Test: iGPSPORT SR30 Radar

Den kinesiske producent iGPSPORT gør sig primært i cykelcomputere og sensorer, men nu er sortimentet også udvidet til at omfatte en baglygte med indbygget radar der registrerer og advarer omkring bagfrakommende køretøjer. Denne sammensætning er ikke ny, vi så det først med Garmin’s Varia og siden er flere fulgt med, bl.a. MagicShine/Magene.

Det oplagte spørgsmål er så om iGPSPORT kan konkurrere med Garmin og MagicShine/Magene?

Hvad er der i kassen?

I kassen til SR30 får man følgende:

  • SR30 Baglygte/radar
  • Holder til sadelpind med insert til rund og aero sadelpind samt 3 elastikker til montering
  • USB-C ladekabel
  • Sikringsstrop
  • Trykt vejledning/quick start guide

Designet

SR30 har samme form som lignende produkter på markedet, aflang og udført i sort plast – her har de valgt mat plastik i stedet for det blanke som vi bl.a har set på MagicShine SeeMee 508 og det mener jeg er et bedre valg. Den matte plast er ikke helt så sart som den blanke, der hurtigt kan blive lidt træt i overfladen af ridser skrammer fra alt det snavs og møg der hurtigt havner på baglygten hvis du cykler i al slags vejr.

Øverst er baglygten placeret, men i siderne er også små dioder placeret så den ligeledes er synlig fra siden. Øverst er knappen der tænder og slukker for enheden, samtidig med at der kan skiftes mellem de forskellige lys-tilstande.

På bagsiden er det integrerede beslag til montering på holderen, det fungerer på samme måde som Garmin’s quarter-turn mount, men er desværre ikke kompatibelt hermed. Det betyder man må “nøjes” med den medfølgende holder og så evt. håbe på udvalget af holdere udvides over tid, som vi har set det til Garmin.

Nederst på bagsiden af SR30 er USB-C stikket beskyttet bag en gummiluge – så det ikke får snavs og vand i sig. Stikket bruges til opladning og fordelen ved USB-C stikket er at det er samme type som er besluttet skal være standarden i mobiltelefoner idag.

Funktioner

SR30 er opgivet til at kunne ses fra 1,6 kilometers afstand og da dioderne lyser meget kraftigt lyder dette absolut plausibelt. Baglygten har 220 graders synlighed, takket være dioder på begge siderne. Der er 5 forskellige lystilstande: Konstant høj, konstant lav, pulserende og 2 blinkende tilstande. Derudover er der en ren “radar” tilstand hvor baglygten kun aktiveres hvis et køretøj nærmer sig.

SR30 kan detektere bagfrakommende køretøjer op til 150 meter væk og i 40 graders vinkel – dette betyder at man rundt i sving eller lign. ikke kan være 100% sikker på at køretøjer registreres.

Baglygten understøtter både ANT+ og Bluetooth og kan derfor forbindes til et hav af enheder der understøtter radarer, eksempelvis nyere Garmin EDGE enheder, Wahoo cykelcomputere og naturligvis IGPSPORT’s egne kompatible cykelcomputere. Har man ikke en kompatibel cykelcomputer er det muligt at bruge iGPSPORT app’en ifm. radaren. Ved brug af Wahoo eller Garmin cykelcomputer vil man advares direkte på enheden via en bjælke der skifter fra rød til grøn, samt evt. lydadvarsel – hvis man har dette aktiveret.

iGPSPORT App’en

iGPSPORT app’en kan bruges både til at tracke ens ture, ligesom Strava – men som nævnt ovenfor kan den også bruges hvis man ønsker at gøre brug af radarfunktionen, men ikke har en kompatibel cykelcomputer, det kunne være på en hverdagscykel hvor man måske alligevel bruger sin smartphone til navigation, tracking ol.

Via app’en er det også muligt at hente eventuelle firmware opdateringer der måtte optimere og forbedre SR30, eller rette evt. fejl der måtte blive fundet.

Det er dog ikke, som ved MaginShine SeeMee 508, muligt at tilpasse de forskellige lystilstande, de er faste.

