Test: Bontrager R3 Hardcase Lite

Samlet karakter

Vi har igen været afsted på de tynde hjul hen over sommeren. Denne gang for at teste et par racer dæk fra Bontrager. Bontrager proklamerer, at man får flere kilometer og færre punkteringer. Endvidere skulle man få længere levetid og mindre rullemodstand. Et dæk, der lyder rigtig lovende ud fra disse beskrivelser.

Specifikationer 

  • Dæk størrelse: 700x25mm testet, men fås også i 700x23mm og 700x28mm
  • Vægt: 200g (700x25mm)
  • Tubeless ready: Ja 
  • Anvendelse: Race 

Funktionalitet

Bontrager er nok mest kendt for at producere diverse komponenter til racercykel, mountainbike, gravel- og crosscykler. Specielt på Trek cykler, finder man Bontrager komponenter. Trek og Bontrager er et samarbejde, der ligger mange år tilbage og er nu under samme tag, hvor de udvikler og tester produkter sammen. Nu er tiden så kommet til et nyt og slidstærkt race dæk, der skal sikre de ovenstående faktorer spiller, når man skal afsted på de tynde hjul.

Bontrager R3 Hardcase Lite er bygget op omkring et let mønstret og en solid patentbeskyttet TR-speed gummibelægning. Gummibelægningen er som sådan ikke mønstret på den største berøringsflade. Mønstret er derimod at finde på yder- og inderside, hvor man finder små runde nedgravninger i gummiet, der skal sikre et godt vejgreb i sving. På den primære berøringsflade finder man altså en helt glat og fin gummibelægning, der skal sikre mindre rullemodstand. Netop rullemodstanden er fin, men ikke minimal, når man sammenligner med andre dæk. Vi har testet dækket med forskellige dæktryk, hvor det står klart, at dækket næsten skal have maksimalt tryk (125 PSI), for at opnå den optimale rullemodstand. Som sådan ikke noget problem, men det mindsker komforten en smule, når dækket er knaldhårdt. 

Bontrager proklamerer som sagt flere kilometer og færre punkteringer. Dette må siges at være en modig udmelding, men ikke desto mindre, holder R3 løftet. Vi har kørt ca. 1000 kilometer på Bontrager R3 og har ikke haft en eneste punktering. Endvidere kan man ikke finde en eneste flænge i dækkene, hvilket må siges at være mere end godkendt. Oftest får racer dæk hurtigt små flænger af de mange flintesten der er at finde på de danske landeveje, men ikke ved Bontrager R3. Hermed kan man sige, at Bontrager R3 i særdeleshed egner sig godt til træning, hvor der ikke er noget mere irriterende end punkteringer. Det skal tilføjes at dækkene er testet i tørvejr og blot har mødt en enkelt byge, hvor der oftest vil være flere punkteringer, da flintestenene vender sig. Stadig uden punkteringer, hvilket vidner om en meget imponerende punkteringsrate. 

Konklusion

Der er slet ikke nogen tvivl om, at Bontrager er en stor spiller på markedet, hvorfor de har nogle af de bedste teknikere og udviklere. Dette får man at mærke ved Bontrager R3, fordi man kan køre længere uden punkteringer. Den længere levetid er ligeledes valid, da dækkene endnu ikke har et eneste hul eller rift, og man er hermed ikke nødsaget til at skifte et ødelagt dæk. 

Den imponerende lave punkteringsrate og minimale vægt (200g) kan man kun være tilfreds med. Rullemodstanden er ikke den mindste på markedet, men stadig god, såfremt man giver dækkene en masse luft. Som sagt medfører det høje dæktryk en smule lavere komfort, når man rammer små huller i vejen. Holder man alle delene sammen, vil jeg dog mene, at punkteringsrate og holdbarhed opvejer for rullemodstand og komfort. Så vil man have et dæk, der kan køre rigtig mange kilometer uden punkteringer, så kan man roligt gå med Bontrager R3.

Pris og tilgængelighed

Pris: 269,- 

Karakter

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.