Test: Pirelli Cinturato Gravel Mixed cykeldæk

Dækproducenten Pirelli har på kort tid fået godt fat i markedet for cykeldæk, og vi har da også allerede haft mulighed for at teste og anmelde flere af deres dæk til både mountainbike og landevej. Gravel er det helt hotte emne i øjeblikket, så det er helt naturligt at Pirelli også her er klar med en serie af dæk til dette formål. Serien består i skrivende stund af 2 udgaver, Cinturato Gravel M(ixed) med større knopper til al slags terræn samt Cinturato Gravel H(ard) til fast og mere jævnt underlag, vi har i første omgang haft monteret Mixed-udgaven i efterår/vinter-perioden.

Udvalgte specifikationer

  • Dæk: 700x40c testet, fås også og i 700x35c, 700x45c, 45x650b samt 50x650b
  • Vægt: Fra 430 gram
  • Tubeless Ready: Ja
  • Anvendelse: Gravel

Test-opsætning

Dækkene er testet i 40mm udgaven, på et sæt DT Swiss R23 Spline DB fælge, opsat tubeless med væske fra Orange Seal.

Teknologi

Pirelli’s Cinturato Gravel-serie indeholder mange af de teknologier som bleb introduceret med deres Scorpion-serie til moutainbike, bl.a. SpeedGrip Compound der er en gummi-blanding der giver optimalt greb uanset om det er vådt eller tørt, derudover er rullemodstanden minimeret således man bruger mindst muligt energi på at komme fremad. Pirelli har forsøgt at lave en gumiblanding der performer godt på alle slags underlag og i al slags vejr, da gravel–rytteren ofte kører på varieret underlag og under varierede vejrforhold.

Udover fokus på rullemodstand og greb, så har der naurligvis også været fokus på punkteringsresistens – dette i form af et nylon “mellem-lag” der beskytter mod både cuts og punkteringer generelt.

Alle modellerne er klar til tubeless og specielt designet med kant der gør dem velegnet til brug på bredere fælge uden risiko for at dække glider af.

Dækket er designet med forholdsvis grove knopper, der dog ikke er så høje. I midten er knopperne samlet i en smal række, som gør at de ruller rigtig fint på hårdt og fast underlag, mens der længere ude og helt ude på siderne er knopper med lidt større mellemrum. Disse knopper giver greb i mudder og løst underlag, samtidig er sideknopperne med til at sikre man står fast i svingene. Knopperne er ikke højere end de stadig ruller fornuftigt, men stadig grove nok til at give greb – og med tilpas afstand til at de ikke pakker mudder og skidt.

Praktisk test

Dækkene er testet på en crosscykel som var leverer med 33mm dæk, så blot opgraderingen til 40mm var en sand fornøjelse og betød virkelig noget for komforten – de tager stød og ujævnheder i langt højere grad og det gør simpelthen at man kører hurtigere – jeg må ærligt erkende at jeg ikke have forventet så stor en forskel, for den er virkelig markant og kan varmt anbefales hvis man synes 33mm er lidt” hårdt” at kører med. En opgradring til 40mm giver mulighed for at sænke dæktrykket en smule for bedre greb og endnu mere komfort, så belastningen ved ujævnt terræn er mindre.

I løbet af testperioden er dækkene blevet testet på både større skovstier, grusveje, landevej samt på singletrack i Marselisborg Skoven ved Århus – og i både tørt, småvådt og decideret vådt og mudret vejr. Dækkene er utrolig alsidige og gør det virkelig godt på alle former for underlag, og jeg er særligt imponeret over dem i vådt og fedtet føre. Man står overraskende godt fast på mountainbikesporet, selvom det ikke er det dækket er lavet til og man har imponernede godt greb op af stejle stigninger – hvilket er fedt!

Ulempen ved det grove mønster er naturligvis at de er lidt tungere at træde på landevejen, så er man ude efter et mere pendler-venligt dæk, så er “hard” udgaven af samme model nok et bedre bud.

Konklusion

Cinturato Gravel Mixed har virkelig overrasket mig positivt, fra monteringen hvor det blev opsat tubeless i første forsøg, uden problemer – til det suveræne greb i vådt føre på grus og skovstier. Komforten er også virkelig god da dæktrykket kan sænkes en del i 40mm udgaven og det til trods har jeg endnu den første punktering til gode!

Cinturato Gravel Mixed bør vælges hvis du primært kører skov, grus og andre steder hvor der ikke er asfalt, og gerne i dårligt vejr – du vil ikke blive skuffet!

Prisen er i den høje ende, men til gengæld får man et let-rullende dæk med god punkteringsresistens og en rimelig vægt!

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 449,- pr. dæk

Holdbarhed 9
Rullemodstand 7
Greb 9
Vægt 7
Pris 7
7.8
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Grejsdalsløbet – nu med gravelrute!
Grejdalsløbet er én af forårsklassikerne her i det jyske og bl.a. er...
Læs mere
Join the Conversation

3 Kommentarer

    1. Hej Per,

      Jeg har primært kørt omkring 2,5-3 bar, det har passet OK til det “meste” – men det er i høj grad en smagssag og et spørgsmål om underlaget 🙂

      Med venlig hilsen,

      Noel Juul Christensen
      CykelStart.dk

Leave a comment
Skriv et svar til Per HansenCancel comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.