Batteritiden

SR30 er opgivet til en batteritid på 25 timer og i løbet af testperioden har dette vist sig at holde stik – og faktisk måske den er opgivet lidt lavere end det man faktisk vil opleve. Eksempelvis brugte kun 6% på en 2 timers tur – hvor jeg dog afprøvede lige forskellige lystilstande – så batteritiden er bestemt godkendt og noget bedre end konkurrenterne fra både Garmin og Magicshine.

SR30 i praksis

Én ting er specifikationerne – men det absolut vigtigste her er jo så afgjort at SR30 virker i praksis. Først og fremmest skal synligheden og de forskellige lystilstande have “tommel op”, for det gør bare at man kan ses i al slags vejr og på den måde ikke overses på vejen. For mig har det stor værdi at man kan skifte mellem de forskellige tilstande, så man både har fas og blinkende lys, så man kan tilpasse det til vejret og tidspunktet på dagen.

Selve radarfunktionen og evnen til at opfange bagfrakommende trafik fungerer ikke helt så godt som hos konkurrenten Garmin, den opfanger bagfrakommende trafik lidt senere end RTL515/516, men der er tale om marginale forskelle dog! Jeg i testperioden har ofte kørt i grupper med andre der benytter Garmin RTL515/516 og her har det været tydeligt at de, generelt, har fået advarsler på deres cykelcomputer et øjeblik før mig. Det har ikke gjort nogen forskel om jeg har benyttet Garmin eller Wahoo cykelcomputer, resultatet har været det samme. Kommer der flere køretøjer registreres de fint, så længe køretøjerne kan ses – altså vil man potentielt få en helt stribe af bagfrakommende køretøjer der vises som prikker på en “bar” i siden af cykelcomputeren.

SR30 sidder ret fornuftigt fast på holderen der kan monteres på sadelpinden, er man nervøs for at miste den – kan man med fordel montere og bruge den lille sikkerheds-strop der er inkluderet i pakken, så den ikke forsvinder hvis den skulle hoppe ud af holderen – selvom sidstnævnte virker usandsynligt!

Da holderen til SR30 kun sidder fast med en gummi o-ring, vil den kunne rykke sig lidt fra side til side under kørsel – men det vil kræve man kører i ret ujævnt terræn! I testperioden har jeg primært benyttet SR30 på min gravelcykel og her har jeg ikke oplevet det som et problem – så min umiddelbare konklusion er at dette ikke er et problem!

Konklusion

Baglygter med radarfunktion er ret hurtigt blevet et “must-have” for landevejsrytteren og til gravel giver de også rigtig god mening, da man ofte kører en kombination af landevej og grusveje. Personligt vil jeg helst køre ikke hjemmefra uden en radar bagpå cyklen! Man bliver hurtigt vant til advarslerne som gør at man føler sig mere tryg – særligt fordi man er forberedt indenkøretøjet kommer blæsende forbi. Derudover er man advaret inden man kigger bagud og har en idé om hvor langt bagude køretøjet er.

SR30 har, udover radarfunktionen der advarer mod bagfrakommende trafik på cykelcomputeren, også indbygget baglygte med flere forskellige lystilstande. Sidstnævnte gør at man er synlig i al slags vejr – både bagfra og fra siden.

Én af de ting jeg virkelig værdsætter ved SR30 er den lange batteritid, der reelt er op til 25 timer – det er nok det største plus i min optik!

Samlet set er SR30 et ganske glimrende køb – til en (tilbuds)pris på ca. 650,- er den (væsentlig) billigere end både MagicShine SeeMee 508 og Garmin RTL515/516, batteritiden er bedre og synligheden super god! Eneste anke herfra er at den er lidt “langsommere” til at opfange bagfrakommende trafik – og så det faktum at man kun kan bruges deres egen holder til sadelpinden, ellers er det svært at sætte en finger på noget!

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 949,-

Funktionalitet 7
Design 8
Pris 7
7.3
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Astral Stelvio Jersey og Man Race Bibshorts cykeltøj
Danske Astral kender vi efterhånden ret godt her på redaktionen, de plejer...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.