mål med, og resultatet er et hurtigt dæk der ruller rigtig godt, virker ret holdbart da jeg endnu ikke har set skyggen af tubeless væske fise ud af det – og så er det virkelig nemt at sætte op tubeless, selv på hookless fælge!

Er man i markedet for et hurtig dæk, hvor kan godt kan gå lidt på kompromis med grebet – så kan man sagtens have Cinturato Gravel RC med i overvejelserne!

Pris og tilgængelighed

Holdbarhed 8
Rullemodstand 9
Greb 8
Punkteringsbeskyttelse 8
Vægt 7
Pris 7
7.8
Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Sigma Sport Pava
Her på CykelStart.dk har vi de seneste måneder testet og anmeldt en...
Læs mere
Join the Conversation

1 Kommentarer

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.