Test: Wahoo Kickr V6

Amerikanske Wahoo har for ganske nyligt sendt en ny og forbedret udgave af den velkendte Kickr hometrainer på markedet. Vi er nået til 6. udgave, som har fået V6 betegnelsen for at adskille den fra resten. Wahoo har dog ikke haft det nemt, for hvordan skal man forbedre et produkt der i forvejen har ry for at være noget af det bedste på markedet? Wahoo har derfor valgt at fokusere på nye features og én af dem er særlig interessant, nemlig det faktum at Kickr V6 nu er udstyret med Wi-Fi. Derudover har den en ny og forbedret teknik kaldet ERG Easy Ramp der skal gøre det mere smooth at gå fra høj og let belastning og omvendt. Slutteligt har den fået indbygget Odometer der i alt sin enkelthed er en form for triptæller der registrerer hvor langt den har kørt.

Kassens indhold

  • Wahoo Kickr V6
  • 220 volt strømforsyning og strømkabel
  • Adaptere til QR og Thru-axle
  • Vejledninger

Tekniske specifikationer

  • Op til 2200 Watt
  • Simulerer op til 20% stigninger
  • Præcision: +/-1%
  • Trådløs forbindelse: ANT+ FE-C , Bluetooth, Wi-Fi
  • Vægt: Ca. 22 kg.
  • Kan bruges til både QR og Thru-Axle
  • Indbygget Odometer

Design og detaljer

Wahoo Kickr V6 ligner til forveksling de tidligere modeller, da det grundlæggende design er bibeholdt. Det store svinghjul sidder på venstre side er hjertet og på modsatte side sidder kassetten. Øverst er et håndtag der gør det nemt at flytte enheden og det er praktisk når den vejer hele 22 kg.

Der er 2 foldbare ben, igen en praktisk detalje hvis den ikke kan eller skal stå fremme hele tiden – da benene kan foldes ind og enheden ikke fylder når så meget når den ikke er i brug.

Under Kickr V6 er der de nye AXIS fødder, disse så man første gang i V5’eren. AXIS fødderne er bløde fødder der gør det muligt at “vugge” en smule fra side til for en mere realistisk følelse. Samtidig bliver det også mere behageligt at køre længere ture, da man ikke sidder nær så statisk. Der er mulighed for at vælge 3 forskellige hårdheder, for op til maksimalt 5% bevægelighed. Disse justerbare fødder er også vildt praktiske hvis den skal stå på et underlag som ikke er 100% plant, eksempelvis i et skur, garage, carport eller lign.

Opsætning af Kickr V6

Kickr V6 kommer 100% samlet og endda med kassetten monteret, så udpakning og opsætning går som en leg. Start evt. med at hent Wahoo Fitness app’en til din smartphone, for så guides du faktisk igennem hele den praktiske del af opsætningen først.

Kickr V6 pakkes ud, benene foldes ud, højden indstilles efter cykeltype/størrelse og har man 11-speed på cyklen i forvejen er man “good to go” når strømforsyningen er tilsluttet! Kører man andet end 11-speed, skal man udskifte kassetten og evt. body til den type der passer ens behov – det er dog ikke anerledes end på andre hometrainere.

Herefter tjekkes der efter eventuelle firmware-opdateringer og man får mulighed for at koble Kickr V6 til Wi-Fi. Denne del er vigtig – hvis man vel at mærke ønsker at benytte den via Wi-Fi og lade den hente firmwareopdateringer automatisk fremadrettet.

Har man først koblet Kickr V6 på Wi-Fi, behøver man derfor ikke længere manuelt bede den tjekke for firmwareopdateringer, da det sker helt automatisk så snart der rulles nye opdateringer ud.

Kickr V6 i praksis

Kickr V6 er en såkaldt Direct Drive hometrainer, det betyder i praksis at du piller baghjulet af din cykel og monterer den på hometraineren i stedet. Denne løsning er både mere støjsvag, mere effektiv og langt mere realistisk end de såkaldte “wheel on” hometrainere med en rulle hvor man placerer cyklens baghjul. Denne slags hometrainere er dog efterhånden ved at være et sjældent syn, da direct drive hometrainere nu er kommet så langt ned i pris at det næsten ikke giver mening at købe en “wheel on” hometrainer.

Kickr V6 kan bruges med alle slags cykler, racer, gravel og mountainbikes, med og uden skivebremser. Den kan bruges til et hav af forskellige cykeltyper/størrelser, inkl. ungernes 24″ mountainbike. Det eneste der kan være en begrænsning er at den kommer med HG body, dvs. du kan montere alle “gængse” Shimano (og en del SRAM) kassetter herpå, ellers fås der løs body til eksempelvis XD kassetter. Der medfølger adaptere så du kan benytte den uanset om cyklen er udstyret med thru-axle eller quick-release.

Nøjagtig som forgængeren, så er Kickr V6 enormt støjsvag – den siger praktisk talt ingenting når svinghjulet drejer rundt og der er ikke andre bevægelige dele der skaber støj. Den støj der måtte komme ved brug af hometraineren kommer fra kæde og kassette, så her handler det i høj grad om at holde dette rent og velsmurt, så man slipper for unødvendig støv fra drivlinjen. Stiller man sig op og træder godt til, så vil man stadig opleve at den ikke støjer nævneværdigt og der er heller ingenting der knirker eller knager! Oplever man at der kommer en “knagen” når man rykker cyklen fra side til side, så er det med stor sandsynlighed akslen der lige skal have lidt fedt, så stopper det!

