Test: Michelin Power Gravel 35C

Vi har igen været afsted på de lidt bredere dæk, hvor vi i denne omgang har haft fat i et par cross/graveldæk fra Michelin. Michelin er nok kendt af de fleste, og de producerer dæk til en lang række køretøjer. Umiddelbart er de ikke super store i cykelverdenen, men de har faktisk et rimelig stort sortiment, hvor man både kan finde forskellige dæktyper og slanger. 

Specifikationer:

  • Størrelse: 700cx35mm
  • Type: Clincer og tubeless ready 
  • Vægt: 430 gram 

Design og funktionalitet

Designet fra Michelin er uden tvivl lavet til den hurtige gravel- eller crossrytter. Mønstret er tæt med lave knopper, som giver et godt greb og minimal rullemodstand. Begge dæk er udstyret med kantknopper, der skal være med til at give lidt ekstra greb i sving. 

Når man ser på opbygningen af dækket, ser man, at det bygget op med 6 ens knopper, der er lavet i trekanter. Placeringen af knopperne er lavet som en V-form, der er med til at give lidt ekstra fart fremad, når der skal gives gas på grusvejene. 

De 6 knopper i midten af dækket afløses af nogle lidt større knopper, der er placeret på ydersiden af knopperne. Knopperne er lidt større end de 6 knopper, og de har 6 kanter. Knopperne skal være med til at give god kontrol og lidt ekstra greb i svingene – og det gør de. Selvom dækkene kun måler 35mm, føler man, at der er rigtig godt greb i sand og grus. Vi har testet dækket i skov, sand og på grusveje, hvor dækket klarer sig super godt. 

Grebet er selvfølgelig vigtigt, når man kører gravel eller cross. Michelins Power har et rigtig godt greb, når man kører på tørre grusveje, men det halter lidt, når underlaget er mere vådt. Dog vil jeg mene, at det vil være et kompromis, der skal tages, hvis man ønsker rigtig meget fart på grus og i skoven. Personligt vil jeg vægte farten over et alt for tungt og meget mønstret dæk, men det er selvfølgelig smag og behag. 

Michelin Power Gravel er produceret, så det både kan bruges med slanger og køre tubeless. Vi har testet dækket på et tubeless set-up, hvilket har været yderst gnidningsfrit. Dækkene sprang nemt på fælgene, og jeg har ikke haft punktering eller sivere siden. Specielt nemheden er værd at fremhæve, da nogle tubelessdæk kan være svære at få til at passe på fælgene – godt arbejde fra Michelin. 

Vi har testet Michelin Power Gravel i 35 millimeter, hvilket måske ikke lyder af meget, men jeg kan godt lide den ekstra fart, de giver. Hvis man gerne vil have lidt bredere dæk, så kan de erhverves i 40 millimeter med de samme egenskaber. 

Michelin har udviklet en X-Miles Compound, der skal være med til at give en lang levetid og færre punkteringer. Når tager dækkene ud af æsken, kan man mærke, at det er god og solid kvalitet. 

Konklusion 

Michelin Power Gravel lægger sig prismæssig op af mange af konkurrenterne, så de er meget sammenlignelige. Dog synes jeg, at dækket skal have gode point for den lethed, der er, når det skal sættes op tubeless. Jeg har efterhånden bøvlet med mange dæk, der ikke rigtig vil “sætte” sig. Det har slet ikke været et problem med Michelin Power Gravel. Endvidere er der rigtig meget fart i dækket, uden det er ubehageligt at køre med på løst underlag. 

Personligt synes jeg, at Michelin har gjort et rigtig godt job, og dækket passer rigtig godt til dig, hvis du ønsker fart, holdbarhed og et fint greb. 

Pris og tilgængelighed

Set til 349,-

  • Køb Michelin Power Gravel

9 Design

8 Greb

9 Punkteringsbeskyttelse

9 Pris

8.8
Dette indlæg er tagget med
, ,
Mere af Mathias Busk Sælgen

Test: Trek Madone SL7 2020

De seneste par måneder har vi haft fornøjelsen af at køre de...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.