Kan kinesisk udviklede dæk til gravelcyklen gøre sig i under danske forhold? Vi tester her et af CHAOYANG’s bud på et sådan dæk.
Design & Detaljer
CHAOYANG blev grundlagt i 1958 og gik ind på det internationale marked i år 2000. CHAOYANG er en del af ZC Rubber, en virksomhed med en milliard omsætning som producerer dæk til cykler, motorcykler, biler, lastbiler, ATV’ere etc. Så fik vi lige det på plads!
Vi tester her et Gravel MT dæk, som er deres bud på det groveste dæk i Gravel familien og henvender sig naturligvis til off road. Vi har testet over nogle måneder på typiske gravel ruter på Sjælland, det vil sige grusveje, vandrestier i og udenfor skovene, sand, mudder og naturligvis asfalt. Dækket er udstyret med en masse små knopper for stabilt greb ved opbremsning og sving i løst underlag.
Dækkets vægt er 530 gram jf. producentens oplysninger og kommer i fire forskellige typer:
- 700x38C, 120 TPI, TLR, SPS, Shark Skin, foldable.(testet dæk)
- 700x38C, 60 TPI, TLR, Shark Skin, foldable.
- 700x38C, 60 TPI, TLR, SPS, foldable.
- 700x38C, 60 TPI, Shark Skin, wire.
Test opsætning
Dækket er monteret på en Rebel Rusty 30/24 mm carbon hjul. De er opsat som tubeless med væske fra Orange Seal Endurance. De var ganske nemme at montere, og det skal i den forbindelse siges at hjulsættet er ret samarbejdsvilligt når der skal monteres nye dæk.
Dækkets opbygning
Det testede dæk er et 700x38c, 120 TPI, TLR, SPS, Shark Skin, foldable. Jeg vil helst ikke under 120 TPI på et dæk, da dækket er mere smidigt og giver en bedre fornemmelse af underlaget. Højere TPI gør dækket lettere da der er flere tråde pr. tomme. Modellen her er med Shark Skin, hvilket betyder dækket er beskyttet af et forstærket nylon lag under knopperne. Det gør det mere resistent over for små skarpe genstande. Dækket er ydermere forstærket af Shark Skin i siderne, kaldet SPS. Gravel MT serien findes i flere størrelser end 700x38C. Cyklen hvorpå jeg har testet dækket kan ikke tage større end 700x38C, så det var jo heldigt! Dækkene(MT) fra Chaoyang kan kun fås med sorte dæksider. GP modellen fås også med brune sider.
Gravel MT i praksis
Hvordan kører de så? Dækkene blev monteret i september og har altså kørt mens der var blade på træerne og vejret var godt med afslutning af testen hertil nytår. Mange af mine ruter køres ind og ud af skovene og derfor også på asfalt. Her ruller de faktisk hæderligt. På skovveje og stier er rullet bedre og grebet føltes sikkert. Komforten afhænger i høj grad af dæktryk og når det rammes, føltes det godt. På mine gravel ture kommer jeg ind i mellem forbi MTB spor, og her er grebet faktisk fint under tørre forhold. Det er dog ikke her gravelcyklen hører hjemme, men når man er MTB tosse er det svært at køre udenom selv med en gravelcykel. Ved alm. stigninger og nedkørsler syntes jeg kontrollen er intakt, grebet er fint og jeg syntes i det hele taget de føltes gode, især hvis de presses i svingene – her tager skulder knopperne godt fat, – under tørre forhold. Jeg har rullet ca. 1.500 km på dem i forskelligt føre og underlag, og kan ikke se noget nævneværdig slid.
Konklusion
Chaoyang dækker egentlig fint alle underlag med deres 3 dæk i gravel serien, altså GP, AT, og MT. Hvis man ønsker det helt grove dæk til mere besværlige underlag, skal man nok finde en anden dæk producent, men jeg vil være godt dækket ind med deres udvalg. Under testen har der ikke været nogle punkteringer med tubeless opsætning. Priserne er yderst fornuftige, hvilket er med til at fremhæve dækket som er 2-3 gange billigere end de dyreste. Så alt i alt, et super fint dæk med godt greb, god komfort og fornuftigt rul på asfalt og endnu bedre på stier og skovveje.