Den nye Kickr V6 giver mulighed for at forbinde via både ANT+, Bluetooth og nu også via Wi-Fi – ligesom den naturligvis understøtter og kan bruges sammen med alle gængse træningsplatforme. ANT+ er ikke så brugt længere og særligt ikke da mange kører Zwift via iPad eller AppleTV som ikke understøtter ANT+ som udgangspunkt. Bluetooth er nok den mest brugte standard pt. og her kan man glæde sig over at den på AppleTV kun optager én bluetooth kanal for trainer/controllable, power og kadence. Så har man stadig én kanal ledig til eksempelvis pulsbælte. Det nye er understøttelse af Wi-Fi, i praksis betyder det at man giver Kickr V6 adgang til ens Wi-Fi (Via app’en) og så dukker den op i Zwift som en seperat enhed du kan forbinde til – blot med et nyt netværks-ikon. Kobler man op via Wi-Fi slipper man bl.a. udenom begrænsningerne ift. Bluetooth kanaler på AppleTV og Wahoo siger at det skaber en mere stabil forbindelse. Hometraineren er testet i mit skur hvor jeg normalt har en ganske udmærket Wi-Fi dækning, men jeg har et par gange oplevet ikke at kunne finde Kickr V6 som netværksenhed i Zwift, hvor den kun dukker op som Bluetooth enhed. Dernæst har jeg oplevet drop-outs enkelte gange på Wi-Fi, hvor jeg overhovedet ikke har oplevet nogle problemer på Bluetooth, det har kørt klippestabilt hele tiden. Min umiddelbare konklusion er derfor at Wi-Fi delen vil blive optimeret over tid og at brugen af denne lige nu primært giver mening de steder hvor Wi-Fi signalet er rigtig stærkt. Er man i “yderområderne” af ens Wi-Fi vil min klare anbefaling være at benytte sig af ANT+ eller Bluetooth.

Én af de nye features i Kickr V6 er også ERG Easy Ramp der skal gøre det mere “smooth” når man benytter ERG tilstand til træning og det fungerer også rigtig fint, det er nemt at skifte fra X til Y watt, uden at den er svær/umulig at træde igang igen.

Som nævnt indledningsvis så er yder Kickr V6 op til 2200W modstand og simulerer stigninger op til 20%, så der er masser af “power” i den for en virkelighedstro oplevelse. Belastningen er jævn og meget realistisk – det er næsten som at cykle i virkeligheden.

Den indbyggede effekt/wattmåler har en præcision på +/- 1%, så den er der heller intet at udsætte på – den måler mere præcist end mange af de billigere wattmåler man finder på cyklerne idag, ligesom den også måler kadencen.

Som tidligere modeller er Kickr V6 naturligvis kompatibel med Headwind samt og Climb hvis man ønsker endnu mere realistisk oplevelse.

Konklusion

Wahoo Kickr V6 byder på enkelte, men ikke uvæsentlige features ift. Kickr V5 – det største salgsargument er nok Wi-Fi understøttelsen, som vi helt sikkert kommer til at se fra konkurrenterne fremadrettet. Desværre fungerede lige netop denne del ikke specielt godt for mig, det var ikke altid enheden kunne findes som “Wi-Fi” enhed i Zwift, mens den poppede fint op som Bluetooth enhed. Det skal dog retfærdigvis siges at testen er udført i og fra mit skur – men hvor både AppleTV, Sonos og andre enheder har fin Wi-Fi forbindelse, da routeren står på den anden side af døren. Måske er Wi-Fi i Kickr V6 bare lidt mere følsomt end mine andre enheder, eller også skal vi forvente at det er én af de ting der forbedres med firmware-opdateringer i fremtiden. Sidstnævnte ville give god mening, for det er ny teknologi i hometrainere og der må være en årsag til vi ikke har set det fra konkurrenterne endnu, så det er formentlig lidt mere kompleks end som så.

Bortset fra lidt knas med Wi-Fi funktionaliteten, så er der ikke et sted jeg kan sætte en finger på Kickr V6. Den er nem at sætte op (og pakke væk…) samtidigt er den super støjsvag, enormt realistisk og så står den klippesolidt på gulvet, men kan stadig bevæge sig en smule grundet AXIS fødderne. Sidstnævnte har jeg særligt været glad for på de lange ture hvor man ikke bliver nær så træt i kroppen.

Har man en Kickr V5, så giver det måske ikke så meget mening at opgradere, men har man en V4 eller ældre, så får man en enhed der er mere præcis, har Wi-Fi, odometer, AXIS feets og aldrig skal kalibreres!

Pris og tilgængelighed

Funktionalitet og brugervenlighed 9
Støjniveau 10
Installation og opsætning 10
Pris 7
9
Mere fra Noel Juul Christensen
Nyhed: Tacx Neo Bike Plus
Tacx, der idag er ejet af Garmin – er nu klar med...
Læs mere
Join the Conversation

1 Kommenter

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.