Test: Xeccon Zeta 1600R LED forlygte

Samlet karakter

Kinesiske Xeccon har for nylig lanceret en ny serie LED forlygter i Zeta-serien. Vi har tidligere testet og anmeldt den mindste model, Zeta 1300R og turen er nu kommet til storebroderen Zeta 1600.

Zeta 1600 er udstyret med 2 dioder og yder op til 1600 lumen, den kompakte størrelse gør den velegnet til brug på hjelmen, men der medfølger også beslag så den kan monteres på styret.

Hvad er der i kassen?

Som de andre modeller i Zeta-serien, så kommer Zeta 1600R i en pæn emballage hvori man finder alt hvad man umiddelbart skal bruge for at komme i gang.

Kassen indeholder følgende:

  • Xeccon Zeta 1600 LED forlygte med integreret hjelmbeslag
  • Batteripakke, 8.4V/5200 mAh
  • Smart remote (Bemærk: Medfølger kun til R-modellen)
  • Velcrobånd til fastgørelse på hjelm
  • Beslag til styr samt 2 gummi o-ringe
  • 90 cm forlængerkabel
  • 220 volt oplader

Se vores unboxing af Xeccon Zeta 1600R nedenfor.

Design og funktionalitet

Zeta 1600 er en lille og let sag på kun 67 gram, pakket ind i et sort aluminiums hus med integrerede køleribber. På toppen er én knap, der tænder og slukker lygten, samtidig med det er her man skifter mellem de 4 tilstande, lav, mellem og høj lysstyrke samt blink. Foran på Zeta 1600 er de 2 CREE LED dioder placeret bag et rimelig kraftig glas.

xeccon-zeta-1600r

Lygten er som udgangspunkt monteret på et hjelmbeslag, ligeledes i aluminium, med mulighed for at vippe lygten op og ned, hvilket er yderst praktisk til netop dette brug. Med i kassen er dog også et plastikbeslag så Zeta 1600 kan monteres på eksempelvis styret, igen med mulighed for at vippe lygten op og ned.

Lygten er naturligvis IPX6 godkendt, hvilket betyder den kan bruges i al slags vejr, også regn og sne.

På lygten sidder fastmonteret en lille stump kabel, det er her batteripakken monteres, evt. ved hjælp af det med-leverede 90 cm. forlængerkabel, alt efter hvor lygte og batteripakke placeres. Stikkene “presses” sammen og sidder ret godt sammen, her ville jeg personligt have foretrukket løsningen hvor de skrues sammen, da man så undgår at rive og flå i kablerne for at få dem fra hinanden.

xeccon-zeta-1600r-side

Som tidligere nævnt, har Zeta 1600 4 tilstande, lav, medium og høj lyssstyrke samt blink – sidstnævnte er dog nok mest interessant for pendleren og ikke til brug i skoven eller på landevejen hvor man skal kunne se og ikke kun “ses”.

Batteripakken til Xeccon Zeta 1600R er den samme som til alle de andre modeller i Zeta-serien, den er på 8.4V / 5200 mAh. Batteripakken kommer i et neopren etui med en overflade der er rimelig rengørings-venlig og samtidig beskytter batteripakken mod vind og vejr, samt eventuelle stød. Batteripakken har et velcro-bånd omkring, så det let kan monteres et passende sted på cyklens stel. Batteripakken er opgivet til en batteritid på 2 timer ved maksimal lysstyrke og op til 27 ved “blink” og det tager ca. 5½ time at oplade denne.

xeccon-battery-pack

R’et i modelnavnet står for “remote” og i praksis betyder det at der i pakken medfølger en trådløs remote/fjernbetjening. Den kommer med en lille holder som kan monteres på cyklen, eller man kan blot have den i lommen eller andensteds hvor det giver mening. Med denne kan man så trådløst skifte tilstand og/eller slukke og tænde for lygte, hvilket kan være rigtig praktisk hvis den sidder på hjelmen – for så kan det godt være en smule besværligt at skulle ramme knappen for eksempelvis at skifte tilstand. Idéen med denne remote er virkelig god, men jeg må omvendt erkende at jeg ikke har fået det brugt ret meget i testperioden – måske kræver det blot en smule tilvænning…

xeccon-zeta-remote

I praksis giver Zeta 1600 et godt lys med en rigtig fin spredning, hvilket nok delvist kan tilskrives det faktum at der er brugt 2 dioder og ikke kun én. Mange lygter har tendens til meget kraftig spotbelysning, hvilket betyder at det er enormt kraftigt lige i midten af lyskeglen og så “fader ud” – det er ikke tilfældet med Zeta 1600.

xeccon-zeta-1600r-back

Jeg har primært benyttet Zeta 1600 på hjelmen og både i kombination med en kraftigere forlygte på styret og som eneste lygte i skoven. 1600 lumen vil nok måske mene er lige lidt nok, men den gør det virkelig godt og da lyskeglens spredning er så god og fordelingen så jævn, kan det faktisk godt gå at kører tekniske singletracks med Zeta 1600 som den eneste lygte. Lygten har en tilpas rækkevidde og det jævne lys gør at man har et godt overblik over både stier, såvel som mere teknisk terræn.

Lav lysstyrke er kun til transport, mens medium er OK til store skovstier. På singletracks er man nødt til at blæse helt op for lygten, hvilket så betyder at batteritiden er begrænset til omkring 2 timer, til gengæld er denne batteritid realistisk. Kører man eksempelvis 1½ time i skoven for fuld udblæsning, er der stadig masser af saft og kraft i batteriet til hjemturen på medium lysstyrke eksempelvis.

Praktisk test af Xeccon Zeta 1600R

Konklusion

Det er rigtig svært at finde noget at udsætte på Zeta 1600, for den er både lille, let og udført i materialer af super høj kvalitet. Fra emballage, til tilbehøret, lygten og batteripakken har man et indtryk af rigtig høj kvalitet.

Der er ikke rigtig sparet på noget, hvilket så også afspejles i prisen der er til den høje side – 1149,- er alt andet lige en sjat penge for en 1600 lumen LED forlygte, måske fordi man har tendens til blot at sammenligne lumen og her kan man finde “kina-lygter” med 5000 lumen til et par hundrede kroner på eBay – men det er altså bare ikke det samme produkt man får, siger mine personlige erfaringer mig.

xeccon-zeta-1600r-overview

Som “hjelm-lygte” i skoven er Zeta 1600 helt perfekt, den har størrelsen og vægten der gør at den sidder perfekt på de fleste hjelme og med det smarte hjelm-beslag kan lygten vippes i selve beslaget hvilket kan være super praktisk. Det betyder dog ikke at den ikke kan bruges alene, på styret, eller til pendling hvor den også gør et godt job – her kan man med fordel skrue lidt ned for lysstyrken og nyde en længere batterid. Det skal dog siges at Zeta 1600 ikke er godkendt til brug på offentlig vej som eneste lygte, hvorfor man skal supplere med en godkendt forlygte.

Det jævne lys, den gode spredning og høje kvalitet er de vigtigste kvaliteter at nævne, men Zeta 1600 er, helt generelt, bare en pokkers god lygte!

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 1149,-

Karakter

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.