Test: Shimano RX8R cykelsko

Tilbage i slutningen af 2022 præsenterede Shimano den nye og opdaterede RX8-serie, RX801 helt præcist. RX8-serien er lavet specifikt til gravel, men kan naturligvis også bruges til mountainbike. Serien består af 2 modeller, en “almindelig” og denne R-udgave som har et højere skaft der skal øge komforten og forhindre at der ryger for meget sand og snavs ned i skoene.

Vi har lejlighed til at teste RX8R de sidste par måneder på gravel-cyklen.

Design og detaljer

RX8R, eller SH-RX801R som er det fulde modelnummer, er designet primært til gravel race, altså en stiv sko med maksimal kraftoverførsel! Det grundlæggende designet ligner meget godt den tidligere RX8/SH-RX800 som vi testede tilbage i 2021, men der er sket lidt forbedringer hist og her.

Det første man bemærker er at skoen går lidt højere op og har en sok omkring anklen, formålet med denne er først og fremmest at øge komforten på de lange ture, dernæst at hold skidt og snavs ude af skoene undervejs. Begge ret gode tanker, for der er ikke noget værre end en lang ture med sand og småsten i skoene. Bagtil er en lille strop så man nemmere kan få fødder i og ud af skoene igen – for de er lidt mere besværlige at komme i end et par uden denne sok.

Der er BOA lukning øverst og et enkelt velcrospænde på den nederste del af foden. BOA spændet er den nyeste LI2 type med en mere flad profil og er som altid super velfungerende og præcis når man justerer.

Der er masser af ventilationshuller i skoene, både i siderne og på oversiden – det betyder derfor også at der ikke er specielt meget beskyttelse mod vind og vejr – men det er jo heller ikke skoenes primære formål.

Vender man RX8R om, møder man carbonsålen der er en 10’er på Shimano’s stivhedsindex, med andre ord en super stiv sål hvor minimal energi går tabt! Ulempen ved den stive sål er så at den er knap så fleksibel og det går lidt udover komforten. Der er plads til montering af SDP eller lign. klamper og så er sålen beskyttet af en grov gummi-sål så man kan både gå og stå i skoene, også i skoven.

Selve designet er ret fedt, efter min mening – det lugter i hvert fald langt væk af gravel og race! Der er et lækker spil i farverne der changerer fra bronze til en mere mørk farve bagtil.

Pasform og komfort

Jeg har testet RX8R i str. 41 (wide) og jeg bruger normalt 40-41 i alm. fodtøj, så de er ret almindelige i størrelsen. Jeg har forholdsvis brede fødder, der har jeg valgt en wide-udgave – så den ikke bliver for smal ved for-forden. Her er der fint plads til at bevæge tæerne, så man undgår de begynder at sove eller bliver hurtigere kolde grundet manglende bevægelighed. De fås fra str. 38-48, 39-47 i halve størrelser og wide-udgaven fås kun i str. 38-48, altså ingen mulighed for halve størrelser.

Skoene er nemme at komme i og BOA-spændet gør det nemt at mikrojustere pasformen så de sidder så tæt som man ønsker det. Skulle man få spændt dem for meget, eller for lidt – er det hurtigt og nemt at gøre på farten via BOA-spændet der nemt kan betjenes mens man cykler.

Når man får RX8R på og hopper på cyklen, kan man godt fornemme at sålen er stiv – der er ikke rigtig noget fleks, så al kraft ryger direkte i pedalerne. Det er jo egentlig også formålet, men som nævnt tidligere gør det også at man må gå lidt på kompromis med komforten – en lidt blødere sål vil være mere behagelig at køre med, til gengæld vil kraftoverførsel heller ikke være lige så effektiv.

Konklusion

Jeg har været rigtig glad for den gamle RX8-serie og kørt mange kilometer med dem på både gravel og mountainbike. Den nye model har alle de gode elementer, plus den føromtalte sok som forhindre alt for meget skidt i at ryge ned i skoene.

Skoene er lette, stive og med et BOA-system der gør det nemt at justere bespændingen så den passer ens temperament, samtidig er der rimelig god plads i skoene, så os med brede fødder også kan passe dem.

Der er ikke så meget andet at sige end jeg er fan – det er et par virkelig lækre cykelsko, som har et design og nogle features der gør at de skiller sig ud i mængden.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 2499,-

Funktionalitet 9
Komfort og pasform 8
Design 9
Pris 7
8.3
Tags fra indlægget
, , , ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Continental Terra Trail graveldæk
Dæk-giganten Continental har et rimelig omfattende sortiment af cykeldæk til cross og...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.