Test: Trek Madone SL7 2020

De seneste par måneder har vi haft fornøjelsen af at køre de danske landeveje tynde på en Trek Madone SL7. Madoneserien er Treks bud på en fuldblods aero-maskine, hvor aerodynamikken er indtænkt stort set overalt. Fra top til tå er Madone SL7 spækket med high-end komponenter, der giver cyklen endnu mere fart og klasse. 

Udvalgte specifikationer: 

  • Stel: 500 Series OCLV Carbon, KVF (Kammtail Virtual Foil) rørformer, justerbar IsoSpeed på overrøret, usynlig kabelføring, Aero 3S kædeholder, Flat Mount skivebremser, kompatibelt med DuoTrap S, 142×12 mm gennemgående aksel
  • For- og baghjul: Bontrager Aerolus Pro 5 Disc TLR – 100x12mm/142x12mm TA
  • Geargruppe: Shimano Ultegra Di2 50/34 compact  – 11/28 
  • Sadel: Bontrager Aeolus Comp – 145mm
  • Sadelpind: Madone aero intern seatmast cap i kulfiber, integreret lygtebeslag, 25 mm offset
  • Vægt (56): 8,25 kg 

Alle de store cykelproducenter laver i dag rammer, der indbyder til fart. Disse rammer var før i tiden tiltænkt sprintere, eller ryttere, der gør sig bedst i det flade terræn, men i takt med udviklingen, er aerodynamiske cykler også blevet noget for klassementrytterne, der skal kunne lidt af hvert. Årsagen til dette skifte, skal findes i vægt og komfort. Innovationen og nyskabelsen hos de store cykelbrands er enorm, og der postes absurde summer i at udvikle de bedste, hurtigste og mest komfortable cykler. Trek er selvfølgelig ingen undtagelse, og de er velsagtens en af de største og mest kendte producenter i verden.  IsoSpeed er deres bud på komfort, hvilket også er en del af deres aero-serie. 

Isospeed – virker det? 

Trek har over mange år udviklet på deres helt egen idé om, hvad komfort er på en cykel. Komforten hos Trek kommer ikke blot fra materialet, som cyklerne er bygget af – den kommer også fra den måde, som stellet er sammensat på. En kort forklaring kan være, at mange af Treks stel ikke er støbt i ét. Man har altså et stel i to dele, der gør, at det kan bevæge sig minimalt – altså skabe komfort. Før i tiden hørte IsoSpeed kun til i den dyre ende, men i takt med udvikling kan man faktisk finde IsoSpeed på rigtig mange af Treks billigere cykler – eksempelvis på min Trek Procaliber 6. 

Nok om Isospeed i sig selv. Nu skal vi se lidt på, hvorfor IsoSpeed lige pludselig er at finde på en aero-cykel. Normalt hænger aerodynamik og komfort ikke super godt sammen, da rammerne på en top aerodynamisk cykler oftest er bygget som rene racemaskiner. Cykler, der skal kunne yde det maksimale, er oftest bygget op omkring stivhed, der giver ekstra fart i accelerationer. Her er komfort sjældent tænkt ind, da komforten oftest kommer fra stel, der kan “give” sig lidt. Trek har med Madone revolutioneret denne tilgang, og skabt en cykel, der justeres i stivhed. 

Stellet er som sagt delt i to og samlet ved bagstellet. Samlingen finder man under sadelpinden, hvor det velkendte IsoSpeed logo er placeret. I samlingen ser man ikke så meget andet, end et to-delt stel. Den ene del af stellet er ført ind i den anden, så begge følger hinanden på undersiden af overrøret. Stort set hele overrøret er altså delt i to, hvor det slutteligt at fastgjort med en unbracoskrue, der holder det hele sammen. Netop denne umbracoskrue skal løsnes sammen med en umbracoskrue ved bagstellet, hvorefter man kan justere på stivheden. Stivheden justeres ved at flytte på en plastikklampe, der er placeret imellem det to-delte stel. Flyttes klampen helt frem, får man en cykel, der er blød og komfortabel. Flytter man klampen helt bagud – mod bagstellet – får man en cykel, der er super stiv og klar til race. 

Men, men, men – virker det? 

Ja, det virker! Personlig var jeg en lille smule skeptisk, inden jeg modtog cyklen. IsoSpeed er smart og det virker eksempelvis Trek Boone 7 – forskellen er bare, at det ikke er justerbart på Treks andre cykler, hvorfor det giver god mening, at det rent faktisk kan flekse en smule i stellet. Denne udgave kan justeres – og man kan gøre det selv. Det lyder helt urealistisk, men dog ganske sandt. Når man vælger at bruge funktionen “soft” får man en cykel, der er giver efter og er blød, behagelig og komfortabel. Vælger man funktionen “hard” får man en cykel, der er super stiv og respondere fra første tråd. Den bløde version er virkelig blød, og man føler næsten, at man kører på et fladt bagdæk, når man prøver det for første gang. Det er noget, man lige skal vænne sig til – især, hvis man er vant til at få en del punkteringer. Heldigvis kan man køre trygt videre, men man undgår de værste stød og bump på vejen. 

