Zwift: Tips og tricks

Zwift er mere populært end nogensinde og der kommer løbende nye maps, muligheder og funktioner i applikationen. Vi har her samlet en række “guldkorn” som du måske ikke lige havde opdaget og/eller gennemskuet hvis du blot har kastet dig over online-fællesskabet.

Find dine venner på Zwift

Én af de ting som Bkool platformen er god til, er at man kan oprette sine egne små løb så man kan kører med venner og bekendte. Det samme er faktisk muligt i Zwift, det kræver dog blot at man downloader den gratis app kaldet “Companion“, med denne app ved hånden kan man søge sine venner frem og “lande” lige ved siden af dem.

Find din FTP med Zwift

Med Zwift er det en leg at få fundet sin FTP, der findes nemlig en dedikeret workout funktion der inkluderer opvarmning, 20 minutters “all-out” og afrulning bagefter. Kun ved at have den korrekte FTP registreret, når man det maksimale ud af sin træning og FTP’en bruges til udregning i mange sammenhæng, hvorfor det er ekstra vigtigt at den er korrekt. En FTP værdi er et udtryk for det gennemsnitlige antal watt man kan træde i én time.

Brug Zwift til struktureret træning

Zwift er ikke bare en stor verden som man kan cykle rundt i, Zwift indeholder også et hav af såkaldte workouts som kan bruges ifm. mere eller mindre struktureret træning. Istedet for “training” vælger man blot “workout” hvorefter man får adgang til en lang række præ-definerede workouts inddelt efter hvor lange de er, startende med 30 effektive minutter. Det er rigtig god og effektiv træning med disse workouts, da man får presset sig selv noget mere end ved “blot” at trille rundt i Zwift verdenen.

Brug ERG mode til workouts

Har man en såkaldt “smart trainer” så kan man bruge ERG mode under workout, i praksis betyder det at traineren generer præcis den modstand som der kræves, uanset hvilket gear man kører i, eller hvilken kadence man træder. Det kræver lidt tilvænning, men det gør det nemmere at holde X antal Watt, ligesom man ikke skal tænke på gearskifte og lign. når man ser sol, måne og stjerner efter 30 sekunder i rød-zone.

Brug piletasterne til at navigerer

Når man kører rundt i Zwift verdenen kan man faktisk (som udgangspunkt) selv vælge sin rute rundt på map’et, når der kommer et par pile op på skærmen trykker man PIL OP på tastaturet, og vælger enten højre eller venstre alt efter hvilken vej man vil. Trykker man “pil op” kan man også tage screenshots mens man kører, give “ride on’s” til medryttere og forskellige andre ting.

Brug Power-ups i Zwift

I Zwift kan man optjene forskellige “Power-ups”, måske har du allerede set et logo med en hjelm eller lign. øverst i venstre side, klikker man på denne aktiveres denne “power-up” som eksempelvis kunne være aero-hjelmen der giver mere fart på nedkørsler og lige stykker.

Deltag i løb på Zwift

Via den føromtalte Companion app er der mulighed for at se og deltage i kommende løb hvor man kører mod folk fra hele verden, via Companion app’en kan du se hvornår løbene afvikles, hvor mange deltagere der indtil videre og hvilke klasser der køres, samt eventuelle krav/restriktioner for løbet. Normalt er der dog adgang for alle, blot man husker at tilmelde sig den rette gruppe alt efter hvor mange watt pr. kilo man træder!

Følg en anden rytter på Zwift

Zwift er ikke kun til træning og løb, du kan dobbeltklikke på en given rytter i højre side af skærmen og følge ham/hende live. Det kunne være en kammerat eller bekendt der er igang med en stor udfordring, eller bare en kendt rytter som du ønsker at følge tæt.

Graf over effekt og puls

Trykker du på “G” tasten mens du kører, får du en fin graf op i bunden af skærmen der viser dine watt-tal og din puls, så kan du se om du presser dig selv, eller kører “leverpostejs-træning”.

Indstil “Trainer Difficulty”

Trykker du på menu og går til “Settings” finder du et punkt der hedder “trainer difficulty”, her kan du indstille hvor realistisk din trainer skal reagere på stigninger. I udgangspunktet er den sat til 50%, sætter du den til 100% vil du skulle skifte gear op/ned som ude i den virkelige verden, og sætter du den til 0% vil du kunne klare dig med få gear, uanset stigningsprocenten. Bemærk dog at det hverken gør dig hurtigere eller langsommere, du vil stadig skulle træde det samme antal watt for at få din avatar til at bevæge sig.

Forklaret på en anden måde, jo højere du sætter “trainer difficulty”, jo oftere skal du skifte gear og det svarer mere til virkeligheden. Vil du hellere fokusere på at træde nogle watt og holde dig til 2-3 gear under løb eller træning, så forsøg med at sætte “trainer difficulty” ned.

Noel er redaktør på CykelStart.dk og en ivrig motionist der kører både MTB, racer og cross - man må jo ikke gå ned på udstyr!

Vær den første til at kommenterer

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.