Boganmeldelse: 360 Roadbook Danmark

Danmarks flottest og mest spændende ture på 2 eller 4 hjul: Fyn, Sønderjylland og Østjylland.

En bog der indledes med ovenstående citat, har sikret sig, at jeg fortsætter med at læse: Jeg elsker at opdage nye steder i bil men i særdeleshed på cyklen. Og jeg tager gerne omvejen for det. Fordi jeg ved, at det reelt ikke er en omvej men en genvej til glæde ved at ramme ind i de små men så fine og så særlige oplevelser. Forfatteren er tro mod dette hele bogen igennem, så jeg slugte den i “en kop kaffe”. De flotte fotos bogen er spækket med og det lækre layout medvirkede også hertil.

Forfatteren er fascineret af de mange små veje, naturen, historie og geografi samt fotografering. Han kombinerer det hele i denne bog, der har til hensigt at flere får øjnene op for ikke altid at tage den hurtigste lige vej. Der er således en række tilsvarende bøger for andre dele af Danmark samt en for Eifel-regionen i Tyskland. Ambitionen er at skrive bøger, der også dækker andre lande. Der skrives på områder i Norge, og der researches og tages fotos fra andre steder i Europa.

Bogen er bygget op omkring ruter på småveje forbi seværdigheder i de forskellige landsdele. Der indledes med en fortælling om området, ruten ses så på et kort med fakta om den. Særlige seværdigheder på ruten er angivet, og der følger fin forklaring til dem. Der er adskillige seværdigheder, jeg selv med min nysgerrige natur ikke har forholdt mig til tidligere. Der anbefales også finere restauranter og hoteller, hvis man anser det som en del af et fuldendt roadtrip.

I denne bog er der i alt 11 ruter, der via en QR-kode kan downloades. Når man scanner QR-koden med sin smartphone hentes ruten som en en GPX-fil og åbnes i ens foretrukne GPS-app: For mit vedkommende Garmin Connect. Så er det bare at køre efter ruten på telefonen eller få den over på sin cykelcomputer og komme derudaf.

Man får desuden adgang til en hjemmeside med en kode, som forefindes i bogen. Hjemmesiden indeholder elementer af bogen og med mulighed for at bestille andre bøger i serien samt skrive til forfatteren.

Det første foto i bogen er fra toppen af min intervalbakke - udsigten er som spottet af forfatteren i den grad værd at kæmpe sig op til igen og igen.

Min mand og jeg bor i Østjylland, så jeg var spændt på at se, hvad forfatteren havde valgt ud her, hvor vi i årevis har bestræbt os på at tage alverdens omveje. Han rammer ganske godt og varieret. Nogle af fotosene findes allerede i mit eget album. Og det er der en årsag til, så der ligger tydeligvis en grundig research bag udvælgelsen. Da vi cyklede ruterne på Fyn, var det også meget tilfredsstillende rute med varieret indhold af stort og småt men lige godt.

Seværdighederne er kun beskrevet i bogen og ikke på hjemmesiden. Det er en ulempe, når men er derude på cyklen. Men det giver noget særligt at blive tvunget til at sidde med en god gammeldags bog og planlægge og allerede indtage Danmark dejligst. Så på den måde er det godt, at bogen ikke er fuldstændig digitaliseret. Vi løste det ved at tage et foto af seværdighedssiden med vores smartphone.

Jeg vil faktisk ikke skrive så meget mere om bogen, da jeg kun kan anbefale, at man selv køber bogen og selv opdager den over en kop kaffe – for straks at køre eller cykle derud for at opdage nogle af alle de fantastiske småveje og steder udenfor hovedvejen, Frank Berben-Groesfjeld anbefaler. Som han skriver: “Vi ses på vejen!”

Pris og tilgængelighed

Findes i 3 udgaver:
Sjælland, Møn og Bornholm