Test: Schwalbe Pro One TL cykeldæk

Schwalbe’s Pro One kom i efteråret 2019 i en ny og opdateret udgave af det ret populære Pro One landevejsdæk, et dæk der er blevet rost særligt af dem der kører tubeless på deres landevejscykler, undertegnede inkl.

Den nye Pro One-serie består af 3 udgaver, Pro One til Tubeless eller slange, samt en TT udgave hvor der er 100% fokus på lav vægt, vi har testet udgaven til tubeless brug.

Pro One-serien er udviklet for at skabe et dæk som ruller godt, er let, giver det nødvendige greb og sidst men ikke mindst – har en rimelig beskyttelse mod punkteringer. Det er hele 4 ting på én gang – hvilket lyder næsten som en umulig opgave, det lykkedes dog meget godt i den tidligere udgave – så mon ikke Schwalbe kan gøre det igen?

Tager vi udgangspunkt i den nye Tubeless udgave, så får man 13% lavere rullemodstand, 22% mere greb i sving, lav vægt og et design der er optimeret ift. aerodynamikken – altsammen i forhold til den “gamle” udgave.

Udvalgte features

  • Addix Race Multi Compound
  • 245 gram (25 mm udgaven)
  • Passer godt til nye, brede fælge
  • Fås i 25, 28 eller 30mm

Montering og opsætning

Montering af tubeless ready landevejsdæk på et par carbonfælge med lidt profil, kan være lidt af en udfordring – men Pro One smutter (næsten) lige på – hvilket rent faktisk overraskede mig. Mange dæk er virkelig svære at få krænget på, særligt fordi det er yderst vigtigt at et tubeless dæk sidder rigtig tæt til fælgen. Dækkene har været monteret på et sæt Reynolds Assault LE Disc Carbon fælge, og dækkene er i 28mm udgaven, kompromiset mellem komfort og fart.

Som tubeless væske er brugt min personlige favorit fra Orange Seal, den lapper hurtigt og forbliver flydende længe.

Dæktrykket er justeret lidt ifm. testen, men med mine ca. 67 kg. har et dæktryk omkring 4-5 bar været et passende kompromis mellem fart og komfort.

Praktisk test

Dækkene er blevet testet godt og grundigt i nogle måneder hvor der er blevet eksperimenteret med dæktryk, for at finde det “sweetspot” hvor komfort og fart går op i en højere enhed.

Vejrmæssigt så har det overvejende været tørvejr, da den “gode” landevejscykel får lov sat stå indendøre når regnen står ned. Men den har været ude på fugtige og våde veje også.

Pro One er lavet på Schalbe’s “Addix Race” gummiblanding, som giver lav rullemodstand og masser af greb på jævnt underlag. Der er mønster på siderne som sikrer godt greb i svingene og med V-Guard “beskyttelsesbæltet” er man også rimelig godt beskyttet mod punkteringer og cuts i dækket. Denne kombination giver, som Schwalbe selv påstår, et dæk som er yderst let, ruller nem og ubesværet og hvor man altid føler man har styr på og kontrol over cyklen, uanset hastighed eller om det går op eller ned.

I testperioden har jeg ikke oplevet ét eneste hul, cut eller lign. og de ruller seriøst godt på både alle slags asfalt – uanset om det går op, ned eller rundt i skarpe sving. Mønstret der går ud over dæksiderne sikrer godt greb i svingene og det giver selvtillid så cyklen ligges mere ned i svingene, også selvom vejen måske er lidt våd.

Konklusion

Efter i hvert fald 1000 km. på Schwalbe’s nye Pro One i tubeless udgaven er jeg komplet solgt. Dækkene ruller virkelig godt, de er lette og i tubeless setup får man mulighed for at køre dæktrykket rimelig langt ned, for superb komfort og minimal risiko for punktering.

Holdbarhed er svært at bedømme på nuværende tidspunkt, men umiddelbart virker de ikke til at slides hurtigt.

De nye Pro One får mine allerbedste anbefalinger til landevejsrytteren der både til køre stærkt, sikkert og undgå punkteringer! At de så samtidig er super nemme at sætte op tubeless, er blot et plus!

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 519,- / Set til ca. 319,-

Holdbarhed 9
Rullemodstand 10
Greb 9
Vægt 9
Pris 8
9
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Aarhus Mountainbike Challenge 2017 – tilmelding er åben!
Søndag d. 24 september går det igen løs, skovene omkring århus danner...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.