Test: ABUS Viantor Quin cykelhjelm

ABUS har for nyligt opdateret en række af eksisterende hjelme, de har nu fået tilføjet “Quin” i modelnavnet. Mathias har tidligere testet den almindelige Viantor og jeg har nu fornøjelse af at teste samme hjelm i Quin-udgaven. Hvad Quin betyder og kan – kommer vi tilbage til!

Design og detaljer

Udvendigt er Viantor Quin identisk med Viantor – den fås i to farver – sort og hvid og forskellige størrelser, så der bør bestemt være én der passer til ens præferencer. Viantor Quin er en hjelm som kan bruges både on og offroad, men den appelerer nok mest til landevej og evt. gravelrytteren rent designmæssigt.

Viantor Quin er opbygget med in-mold teknologi, hvilket betyder at inder og yderskal er støbt sammen. Det giver en pæn finish og en stærk hjelm.

Hjelmen er yderst godt ventileret med 4 luftindgang og 14 luftudgange, fint fordelt både foran, bag og på siderne.

Indvendigt er der en pude i ét stykke, så den er nem at tage ud og vaske, mens der bagtil findes Zoom Ace justeringsspænde som giver mulighed for mikrojustering af omkredsen. Hjelmens nakkespænde kan også justeres i 3 højder bagpå, så man får den optimale støtte omkring baghovedet.

Remmene er i en lækker blød kvalitet og nemme at justere, for perfekt pasform.

Viantor er lavet til både mænd og kvinder og sidstnævnte vil (i højere grad end flertallet af mændene) glæde sig over at der er plads til en hestehale.

Bagpå sidder QUIN enheden, som oplades via microUSB, det betyder at man nu og da lige på omkring en oplader, hvis man vil gøre brug af Quin teknologien.

QUIN – hvad er nu det?

ABUS har for nyligt lanceret QUIN som ny teknologi i en række hjelme, heriblandt Viantor. QUIN er, kort fortalt, et “crash detection” system. På hjelmen sidder en lille enhed der oplades via USB, denne parres med din smartphone og giver således mulighed for at give kontaktpersoner besked hvis du skulle være så uheldig at styrte, kontaktpersonen vil kunne se præcist hvor du er henne, da den benytter mobiltelefonens GPS.

QUIN sensoren tændes automatisk når hjelmen flyttes, ligesom den slukker når der ikke har været aktivitet en rum tid, så man skal ikke tænke på at tænde og slukke for hjelmen – det klares helt automatisk.

Udover “Crash Detection” så kan QUIN også bruges til at registrerer hvor langt du har kørt, fart og lign., lidt ala en “light” udgave af Endomondo og Strava – denne del mener jeg dog ikke er specielt relevant da der findes bedre alternativer på markedet allerede.

Før man kan bruge Quin app’en skal både bruger og nødkontakt oprettes i app’en – det tager lige et par minutter, men er altså en ting man lige skal have gjort inden man styrter ud af døren og regner med at alt spiller!

Komfort og pasform

Jeg har testet Viantor Quin i str. 52-58 cm. og den passer mit lille hoved fint – den kan justeres så den sidder tæt til hovedet og der er stadig plads til en hjelmhue eller en kasket indenunder.

Zoom Ace justeringsspændet bagtil samt mulighed for at rykke nakkespændet op og ned, gør det nemt at finde den bedst mulige pasform – samtidig er remmene også nemmere at justere.

Hjelmen vejer på papiret 275 gram, min køkkenvægt siger dog ca. 278 gram – jeg vil dog mene er er indenfor bagatelgrænsen. De knap 280 gram er en rimelig gennemsnitlig vægt for en hjelm i dette prisleje.

Viantor Quin sidder godt på hovedet og som tidligere nævnt er den ret nem at justere for tilpas tæt pasform – dette sammen med en god ventilation gør det til en meget behagelig hjelm at benytte.

Konklusion

Viantor Quin er en mellemklasse hjelm med mange fede features, hvor Quin nok er det der trækker mest op – hvis man altså finder det nyttigt. Først og fremmest så kræver det at man får hjelmen parret med mobilen og oprettet brugere til både en selv og evt. nødkontakt. Er man typen der ret ofte kører selv og måske endda nogle øde steder kan det måske skabe lidt tryghed for ens pårørende at de kan få en notifikation hvis der, mod forventning, skulle ske noget.

Udover Quin teknologien så er Viantor Quin bare en rigtig behagelig hjelm med god ventilation og fine detaljer, dog havde jeg nok ønsket mig den spændte knap så bredt i mindste størrelse (52-58 cm.) da den virker en kende stor på mit (lille) hoved.

Vægtmæssigt er vi i mellemklassen og designmæssigt så er den også ret klassisk, så den appelerer til mange og kan bruges til de fleste discipliner, om det så er landevej, gravel eller mountainbike er op til den enkelte.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 1299,-

Funktionalitet 9
Komfort & pasform 7
Design 8
Pris 8
8
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Nyheder fra CKM 2014
I fredags drog undertegnede og Michel Christensen til CKM 2014 (Også kaldet Cykelmessen) der...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.