Træningsprogram via OptimizaR

Som vi nævnte i den sidste artikel om licenscykling, vil vi i den kommende tid komme til at have et tæt samarbejde med Ragnar fra OptimizaR, hvor Noel tidligere har været forbi til en meget brugbar test i forhold struktureret træning. I denne ombæring bliver det et noget længere forløb, hvor jeg fra mandag 2. november starter i et 12 uger træningsprogram. 
Her på siden kan I følge en ærlig og meget gennemsigtig beretning af træningsforløbet.

Træningsprogrammet fra OptimizaR er skræddersyet til mig og forud for programmet, har jeg været igennem fire tests på hometrainer, der tæller: 20 sekunders max sprint, 3 minutters max, 6 minutters max og 12 minutters max – alle tests udført siddende. Som det er opstillet her, så burde alle tests ligge lige til højrebenet, men åbenbart ikke for mig. Jeg havde svært ved at produceret et helt konstant watt-tal ved specielt de 3 og 6 minutters tests. Den ringe evne til det konstante tråd gjorde, at jeg måtte gennemføre de to tests hele 3 gange. En hård omgang, men fra allerede fra start viser det OptimizaRs store engagement og seriøsitet. 

Et billede af mine første tests
Et billede af, hvordan punkterne skal ligge på en lige linje

De fire tests er røget igennem samme analyseplatform, som det var tilfældet med Noels tests – nemlig INSCYD. INSCYD analyserer tallene, så de kan fortælle, hvilket ryttertype man er. Da Ragnar havde fået min testresultater og analyseret dem, blev det tid til en samtale, hvor Ragnar minutiøst gennemgik tallenes betydning og alle de forskellige grafer, der er outputtet af min tests, INSCYD og OptimizaRs analyse. 

Output

Outputtet bliver i sidste ende tal, der siger noget om: 

  • VO2max
  • VLmax
  • Anaerobe tærskel
  • Fedtomsæting
  • Optimale træningszoner
  • Overblik over styrker og svagheder, alt efter hvad formålet med ens træning er.

Disse punkter kan man tilegne sig ved blot at tage testen gennem OptimizaR – det som Noel har gjort tidligere. I denne ombæring dykker Ragnar dog endnu mere ned i tallene og udformer det hele til et træningsprogram, der opfylder de behov og ønsker, man måtte have. 

Individuel analyse

For at OptimizaR kan gennemføre den mest præcise analyse og tilmed tilrettelægge det bedst mulige træningsplan, er det vigtigt, at han også er i besiddelse af fysiologiske tal samt træningsmængde og vaner. Træningsmængde og træningsmønstre fik OptimizaR gennem et spørgeskema, som jeg udfyldte kort tid inden en videosamtale mellem OptimizaR og mig. 

Først og fremmest kunne OptimizaR berette, at min “ilt-motor”, altså min VO2max (aerobe kapacitet) er relativt høj. Ligeledes er min VLmax (anarobe kapacitet) forholdsvis høj, hvilket på sin vis kan være udemærket, men ud fra Ragnars vurdering, skal vi forsøge at sænke min VLmax – min sprintevne – så musklerne i højere grad omdannes til et længere og seje træk, så jeg kan holde et højere watt-tal over længere tid for eksempel i forbindelse med korte eller lange udbrud i konkurrence.

De blå prikker angiver mit niveau. Mine anarobe threshold i watt pr. kilo er relativ høj, grundet min lave vægt.

Det hele kan sammenlignes lidt med rytterne på World Touren. Klassementrytterne vil oftest have en høj VO2max og en lav VLmax, da de hermed kan holde længere og langsommere nedbryder sukker samt sparere på kulhydrat depoter.

Min fysiologiske analyse

OptimizaRs valg om at sænke min VLmax, blev truffet i samarbejde med mig, men selvfølgelig med kyndig vejledning og klare, synlige beviser på, hvad der kan flytte mest i mit tilfælde. Efter vores samtale stod det klart, at træningsprogrammet kræver en stor tilvænning fra min side, da jeg er vant til at køre fuld gas stort set hele tiden.
I de kommende uger skal jeg vænne mig til at køre længere intervaller med lavere belastning, end jeg plejer. Det kommer til at kræve noget mentalt, men efter OptimizaRs fine gennemgang og billeder på, hvad det kan ende ud med, er jeg fortrøstningsfuld. 

Igennem vores 80 minutters videosamtale fornemmede jeg, at det ligger OptimizaR meget på hjerte, at det hele skal være så brugbart og givende for mine mål, men uden at jeg som rytter kvæles i det. Derfor har han (vi) tilpasset programmet, så jeg kan se mig selv i det og stadig kan give den en over nakken – dog i lidt mere begrænset omfang.  

I den kommende tid vil det være muligt at følge med i mit træningsforløb. Vi vil med 14 dages mellemrum opdatere artiklen med nyt og spændende indhold, der kommer til at gå på min erfaringer og oplevelser med OptimizaR, fremskridt, træningsmængde, træningsmetoder, frustrationer og meget mere.

Læs mere om testen og træningsudbyttet her.

Mere af Mathias Busk Sælgen

Test: Trek Madone SL7 2020

De seneste par måneder har vi haft fornøjelsen af at køre de...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.