Test: Giant TCR Advanced SL 0 disc

Giant er netop begyndt at sende deres 2021 modeller på gade, og vi har været så heldige at få lov at teste den spritnye TCR i Avance SL 0 Disc udgaven, en landevejscykel fra øverste hylde med en vejledende pris på svimlende 78.999,-

TCR Advanced SL er blevet redesignet og er nu endnu stivere, lettere og endnu mere aerodynamisk, med andre ord en ret alsidig cykel – som i denne udgave er spækket med komponenter fra øverste hylde.

Udvalgte specifikationer

  • Stel: Carbon
  • Geargruppe: SRAM RED eTap AXS, 12-speed elektronisk
  • Kassette: 10-28T
  • Kranksæt: SRAM RED D1 Dub med indbygget wattmåler (Quarq DZero)
  • Bremser: SRAM RED eTap AXS, Hydrauliske skivebremser
  • Hjulsæt: CADEX Carbon hjulsæt med 42mm profil (Tubeless ready)
  • Dæk: CADEX Road Race 700x25mm (Tubeless ready)
  • Andre features: Integreret saddelpind, integreret holder til cykelcomputer
  • Vægt: 6,65 kg.

Design og detaljer

Modellen fås kun i én farve og det er den underspillede sorte/meget mørke grå som giver et “stealth” look. Der er intet “flashy” over Advanced TCR SL 0 Disc, og det kan jeg i virkeligheden ret godt li’. Alt er naturligvis i carbon, fra stellet, til styr, pedalarme, hjulsæt osv., der er ikke sparet nogle steder – og det hjælper bl.a. til den lave vægt .

Designet og linjerne er super clean og takket være den elektroniske SRAM geargruppe, så er antallet af kabler stærkt begrænset – altså er det kun de to kabler fra de hydrauliske bremser der er synlige, og dette skyldes at Giant har valgt en løsning med et “semi-aero” styr og en almindelig, udskiftelige frempind. Skulle det have været helt clean var et styr med integreret frempind at foretrække, men her er mulighederne for justering og tilpas ganske små – så dette er nok for de fleste en bedre løsning. Til gengæld kommer den med integreret holder til Garmin cykelcomputere, hvilket er en ret smart detalje!

For og bagskifter er lidt “chunky” at se på, men det er kompromiset når batteriet er indbygget, som det er tilfældet ved SRAM RED eTAP AXS – og så slipper man altså stadig for kablerne.

Saddelpinden er integreret, hvilket betyder at man kun har begrænset mulighed for justering af denne, medmindre man begynder at save af den – til gengæld ser det knaldhamrende lækkert ud – og er med til at understrege det “clean” look.

Stellets udformning giver mulighed for montering af dæk op til 32mm når det hele ikke skal gå op i fart og aerodynamik – for med bredere dæk får man en øget komfort, og det er faktisk ret imponerende så meget komfort der kan hentes i et par bredere dæk.

Helt generelt, så har Giant brugt rigtig meget krudt på at sikre alt på TCR Advanced SL er udformet så aerodynamisk som muligt, det gælder alt fra styret, saddelpind, stellet generelt, de integrede skivebremser og de lækre højprofil-hjul.

High-end komponenter!

Som nævnt indledningsvis, så kommer cyklen med den nye SRAM RED Axs geargruppe, en 12-speed elektronisk geargruppe lavet til landevejscykler. Gruppen er noget af det ypperste man man opdrive, og den byder bl.a. på indbyggede batterier, ny kæde med “flad” top (Det ser drøngodt ud!) indbygget watt-måler i kranksættet, kassette udført i ét stykke for optimal vægt og mange andre fede features. Læs mere om SRAM RED eTap AXS.

Bremser/greb er ligeledes fra samme serie og det er naturligvis hydrauliske skivebremser den er udstyret med.

Hjulsættet er fra CADEX, modellen hedder 42 Disc Tubeless, og navnet er ret sigende for hjulsættet som jo naturligvis nok er til skiver, har 42mm høj profil og er tubeless ready. Hjulsættet er med aero-eger, deres egne nav og vejer 1327 gram for et sæt, hvilket er en ret fin vægt for et sådan sæt. Læs mere om CADEX 42 Disc Tubeless. Hjulsættet er sat op med CADEX egne Road Race dæk i 25mm udgave som også er tubeless ready.

Selvom cyklen er stoppet med lækre komponenter er vægten stadig holdt latterligt lav, den vejer kun 6,65 kg. og det mærker man så snart man tager fat i den – for den er virkeligs let!

Hurtig, let eller komfort?

Giant TCR Advanced er lavet til at kunne klare det hele, altså har de både haft fokus på at skabe en ramme der er aerodynamisk og skærer vinden bedst muligt, ydermere er den super let og dermed også lynhurtig opad. Komforten er måske nok der hvor man må gå lidt på kompromis, men det er jo altså heller ingen “komfort-racer” men derimod en cykel som kan bruges både herhjemme til løb og træning, samt ture sydpå hvor der skal trænes bjergkørsel – her vil cyklens lave vægt virkelig komme til sin ret, mens de hydrauliske skivebremser sikrer at man også kommer sikkert ned fra bjerget når først det er besteget.

