Test: Wahoo KICKR ROLLR

Tilbage i slutningen af februar lancerede Wahoo et par nye produkter, heriblandt KICKR ROLLR. Som navngivningen, i hvert fald for de Wahoo-kyndige, antyder – så er der tale om en hometrainer (KICKR) og ROLLR betydet det er en rulle.

Wahoo har oplevet stor succes med deres direct drive Kickr hometrainere, så hvorfor egentlig lave en hometrainer baseret på en “gammeldags” roller? Det kommer vi ind på i denne test!

Hvad er der i kassen?

I den enorme kasse som KICKR ROLLR leveres i, finder man følgende:

  • KICKR ROLLR
  • Strømforsyning
  • 2 Skruer til samling/montering
  • Vejledning

Specifikationer

  • Max 1500W
  • Maks 10% stigninger
  • Forbindelse: ANT+, ANT+ FE-C, and Bluetooth
  • Kan bruges med og uden strømforsyning

Samling og opsætning

KICKR ROLLR kommer i en kæmpe kasse – simpelthen fordi den kommer næsten helt samlet. Man skal blot sætte den bagerste del med svinghjulet fast på den forreste del, lukke for håndtaget og skrue de medfølgende 2 skruer i – så er den samlet!

Herefter vipper man forhjulsholderen op, smider cyklen op i traineren, indstiller “længden” på KICKR ROLLR efter cyklen ved at trække den fra hinanden. Slutteligt kan man spænde forhjulsholderen, så cyklen er lidt mere fikseret.

Samling og opsætning er klaret på få minutter og kræver kun en skruetrækker til at spænde de 2 skruer, det er virkelig nemt og hurtigt.

Hvordan fungerer den?

KICKR ROLLR har en “dual roller” hvorpå bagdækket placeres. Den kan bruges som helt traditionel “rulle” uden strøm, eksempelvis til opvarmning eller hvis man befinder sig steder hvor der af den ene eller anden årsag ikke er adgang til strøm. Den kan også bruges som smart trainer, men man skal være opmærksom på at den ikke indeholder en effektmåler – så den skal parres med en wattmåler på cyklen for at modstanden kan justeres i eksempelvis Zwift eller lign.

KICKR ROLLR kan kobles til en PC, tablet, telefon eller lign. via ANT+ eller Bluetooth og understøtter naturligvis både Zwift, Trainerroad og andre træningsplatforme – igen skal det dog noteres at hvis ikke man har en effektmåler på cyklen, så kan modstanden ikke reguleres via app’en. Traineren kan dog måle hastighed og distance uden eksterne sensorer.

Realisme?

Én af de store fordele ved KICKR ROLLR er at du kan smide enhver cykel derpå, uden at skulle bekymre dig om cyklen har QR, Thru-Axle, skivebremser eller hvilken kassette/gearing der lige sidder herpå – altsamen ting man er nød til at forholde sig til, hvis man køber en traditionel direct drive hometrainer.

I praksis vil KICKR ROLLR derfor være en fordel hvis man benytter flere forskellige cykler, eller har brug for hurtigt at kunne smide en cykel på.

KICKR ROLLR “larmer” mere end en traditionel direct drive hometrainer, da dækket mod rullerne giver lidt modstand og dermed også støj – det var ikke en løsning jeg ville (få lov til) at benytte indendørs mens resten af familien skulle være i nærheden. Jeg har ikke testet løsningen med et hometrainer dæk for at se om støjniveauet her er lavere – men så går det smarte og bekvemme jo også lidt af løsningen.

Da cyklen sættes direkte op på KICKR ROLLR har man helt samme følelse med cyklen som på landevejen og man kan bevæge sig mere frit end på en direct drive hometrainer. Man skal dog selv hjælpe til med at holde balance, da forhjulsholder/støtte kun hjælper med at holde cyklen på plads.

Føler man at positionen på en direct drive hometrainer er alt for statisk, så vil oplevelsen med KICKR ROLLR være at man har langt mere bevægelighed på denne, da cyklens bagende kan bevæge sig ret meget og det samme med forenden, her bestemmer man faktisk selv hvor fikseret den skal være – det er blot et spørgsmål om hvor meget man spænder klammen omkring forhjulet.

KICKR ROLLR kan yde op til 1500W, så jeg har ikke mødt muren endnu – men jeg er også en let gut på 65 kg., det skal retfærdigvis siges. Fornemmelsen når man kører på KICKR ROLLR er ganske udmærket, man man bevæge sig ganske meget, det er nemt at stille sig op og sprinte og man sidder på cyklen som man ville gøre på landevejen.

Konklusion

Lad mig sige det med det samme, KICKR ROLLR er ikke den hometrainer som vil tiltale masserne, i hvert fald ikke hvis man er ude efter en smart hometrainer. KICKR ROLLR er for dem der søger en løsning hvor de uden besvær kan smække cyklen direkte på og træne, derhjemme i skuret, eller på træningslejren – uden at skulle bekymre sig om hjulstørrelser, kassetter, skivebremser og lign. Sæt cyklen på, juster længden, juster forhjulsklammen og kør!

Vil man bruge KICKR ROLLR som smart hometrainer til eksempelvis Zwift, så skal cyklen være udstyret med en wattmåler, sådan en er nemlig ikke indbygget i KICKR ROLLR, så den del er vigtig at være opmærksom på, hvis det er én af de primære funktioner.

Prisen for at den er nem og hurtig at smide cyklen på, er så at den larmer forholdsvis meget i brug, og her er tale tale om friktionen mellem rullerne og dækket. Derudover er cyklen mere levende og det kan så både være en fordel og en ulempe – alt efter hvordan man foretrækker at køre hometrainer, personligt har jeg nok vænnet mig til den statiske position og har fundet mig godt tilrette i denne, så for mig er cyklen måske lige for levende på KICKR ROLLR.

KICKR ROLLR er en spændende nyhed som giver nye muligheder, men er man primært ude efter en “smart hometrainer” så ville jeg klart gå efter KICKR Core eller KICKR i stedet.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 5999,-

Funktionalitet og brugervenlighed 7
Støjniveau 6
Installation og opsætning 9
Pris 7
7.3
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Must-have i sadeltasken
Hvad enten man har anskaffet sig en racercykel eller en MTB, har...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.