Værd at vide om el-cykler

Udvalget af el-cykler er eksploderet de seneste år, hvilket vi også har kunne se på CKM (Cykelmessen), fagmessen som vi deltog i i både 2014 og i 2015.

De første el-cykler der blev lanceret på det danske marked var “bedstemor cykler”, primært rettet mod de ældre og svage – mens man i dag kan få el-cykler i alle kategorier, fra de klassiskemountainbikes, fatbikes, lad-cykler og så videre – el-cykler er med andre ord blevet for alle!

El-cykler for alle?

Der kan være mange årsager til at anskaffe sig en el-cykel, vi har samlet et par eksempler nedenfor:

  • Ældre eller svage der gerne vil have mulighed for at komme let og ubesværet rundt og nyde den motion man får, uden dog at skulle tænke på at træde hårdt i pedalerne når det går op af.
  • Man ønsker at erstatte bilen med en el-cykel, så man nemt og hurtigt kan komme på job – uden de store anstrengelser.
  • Familien der dropper nr. 2 bil og køber en el-cykel med lad, så børnene kan bringes og hentes fra institution.
  • Ham eller hende der gerne vil køre MTB med vennerne i skoven, men af en eller anden årsag har brug for hjælp til at komme op af stigningerne.

Der findes i dag rigtig mange el-cykler og producenterne bliver hele tiden bedre og dygtigere til at designe dem så de ikke nødvendigvis ligner el-cykler, men helt traditionelle cykler. Bl.a. ser man nu mange modeller hvor batterierne er gemt i stellet, en saddeltaske bagpå cyklen eller lign., i stedet for at være en stor “klods” på stellet, eller bagagebæreren.

diavelo-fatbike

Regler omkring el-cykler

En el-cykel er konstrueret således at man normalvis altid selv skal træde i pedalerne, ellers slår hjælpemotoren ikke til. De skal dog blot være i rotation, for at hjælpemotoren aktiveres, så man behøver bestemt ikke træde hårdt. Dette virker nok lige så meget som en sikkerhedsforanstaltning, så hjælpemotoren slår fra, når ikke længere der trædes i pedalerne. Hjælpemotoren skal i Danmark slå fra ved 25 km/t, i praksis vil den simpelthen slå fra når man rammer denne hastighed og man vil så selv skulle træde fuld effekt for at opretholde farten.

Hjælpemotoren er batteridrevet og effekten må ikke oversige 250 watt – ligeledes må der kun være én hjælpemotor på cyklen.

El-cykler skal derudover overholde samme krav som en traditionel cykel, ift. reflekser og sikkerhedsudstyr, ligesom de skal køre på cykelstien, eller på vejen hvis cykelsti ikke forefindes.

Tips til køb af el-cykel

  • Kend dit, eller Jeres behov – hvad skal cykles bruges til og hvad vægtes der højest?
  • Tjek batteriet, hvor kraftigt er dette? Jo kraftigere, jo flere km kan der køres på én opladning.
  • Er displayet nemt at aflæse, ift. evt. hastighed og batteri-stand?
  • Tjek bremserne, er de kraftige nok til at stoppe cyklen sikkert ved nedbremsning fra top-fart?
  • Hvad vejer cyklen, er den til at træde hvis batteriet skulle blive fladt?
  • Kan cykel-handleren også servicere el-cyklen efterfølgende?
Tags fra indlægget
,
Mere fra Noel Juul Christensen
Test: Rogelli Umbria bibtight med pude
For et par uger siden testede vi Umbria trøjen fra Rogelli, én af Deres...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.