Test: DT Swiss XRC 1200 Spline carbon hjulsæt

DT Swiss blev grundlagt i 1994 i Biel i Schweiz og er kendt for god holdbarhed og generel høj kvalitet i deres produkter. Vi har haft fornøjelsen af at teste deres bud på et MTB hjulsæt fra øverste hylde. Et hjulsæt der er udviklet til konkurrence, men er det så kun eliten der kan kører med hjulene?

Design & Detaljer

XRC 1200 Spline er DT Swiss’ svar på et hjulsæt i topklasse. De oser af lækkerhed og kvalitet. Sættet her er udviklet til Cross Country(XC) og marathon segmentet, og kommer i 2 fælgbredder, hhv. 25 og 30 mm målt indvendigt på fælgen. Det testede hjulsæt er 30 mm indvendig og 36 mm udvendig. materialet er kulfiber hvilket gør dem lette, stive og meget holdbare grundet den høje styrke. De er “hookless bead” hvilket vil sige at “krogene” på fælgkanten er væk. De er rørformede og har skjulte nipler. De fleste producenter af seriøse hjulsæt producerer hookless fælge i dag, da det er bedre når der køres tubeless. Navene er DT’ Swiss’ egne og her med 180 modellen der kommer keramiske lejer.

  • Hjulstørrelse: 29″
  • Aksler: 15/110 mm og 12/148 mm
  • Nav: SPLINE 180 nav med Ratched EXP system
  • Bremserotor: Centerlock
  • Eger: DT Aerolite og DT Aerocomp
  • Vægt/sæt: 1480 gram
  • Max. vægt: 110 kg

Navene, som er hjulenes hjerte, er en historie for sig. De er som nævnt bestykket med keramiske lejer og er ultra lette. Fornav vejer kun 97 g og bagnav 186 g. Men til gengæld koster de så også knap kr. 5.000,- for et sæt. Hjulene bliver leveret med SRAM XD body og Shimano Micro Spline. EXP Ratchet bagnavet er en hel fortælling i sig selv, og hvis man er nørd, kan man google sig til en mere teknologisk forklaring, bl.a. på www.flowmountainbike.com. Det er muligt at skifte freehub’en uden brug af værktøj, og derfor muligheden for at skifte til den ønskede kassette ret let. Der følger faktisk en del ekstraudstyr med såsom; body til enten Shimano Micro Spline/SRAM XD, tubeless ventiler, tool til eger og centerlock adapter.

Funktionalitet & test

De testede hjul blev opsat som tubeless, og mit dækvalg var Maxxis Ikon 29×2.4 skinwall. At foretage et tubeless set-up er utroligt nemt på disse hjul. Det er ligesom om der bare er masser af plads, og når dækket er krænget på fælgen, uden brug af dækjern, holder de tæt i første hug ved brug af kompressor. Kasserne med de nye hjul indeholder nemlig nogle meget lette ventiler i aluminium med messing kegler. Så ud af boksen og på med sit yndlingsdæk, tager ikke mange øjeblikke.

I skoven og mærker man med det samme at det er et virkelig lækkert og velkørende sæt hjul. De ruller fabelagtigt, og man fornemmer responsen i accelerationerne. De lette og stive hjul giver kontrol i svingene og dermed mere tryghed. Det er lige før man sidder og glæder sig over at have fået ny cykel. Sådan et hjulsæt er en væsentlig opgradering af cyklen.

Ved opkørsler og flowsektioner mærkes den lave roterende vægt i form af respons, kontrol og hastighed. Ved nedkørsler mærkes ligeledes kontrollen og dermed øges trygheden.

Konklusion

Bredden på fælgen, her som tidligere nævnt 30 mm, giver en rigtig god support af dækket og derfor bedre greb i underlaget som jo fører til højere hastighed. Flere af de professionelle mountain bikere mener at jo bredere fælgen er, jo lavere dæktryk og dermed lavere rulle modstand og mere præcis styring i svingene. Jeg er ikke professionel, men kan godt bruge lidt tid på at nørde teknikken på og omkring cyklen.

Så alt i alt et virkeligt fedt hjulsæt fra DT Swiss fra øverste hylde, men også et dyrt hjulsæt, så der skal graves dybt i lommerne for at erhverve sig et. Hvis man kører/køber relative dyre og lækre cykler skal hjulsættet også følge med – i hvert fald hvis man spørger undertegnede. Det er en væsentlig opgradering af ens cykel med et velbygget hjulsæt i kulfiber til sin XC cykel og her måske en af de bedste på markedet.

Pris & tilgængelighed

Vejledende priser: Forhjul 7449,- Baghjul 10169,-

Funktionalitet 10
Design 10
Pris 8
9.3
Tags fra indlægget
,
Mere fra Jan Flinch Melsen
Test: Shimano S-Phyre XC9 Cykelsko
Endnu engang har japanske Shimano lanceret et virkelig gennemarbejdet produkt. Deres S-Phyre...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.