Under lokale forhold her i Danmark er det aerodynamiske design med til at hjælpe med at holde en god fart i cyklen og hjulsættets profil på 42mm er ligeledes passende til danske forhold, da man her undgår alt for voldsomme “ryk” i hjulene når vinden kommer sidevejs fra. Skal man ud at prøve kræfter med nogle af de gode stigninger i Danmark vil den lave vægt igen komme til sin ret, for jo færre kg. man skal hive “med op”, jo nemmere og sjovere bliver det altså.

Men hvordan er den så i praksis?

Vi har desværre kun haft mulighed for at låne cyklen i en halvanden uges tid, så en langtidstest er dette desværre ikke – men vi har fået “pillet” ved cyklen og afprøvet den under forskellige lokale forhold, hvor det er nemt at sammenligne med egne og andre cykler.

Det første jeg bemærkede var at Giant TCR Advanced SL 0 Disc føltes langsom når hastigheden var under 30 km/t, det virkede nærmest som om man sneglede sig afsted – altså en god indikator af at dette er en cykel der vil fremad og gerne i en fart! Cyklen er testet i en str. M og med en frempind der var liiiige lang nok til undertegnede der er udstyret med lange ben og korte arme – det betød at min sidde-position på cyklen ikke var helt optimal, ikke desto mindre fandt jeg mig rimelig godt til rette på cyklen, selvom stillingen er mere agressiv end på min daglige “komfort racer”. Rammen er super stiv og det samme er hjulsættet fra CADEX, hvilket betyder at al energi overførsel til underlaget når man stiller sig op og træder i pedalerne, det er en kæmpe fordel når der sprintes, men så sandelig også når man kæmper op af bakkerne!

SRAM’s nye elektroniske geargruppe virker ganske glimrende, og har man ikke tidligere prøvet at kører med en elektronisk geargruppe vil man med stor sandsynlighed være solgt med det samme. Fordelen ved Red AXS gruppen er at den er lavet udelukkende til landevejsbrug, og så slipper man for kabler og løse batterier, der sidder udskiftelige batterier i grebene og batteriet i for og bagskifteren kan tages af og lades via en USB lader. Geargruppen gør det fint og med de 12 tandhjul bagtil er der rigeligt med gear at gøre godt med. Der er egentlig ikke noget at udsætte på SRAM’s Red AXS gruppe, men personligt er jeg nok mere en “Shimano-dreng” og synes ærlig talt bedre om skiftet på min egen “gamle” Ultegra DI2 gruppe, det er efter min mening lidt mere smooth og måske lidt hurtigere også. Her er der helt sikkert lidt religion indblandet, for nogle er til SRAM, mens andre er til Shimano. Du får til gengæld en indbygget watt-måler fra Quarq og slipper således for efterfølgende at skulle investere i en sådan – og det er bestemt også værd at tage med i de samlede overvejelser da den har en værdi af ca. 4-5000,-

Kører man op, bemærker man straks den lave vægt – der gør det endnu nemmere at overkomme stigningerne, kører man ligeud glædes man over det aerodynamiske design og nedaf føler man sig helt i kontrol da cyklen er dejlig stiv og styrer super præcist, sidstnævnte nok i høj grad takket være det lækre hjulsæt fra CADEX.

Konklusion

TCR Advanced SL 0 Disc er en cykel fra øverste hylde og med en vejledende pris lige under 80.000 koster den næsten det samme som en spritny mini-bil, bare for at sætte tingene lidt i perspektiv. Prisen alene gør naturligvis at køber-skaren til en sådan cykel er lidt begrænset.

Med Giant TCR Advanced SL 0 Disc vil jeg godt turde gå så langt som at sige at man får en virkelig alsidig cykel og faktisk en cykel som (for mange i hvert fald) ville kunne gøre det ud for både en hurtig aerocykel, samt en super-let bjergcykel, og så er prisen måske ikke længere helt så afskrækkende…

Cyklenn er spækket med de lækreste og nyeste komponenter, så her man man næsten heller ikke ønske sig mere – dog ville jeg nok personligt foretrække en anden løsning ift. saddelpinden, at den er integreret giver lidt udfordringer ift. at få den skåret til så den passer, for det kan ikke gøres om! Ydermere synes jeg ikke løsningen med saddel/saddelpind er specielt elegant, det ser en anelse kluntet ud synes jeg.

Her får du en flot og diskret ramme spækket med nyeste komponenter, lækkert, bl.a elektronisk og trådløs geargruppe fra SRAM, indbygget wattmåler fra Quarq, stift carbon-hjulsæt der kommer klar til tubess-væske og generelt bare lette og lækre dele fra øverste hylde. Prisen er høj, ja – men sammenligninger man komponenter med tilsvarende fra konkurrenterne er den slet ikke ublu!

Pris og tilgængelighed

Vejlednede pris: 78999,-

10 Komponenter

8 Design

7 Komfort

9 Fart

10 Vægt

8 Pris

8.7
Dette indlæg er tagget med
, , ,
Mere af Noel Christensen

Test: Alé PRR Camo vinter cykeljakke

Alé er en Italiensk producent af cykeltøj og tøjet både udvikles og produceres...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.