Test: Sigma Buster 2000 LED forlygte

Den tyske producent Sigma Sport er nok bedst kendt herhjemme for deres cykelcomputere og klassiske cykellygter, men de har også et par kraftige LED forlygter til MTB brug og vi har testet top-modellen, Buster 2000. Som navnet antyder, er der tale en LED forlygte på op til 2000 lumen, hvilket gør den særlig velegnet til brug i skoven, men den kan naturligvis også sagtens benyttes på landevejen eller på cykelstien.

Vi har haft lejlighed til at testet Buster 2000 de seneste 8 uger, så både lygten og batteriet er blevet udsat for lidt af hvert! Læs med nedenfor!

Hvad er der i kassen?

I kassen finder man følgende:

  • Sigma Buster 2000 LED forlygte
  • 6400 mAh batteripakke
  • 220 volt oplader
  • Beslag til styret
  • Beslag til hjelm med velcro
  • Forlængerkabel til batteripakken
  • Fjernbetjening med o-ring til montering på styret
  • Vejledning

Se vores unboxing af Sigma Buster 2000 nedenfor.

Design og funktionalitet

Buster 2000 er udført i anodiseret aluminium som gør den både lækker at se på, men også ret slidstærk da overfladen ikke tager så godt imod ridser og skrammer. Brugen af aluminium er dog ikke kun for syns skyld, det er også praktisk da aluminium har en god evne til at lede varmen væk, noget der kan være stærkt brug for i en kraftig LED lygte. Lygteglasset foran er udført så det ikke blænder unødvendigt og bag lygteglasset finder man 3 CREE LED dioder der samlet giver en lysstyrke på op til 2000 lumen. Dioderne sidder i en rundkreds, for at give den bedst mulige spredning, både langt frem, i siderne samt lige foran en.

Lygten har integreret beslag til de medfølgende holdere, så disse kan monteres fast, mens selve lygten nemt kan afmonteres. Bagpå lygten er én enkelt knap, via denne knap tænder og slukker man for lygten, ligesom man skifter mellem de i alt 7 forskellige tilstande, høj (2000 lumen), medium (1100 lumen), low (600 lumen), eco (200 lumen) og så 3 forskellige tilstande med blink. På lygten sidder en lille kort stump kabel, som bruges ved tilkobling til batteripakken. Holderen monteres på styret uden brug af værktøj og det samme gør sig gældende for hjelmbeslaget der monteres med velcro.

Som nævnt tidligere er batteripakken på 6400 mAh, cellerne kommer fra Panasonic, hvilket er udtryk for at batteriet er af høj kvalitet, hvilket betyder noget for både batteritid, levetid og holdbarheden helt generelt. Batteripakken er udført i hård plast, så den er beskyttet mod vind og vejr, monteringen på stellet sker via gummi-stropper som er integreret på batteripakken, ligesom der er gummi på selve batteripakken for at undgå ridser når denne er monteret.

Batteripakken har en enkelt knap, trykker man på denne får man aktuel batteristand via 4 dioder bagpå, en rigtig smart funktion der gør at man ikke kører hjemmefra i den tro at man har husket at lade op, men det viser sig man endnu engang har glemt det. Dioderne viser henholdsvis 100, 75, 50 og under 25%. Batteripakken har endnu en smart funktion, for den kan faktisk også fungere som powerbank, dvs. man kan oplade USB enheder via det integrerede USB stik i fuld størrelse, praktisk hvis man er ude at rejse, da den så pludselig har 2 funktioner. Ønsker man at oplade via batteripakken skal man trykke 2 gange på knappen. Batteritiden er fra 2,3 timer på fuld skrald, til 20 timer på Eco. I testperioden er den primlært brugt på ture af 2-3 timers varighed hvor der er vekslet mellem mid/low og high og der er jeg som regel er kommet hjem med 50% batteri tilbage, hvilket må siges at være godkendt, særligt fordi den lavere temperatur pt. også er hårdt for batterierne.

I pakken er også en lille fjernbetjening hvorfra lygten kan styres, det kan være ret praktisk hvis den sidder på hjelmen, hvor man så monterer fjernbetjeningen på styrtet – herfra man man så tænde/slukke lygten og justere lysstyrken. Fjernbetjeningen monteres med en lille o-ring i gummi som man kender det fra mange andre lygter.

Med 4 forskellige lysstyrker er Buster 2000 helt klar til brug på mountainbiken og landevejscyklen for den sags skyld og med et par “blink-modes” også er den lige så velegnet til brug for pendleren der ønsker en kraftig lygte der sikrer man bliver set i trafikken. Ved brug i skoven er det rart at kunne veksle mellem low, mid og high, alt efter hvor mørkt det er blevet og ikke mindst hvor teknisk sporet er – jo mere teknisk, jo mere lys ønsker man.

Lygten har et godt skarpt lys med en virkelig fin spredning, så man ikke kun ser hvad der sker lige frem – men også i siderne og langt fremme. Lyskeglen er jævn og blænder ikke modkørende unødvendigt, så man slipper for “langt lys” fra medtrafikanterne. Det betyder også at lygten sagtens kan bruges alene i skoven, man føler ikke behov for en sekundær lygte – selvom det nu altid er meget rart at kunne se der hvor man kigger hen og der hvor styret peger hen af.

 

Praktisk test

Konklusion

Med en pris på ca. 1400,- er Buster 2000 ikke den billigste lygte på markedet, men sammenligner man med andre mærkevarer i samme kvalitet, så er prisen slet ikke afskrækkende. Man kan nemt komme til blot at sammenligne lumens, og man kan sagtens finde “kina lygter” på 2000 lumens til nærmest ingen penge, men det lys de reelt giver, den generelle kvalitet og batteritiden kan sjældent sammenlignes.

Buster 2000 er en rigtig kraftig lygte der sagtens kan bruges som den eneste lygte til mountainbike i skoven, for den lyser både langt, godt i bredden og ligefrem – samtidig har den nogle gode tilstande så der kan spares på batteriet når der ikke er behov for fuld skrald på lyset.

Batteripakken er også lidt unik, ikke kun fordi den er ustyret med kvalitets-celler fra Panasonic, men også fordi den er med dioder der viser hvor meget batteri der er tilbage og giver mulighed for at bruge den som powerbank til opladning af USB enheder.

Samlet er Buster 2000 en super lygte til dem der søger en rigtig god lygte der kan holde mange år og som yder hvad den lover – nemlig 2000 “ægte” lumen og har en batteritid der er til at stole på. Kvalitet koster, men de ca. 1400,- for Buster 2000 mener jeg faktisk er givet ret godt ud!

Pris og tilgængelighed

Set til 1399,-

Funktionalitet 9
Medfølgende tilbehør 8
Design 8
Pris 7
8
Tags fra indlægget
, ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Plej din cykel med WD-40
WD-40 kender vi alle, men hvor mange tror den klassiske WD-40 er...
Læs mere
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.