Guide: Sådan opsætter du tubeless dæk

I denne guide viser vi hvordan man opsætter tubeless på et hjulsæt. Fremgangsmåden er den samme uanset om der er tale om hjul til landevej, gravel eller MTB.

I denne guide tager vi udgangspunkt i at hjulsæt såvel som dæk er tubeless ready, er dine hjul ikke allerede tubeless ready – så se denne guide.

Du skal bruge følgende:

  • Hjulsæt – tubeless ready (Se efter TLR, Tubeless eller lign. mærke på hjulet, eller slå hjulsættet op på nettet)
  • Dæk – tubeless ready (Se efter TLR, TLE, Tubeless eller lign. mærke på dækket)
  • Tubeless ventiler – vær opmærksom på længden af disse, har du høj-profil fælge skal du måske have længere end de klassiske 40mm ventiler.
  • Tubeless væske – vær opmærksom på om væsken er velegnet til brugen, der findes væske særlig velegnet til højt tryk (landevej og delvist gravel) samt lavt tryk/større huller (MTB)
  • Dækjern – Til at lette monteringen hvis dækkene er svære at få på fælgen.
  • Kompressor (Anbefalet) med blæsepistol og cykelpumpe.
  • Fod/gulvpump (Alternativ) evt. med “tubeless” funktion.

Bemærk: Det er muligt at bruge et “gammel” dæk der tidligere har været brugt med slange, men der er stor risiko for at det har en eller flere cuts som gør at det vil have svært ved at lukke tæt – vi anbefaler derfor altid at bruge helt nye dæk!

Sådan gør du

  • Tjek at fælgbåndet er intakt og rengør evt. fælgen indvendigt.
  • Monter ventil og vær opmærksom på evt. gummiringe der skal monteres mellem ventil og fælg.
  • Monter dækket, brug evt. dækjern hvis dækket er svært at krænge på fælgen – vær dog ekstra opmærksom på ikke at beskadige fælgbånd/tape.
  • Fjern ventilkeglen og blæs dækket op med kompressoren – når du har hørt et par “pop” har dækket sat sig i siderne.
  • Hæld tubeless væske i dækket via ventilen, vær opmærksom på hvor meget væske der anbefales ift. dækstørrelse og type. Brug evt. en sprøjte eller en lille flaske til formålet.
  • Nogle foretrækker at hælde væsken direkte i dækket, det er måske nok hurtigere – men jeg anbefaler klart at man gør det via ventilen når dækket er “poppet” på plads.
  • Monter ventilkeglen og pump dækket godt op – dæktryk må dog ikke oversige anbefalingerne skrevet på siden af dækket.
  • Drej og ryst hjulet godt, så væsken fordeler sig godt indvendigt i dækket.
  • Lad hjulet stå natten over og juster herefter dæktrykket så det passer til dine præferencer.

Vær opmærksom på at man muligvis skal pumpe dækkene lidt ekstra de første par gange, indtil væsken har lukket alle små huller. Du har derfor ikke gjort noget galt hvis dækket er fladt dagen efter, så længe du kan pumpe det op og væsken ikke flyder ud mellem dæk og fælg! Er sidstnævnte tilfældet har dækket ikke “sat sig” ordentligt.

Mere fra Noel Juul Christensen
Test: GripGrab ThermaPace cykeltrøje
Danske GripGrab lancerede i september en komplet efterårs/vinterkollektion af cykeltøj. Cykeltøj er...
Læs mere
Join the Conversation

2 Kommentarer

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.