Mountainbikeløb, sådan forbereder du dig

Der er masser af fede mountainbikeløb i Danmark og vigtigst af alt: Der er noget for alle, uanset om man er til de korte tekniske løb, eller de lange seje løb med masser af kilometer. Derudover er der som udgangspunkt altid forskellige klasser, så man kan tilmelde sig og kører sammen med nogle på samme niveau – for det er altså lidt sjovere!

Man behøver ikke kører mountainbikeløb for at komme først, eller stærkt, man kan også sagtens vælge at kører for at udfordre sig selv, have det sjovt og måske bare få kørt nogle ruter som man ikke normalt ville køre.

Mit råd er helt sikkert at man blot skal kaste sig ud i det, man bliver lynhurtigt bidt af det!

Find det rigtige mountainbike løb

Der findes en del forskellige oversigter på internettet, men den største og bedste oversigt over løb er MTBkalender.dk. Her får man et hurtigt overblik over kommende løb, ligesom der er mulighed for kun at se løb i Jylland, på Fyn eller Sjælland.

Træning!

Det siger sig selv, træning er helt essentielt hvis man vil klare sig igennem et eller flere mountainbike-løb, men mængden af træning bestemmes naturligvis af ens ambitionsniveau og ikke mindst de løb man ønsker at deltage i. Grundformen kan, for de flestes vedkommende, holdes ved at træne ét par gange om ugen og kan man holde dette over vinteren, vil man gå foråret i møde i god form og allerede der være ét skridt foran mange af konkurrenterne. Man kan med fordel overveje en home trainer til vinterperioden, så er vind og vejr ingen undskyldning – til gengæld får man så ikke frisk luft, og teknik-træning er der ikke meget af. Se evt. vores guide Vælg den rigtige hometrainer

Er målet et mountainbikeløb på 40-50 km., eksempelvis Aarhus Mountainbike Challenge der byder på 20 og 55 km ruter, vil det være en god idé at vænne sig til distancen forud for løbet, særligt hvis man ikke er vant til så længe distancer.

Skal man deltage i et af de længere mountainbikeløb, eksempelvis de 100 km. fra Silkeborg til Århus i forbindelse med Highland Mountainbike Challenge, vil de fleste motionister have behov for en solid træning forud for dette, så man har styr på både grundform, teknik og ikke mindst udholdenhed som der for de flestes vedkommende vil være brug for.

Mængden af træning og strukturen på denne, afhænger 100% af ens ambitionsniveau – jo tættere på 1. pladsen man ønsker at komme, jo mere struktureret træning er der brug for!

Energi

Uanset distancen, er der behov for energi undervejs på ruten og her er min anbefaling at man har et par gels i ryglommerne, så man har adgang til hurtig energi under løbet, samtidig giver det mulighed for at “toppe op” hvis energidepoterne er ved at være tømte. Derudover bør man have én dunk med tabs, så man får energi og elektrolytter og dermed undgår dehydrering, derudover en dunk med rent vand. Tabs fås både med og uden koffein.

Valg af cykel

Hvilken cykel der er den helt rette, afhænger naturligvis af både rytter og løbstypen. Er det en meget teknisk krævende rute, vil en 27,5″ måske være det helt rette, mens et løb med en del grusstier og knap så tekniske passager vil passe bedre til en 29″ –  her vil man drage fordel af de større hjul og så nemmere ved at holde farten. Herudover skal man også vælge mellem hardtail (HT) og full suspension (fully), førstnævnte giver mest fart opad, mens full suspension typisk er hurtigere nedad da man har større kontrol over cyklen.

 

 

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer