Test: TILT – Singlertracker.dk

Vi har i den sidste tid testet den nye TILT sikkerhedssensor fra danske singletracker.dk. Sensoren registrerer hvis du styrter på din MTB tur, og slår alarm til alle andre Singletracker brugere i nærheden. Hvis ikke der er andre brugere i området vil din kontakperson modtage SMS med information.

Design og Funktionalitet

Ved at bruge den nye sensor bliver du en del af et sikrere MTB fællesskab. TILT er både til nybegynderen, den garvede og den professionelle mountainbikerytter, som ønsker bedre sikkerhed på cyklen. Vi danskere går mere og mere op i beskyttelse. Der er mange former for beskyttelse, som  hjelm, handsker, ryg, knæ og albuebeskytter, men er man i den uheldige situation, at man har husket alt sikkerhedsudstyret og uheldet alligevel er ude, så kan man med denne TILT sikkerhedssensor modtage hjælp uden at man opdager det, hvis man er kommer hårdt til skade. Der er selvfølgelig mange gange at man kører sammen med venner eller klubkammerater som kan hjælpe. Men hvis man af og til kører alene er denne sikkerhedssensor en super løsning.

TILT er et intelligent system, der består af en lille sensor, som monteres på navet i dit forhjul, som man kender ved Garmin Speedsensor. Via Bluetooth arbejder den sammen med Singletracker app’en på din Smartphone. Denne Tilt sensor er udviklet specielt til mountainbikere, så den kan klare sol, kulde, mudder og støv.

TILT vågner automatisk op når du trykker START på et spor i Singletracker og bevæger din cykel. Sensoren er låst til din Singletracker profil og kan ikke bruges af andre. Det er DIN sensor. Der er to mulighedheder for at starte en tur.
1: Den ene måde er hvis du specifikt skal kører et spor, så kan du finde sporet og trykke på start, så går den automatisk igang når du krydser starten.
2: Den anden måde er hvis du bare starter en vilkårlig tur. ved at trykke på “Start egen kørsel” på den måde behøver du ikke kører et specifikt spor. Men den optager bare hele din tur som hvis du normalt bruger Strava eller endomondo app.

Når man starter app’en op viser den de spor der ligger nærmest din placering. Derved har du også let ved at finde det spor du gerne vil udforske. Desuden er der et rigtig godt overblik over de ture, som du har kørt med app’en efterfølgende. Hvor man også kan se tider på hvad andre har kørt sporene på. Så får man også konkurrence delen i det, dette kan du dog først se når du er frædig med turen.

Ved uheld

TILT sensor registrerer bevægelserne på din cykel, og vælter du, så reagerer den ved at melde alarm på singletracker app’en, at du er væltet. så vil din telefon bippe og starte en alarm sekvens.  Hvis du er helt ok, og har fået tjekket at ingen i området opdagede at du var nede og ligge, kan du bare trykke alarmen væk inden for 60 sekunder. App’en går tilbage til normal tilstand, og du er klar til at kan kører videre igen efter du har ømmet dig færdig.

Hvis du er kommet så meget til skade at du har brug for hjælp så vil alarmen sprede sig til alle andre Singletracker brugere i området. Deres telefoner vil gå i TILT alarm tilstand og de vil modtage informationer om at du er nødstedt og hvor din position er på et oversigtskort. Du så endda kan følge deres vej hen mod dig.
Hvis ingen ryttere reagerer på din alarm inden for 5 minutter, så går TILT skridtet videre og sender en SMS til din kontaktperson med relevant information.

Opsummering

TILT sensoren er super nem at montere og koble sammen med Singletracker app’en. Sensoren er samtidig en forholdsvis billig måde at sikre sig selv lidt ekstra på. Denne lille nye TILT sensor vil rigtig komme til sin ret, når der er flere der kommer til at kører med den, så man virkelig kan få hjælp hurtig. Jeg vil sige at jeg personligt ville sætte en kæmpe ære i at hjælpe andre, hvis jeg ved at de er i nød og jeg er i området. Så det med at den giver besked til dem der er i nærheden først  synes jeg er fedt. Men selvfølgelig kan den også sende en besked til din nærmeste hvis behovet er der, og der ikke er andre TILT brugere i området, også er man jo på en eller anden måde sikker på at blive fundet noget hurtigere end hvis dem derhjemme først skal begynder og undre sig over hvorfor du ikke kommer hjem. Så kan der hurtigt være gået 2-3 timer inden der bliver slået alarm.

Det er dog vigtig at man starter ud med fuldt batteri på sin telefon, da en smartphone der kører med GPS tilstand aktiveret bruger rimeligt meget strøm. De ture hvor jeg har været hjemme fra mellem 2,5 – 3 timer, har den brugt omkring 50-60% strøm. Dette er dog en lille ulempe, men ikke noget jeg tror man kan gøre noget ved da, GPS trackeren i telefonen bruger en del strøm.

Når man er vant til at kører med sin Garmin GPS på styret og ikke andet skal man lige vænne sig til at man har telefonen igang, men det vænner man sig hurtigt til.

Man har endda mulighed for at sætte automatisk synkronisering op med tapiriik.com så dine data fra singletracker app’en kommer ind på din Strava eller anden konto hvis du vil have dine data andre steder hen.

Alt i alt synes jeg det er et rigtig godt koncept, men det er selvfølgeligt svært med et nyt produkt at have mange til at kører med den fra starten. Det vil være et produkt der tager lidt tid at få folk til at kører med. Men jo flere der hopper på vognen jo hurtigere bliver vi hjulpet ude på sporet. Så en opfordring skal være, at få den installeret, og få den brugt.

En fed deltalje man hurtigt ville kunne lave, var at man på skærmen mens man holder kæden stram på sporet, kan se de andre Singletracker brugere på kortet, med en lille prik eller noget. Så det ikke kun er ved alarm at man kan se de andre. Det kunne evt. var en funktion man kunne slå til eller fra. Bare et lille tip fra mig.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 699,-  Købet inkluderer 12 måneders gratis abonnement til TILT service (Værdi 229 kr,-)

Køb TILT sensor

Vær den første til at kommenterer