Test: Trek SuperCaliber 9.9

Trek har udviklet den ultimative XC løbscykel, eller rettere sagt den ultimative cykel set fra de danske forhold, og hvordan 95% af vores spor er i DK. Vi har været så heldige at få denne Trek SuperCaliber 9.9 til test, hvor bagdæmperen er integreret i stellet, denne type cykel er den første i verden, og ingen andre cykelfabrikanter har noget der ligner. Så nu er jeg spændt på om cyklen lever op til det mega fede look.

Specifikationer & detaljer

  • Stel – OCLV Mountain Carbon stel, baggafler og kædestag, IsoStrut, konisk kronrør, Knock Block, Control Freak indvendig kabelføring, Boost148, 60 mm vandring.
  • Forgaffel – Fox Factory 32 Step Cast, Float EVOL luftfjedring, FIT4 dæmper m. 2 indstillinger, dobbelt remote, konisk styrrør, Kashima Coat, Boost110, 15 mm Kabolt aksel, 100 mm vandring.
  • Bagdæmper – Trek IsoStrut, FOX Factory støddæmper, luftfjeder, fjernbetjent DPS dæmper m. 2 indstillinger, Kashima Coat, 235×32,5 mm.
  • Hjul – Bontrager Kovee XXX 30, OCLV Mountain Carbon, Tubeless Ready, centerlock, Boost110 for, Boost148 bag.
  • Dæk – Bontrager XR1 Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strength dæksider, aramid kanttråd, 120 tpi, 29×2,20″
  • Gearsystem – Skiftegreb SRAM XX1 Eagle 12 speed. Bagskifter SRAM XX1 Eagle, XX1 Eagle DUB, 34T aluring, Boost, kulfiber, 175 mm længde. KrankboksDUB PF92. SRAM XG-1299 Eagle, 10-50, 12-gear. Kæde SRAM XX1 Eagle.
  • Komponenter – Sadel Bontrager Montrose Pro 138mm. Sadelpind Bontrager XXX carbon. Styr Bontrager kovee XXX, OCLV Carbon, 35 mm, 0 mm rise, 720 mm. bred. Håndtag ESI. Frempind Bontrager Kovee Pro, 70 mm, Knock Block, Blendr-kompatibel, 13 grader. Knock Block integreret.
  • Bremser – SRAM Level Ultimate hydrauliske skivebremser, kulfibergreb skivebremser, 160 mm bremseskive forrest, 160 mm bremseskive bagest
  • Vægt – 9.29 kg (med TLR væske), Maks vægt for denne cykel er (totalvægt for cykel, rytter og last/bagage) er 136 kg.

De fede detaljer

En af de fede detaljer til denne cykel er dog ikke noget der følger med hvis man køber den, men det er stadig noget fedt tilbehør. Trek har lavet en holder til din Garmin, hvor den sidder i en klampe rundt om styret og ind i frempinden så den er helt aero. Det er fedt, den kan man få i forskellige udgaver hvor man både kan have GPS og GoPro eller en lygte på. Jeg har fået fat i modellen hvor jeg bare kan have min GPS siddende, mega fedt.

IsoStrut overrørsdæmper

Den eksklusive IsoStrut overrørsdæmper er hjertet i Supercalibers ekstremt effektive affjedringssystem, som giver dig en let og hurtig cykel, der banker gennem ujævnt terræn.
IsoStrut er en stelintegreret støddæmper, som giver 60 mm dæmper, justerbar vandring til XC løbskørsel. Supercalibers unikke design er mega fed og ser rigtig strømlinet ud. Der er intet på cyklen, som ikke er nødvendigt, og hver eneste del er lavet til at fungere sammen med de andre i en større enhed.

Traditionelle full suspension-cykler har et separat system med en leddelt konstruktion med støddæmper, men IsoStrut er designet som en strukturel del af Supercaliber. Denne konstruktion fjerner det ekstra materiale og dele – og den ekstra vægt – som man normalt forbinder med full suspension.
Når man tilføjer ekstra drejeled (pivots) på en cykel, får man mere sideværts bevægelse i stellet. Det er ikke effektivt, og det er ikke hurtigt. Med Supercaliber har Trek’s udviklingsteam elimineret det bageste drejeled og benyttet brede, flade baggaffelben, som har en affjedringsfunktion i dæmper vandringen uden at den kan give sig op og ned. Denne bagdæmper er for mit vedkommende den fedeste nyhed i cykelbranchen i mange år, og så virker det bare fantastisk.

Knock Block

En af de fede detaljer Trek har udviklet på denne cykel er det de kalder Knock Block. Det er et system som sidder ved kronrøret, så styret ikke kan dreje helt rundt. Det er super smart da man undgår at ridse/knække overrøret på stellet ved at styret drejer helt rundt. Det andet det også hjælper mod er at forgaflen ikke drejer ind i stellet så det revner.

Nogle ryttere har ytret ønske om at den blokkere for tidligt, så Trek har gjort så man kan slå det fra, og så kan styret drejes et par cm ekstra, men så risikere man at forgaflen går mod stellet, hvilket betyder at de har sat gummi beskyttelse på stellet, som det ses nedenfor.

Førstehåndsindtryk

For mit vedkommende er det første indtryk man får af cyklen altid det vigtigste, da det somregel er det der gør om man skal kigge nærmere på cyklen eller surfe videre. Jeg er personlig ret vildt med de fremtrædende farver Trek har valgt til denne model. Jeg kan godt lide når farverne larmer lidt, hvis man kan sige det.

Det næste jeg ligger mærke til er den nye integrerede dæmper Trek har lavet i stellet til bagdæmperen. Det ser super fedt ud, og man undgår alle de drejeled med lejer som man har på en fully, og det ved vi jo alle at de drejeled sætter sig altid fast i lejerne. Det er skide træls sagt på godt jysk.

Det er vigtig for mig at når man ser en cykel første gang så skal der give et sus gennem maven, gør der det, så vi jeg at det er den rigtige vej at gå i forhold til udseende.

Den næste fede ting er at den har intern kabelføring, hvilket for mig er fedt, mit OCD kan ikke have at der flagre kabler rundt over det hele. Cyklen skal se clean ud i forhold til kabler, så derfor glæder jeg mig også til at få elektronisk gear engang når bliver en tand billigere så almindelige dødelige har råd til at købe det.

Testen på sporet

Jeg har været så heldig at jeg fik test cyklen lige omkring Danmark lukkede ned med Covid-19, så det passede perfekt sammen med at alle weekender og alle planer i kalenderen blev ryddet, så mig og børnene fik hurtigt aftalt at det næste stykke tid skulle der køres så mange spor som muligt i weekenderne og i påsken.

Så jeg har fået testet denne SuperCaliber 9.9 på rigtig mange forskellige spor. Den har fået lov at æde jord på følgende spor: Marselisskoven, Nordskoven og Vesterskoven i Silkeborg, Pamhulesporet, Aabenraa sporet, Hundsbæk, Varde Grusgrav, Blåbjerg, Bjerreskov, Klosterheden, SIR Lyngbjerg, Rold skov, og Danmarks Tag, så der er blevet kørt mange spor i den sidste tid.
Det har været vildt fedt at teste denne cykel på så mange forskellige spor, hvor alle spor er vidt forskellige. Hvis man tager Slettestrand så er der både sand og rødder, hvor man så kommer til klosterheden, hvor der næsten kun er rødder og til Vesterskoven i Silkeborg hvor det bare er fedt flowspor og fede nedkørsler med berms og alt man kunne ønske sig, Så den er virkelig blevet testet i alle senarier.

Jeg er vildt imponeret af denne Supercaliber, til de danske spor er det efter mit hovede den mest perfekte cykel. Du har 100mm vandring foran og 60mm bagpå, hvilket efter min mening er nok. De 60mm bagpå føles nøjagtig som på min gamle Cannondale Scalpel med 100mm vandring bagpå. Den indbyggede bagdæmper gør det super godt, og jeg har ikke behov for mere vandring.

Men jeg vil så også sige at hvis man til dagligt ligger og kører på Danmarks Tag, så vil jeg klart foretrække en Top Fuel eller en Fuel EX til det formål.

På de fleste af min ture hvor jeg kører ud hjemme fra ligger længden på turene for det meste mellem 35 og 50km, jeg har 5km asfalt inden jeg kommer på grusveje og skovstiger, og uanset hvad denne cykel kører på så ruller den vildt godt. På sporet ædder den bare ujævnhederne, dog ikke helt så meget som en Top Fuel.

Hvad synes sønderjyden?

Sidste år testede jeg den nye Trek Top Fuel, og der fik jeg i den artikel nævnt at det var den bedste cykel for mig, men det har vist sig at det kun var lige indtil jeg fik prøvet denne supercaliber.

Det er ultimativ den fedeste cykel jeg har kørt på til dato, Den ruller vanvittig godt, har en rigtig god geometri, som passer perfekt til mig. Den har tilpas vandring på dæmperne som passer til 95% af alle danske skove, der behøves ikke mere vandring for at have det fedt i skoven. Derudover har den en super balance vægt mæssigt i cyklen, så når man hopper på den så føler man hverken at den er for tung foran eller bagved.

Det er gået så galt at jeg har fået bestilt en ny til mig selv, dog kun en Supercaliber 9.8, da den passede bedre til mit budget. Jeg vil dog sige at Supercliberen i 9.7 og 9.8 er nogle vanvittig lækre modeller, det er de færreste der går ud og køber en ny cykel til 75000kr. Så jeg kan varmt anbefale både 9.7 og 9.8 modellen også. Rammen på både 9.7, 9.8 & 9.9 er den samme dog forskellige farver, så det er udelukkende udstyr der er forskel på modellerne.

Står du og overvejer at købe ny mountainbike, og er en person der godt kan lide det hele ved at kører MTB, så får du her en cykel der passer til sporet. Jeg vil klart anbefale at du kigger nærmere på denne låge hvis du er ved at skifte cykel eller bare skal ud og have en med lidt mere fjeder end din hardtail. Den er efter min mening alle pengene værd.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 74.999,-

Funktionalitet 10
Design 10
Kører egenskaber 10
Pris 10
10
Tags fra indlægget
,
Mere fra Troels Ennemark Høiriis
Test: GripGrab Racing handsker
Danske GripGrab er her i sommeren 2018 kommet med en ny udgave...
Læs mere
Join the Conversation

1 Kommenter

  1. says: Mikkel Flygenring

    Hej Troels
    Jeg takker for din fine artikel og Trek Supercaliber. Jeg overveje at købe den, kan du sige noget om den sammenlignet med en Scott Spark. Den skal bruges til Xc løb, vil gerne have en let cykel som er hurtig 😊
    Mange hilsener
    Mikkel

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.