Det er klart, at komforten tager en smule af farten – eller det føles i hvert fald sådan. Man kan specielt mærke forskel ved accelerationer, hvor cyklen ikke responderer lige så hurtigt og effektivt. Systemet kan virke en smule indviklet og en kende for meget, men min optik er det alt for fedt. Det giver næsten en følelse af at have to cykler i èn. Ønsker man race i weekenden, men afslappende træningsture i hverdagen, så er begge ting muligt med samme cykel. Det er også muligt at vælge en mellemting, hvor klampen er placeret i midten. Her opnår man en smule komfort, men samtidig god stivhed. Jeg er fan. 

Trek Madone er en aerocykel, hvorfor den selvfølgelig kommer med højprofilshjul. Sættet, der er monteret fra fabrikken er: Bontrager Aerolus Pro 5 Disc. Hjulsættet har en fælghøjde på 50mm, hvilket giver rigtig god aerodynamik og skærer vinden fint. De 50mm gør en ret stor forskel – både når man skal accelerere, eller er i høj fart. Denne højde profil passer rigtig fint til de danske vejr, hvor man oftest oplever megen vind. Vinden “river” godt i hjulene, hvis profilen bliver for høj, men de 50mm passer fint til de fleste forhold. 

Bontrager Aerolus Pro 5 Disc er et carbon hjulsæt til en rimelig lav pris. Der er altså ikke tale om et sæt top-klasse hjul, der er med i handlen, dog vil jeg mene, at hjulene fint kan passe til de flestes behov, da de er godt stive og giver fin fart i cyklen. Ønsker man at få endnu mere komfort og undgå punkteringer, er det muligt at køre tubeless med hjulsættet. Begge hjul er gjort klar til et tubeless set-up – man skal bare lige skifte dækkene, da de ikke er tubeless ready. Bontrager R3 Hard-Case Lite er monteret på fælgene fra fabrikken. Vi har tidligere testet et sæt, hvilket var en stor succes punkteringsmæssigt. Også denne gang er dækket meget hårdfør, og vi har kun oplevet en enkelt punktering på godt 2500 kilometer. 

Cockpittet på Trek Madone SL 7 er på mange måder specielt. Styret er Bontrager Elite Aero VR-CF, alu, 31,8 mm, usynlig kabelføring , 93 mm reach, 123 mm drop, 42 cm bredde, når man køber i størrelse 54 elle 56. Modellerne under har 40mm og modellerne over har 44mm. Det specielle ved styret er, at styret ikke er integreret, som det oftest ses ved aerocykler. Endvidere er styret aerodynamisk, men ikke hele vejen. Dette grundet frempinden, der skal være plads til. Der er både fordele og ulemper ved, at Trek har valgt at gå med en meget klassisk løsning med frempind og “almindeligt” styr. Fordelene er, at man har mulighed for at justere på vinkler og længder på frempinden, så man kan finde den helt rigtige position. Problemet ved de fuldt integrerede styr er, at det er stort set umuligt at justere på cockpittet, uden man bliver nødt til at skifte hele styret. 

Det let aerodynamiske styr har selvfølgelig indvendig kabelføring, der giver en lækker og ugeneret følelse, når man holder midt på styret. I styret er Di2-batteriet integreret, så dette ikke længere sidder under frempinden, men er gemt væk i styret – en lækker detalje. 

Kablerne fra grebne er normalt ført udvendigt, men på Trek Madone SL7 er det hele “gemt” væk. Kablerne er ført fra styret og ned i kronrøret, hvorfra de føres både bagud og frem, for at nå til bremsekalibrene. Den totalt indvendige kabelføring giver et super lækkert og rent look, der er svært ikke at holde af. Mange vil måske mene, at det ikke giver meget i forhold til aerodynamik, men det må give lidt, da kablerne ikke hænger og flagrer og tager fat i vinden. 

Afslutningsvis bliver vi igen nødt til at komplimentere Trek for deres lakering. Den blå og mat sorte farve spiller super godt sammen, og linjerne er ekstremt skarpe. Personligt er jeg ret vild med detaljer, der giver lidt ekstra til helheden, og her må man bare sige, at Trek rammer godt. Madone serien kommer i forskellige klasser, hvor farverne er med til at indikere klassen. SL7 2020 produceres derfor kun i denne farvekombination. 

Aerodynamik og komfort – det bedste fra begge verdener? 

Efter godt 2 månders test, hvor Trek Madone SL7 har været en trofast træningspartner, må jeg erkende, at cyklen overrasker mig lidt. Kombinationen af komfort og fart hænger super godt sammen, og man har mulighed for at justere cyklen efter sine behov. De ca. 2500 kilometer vi har tilbagelagt, har været af blandet karakter. De flade landeveje er blevet kørt med en helt anden fart og komfort, end det var tilfældet inden, mens spurter er blevet kørt med endnu højere fart og responsivitet. Bakkerne burde være den største udfordring, men igen har Madone vist sig fra en yderst gavmild side og har været en behagelig og hurtig klatre. 

Mange motionister går rigtig meget op i vægt, og ja, Trek Madone SL7 vejer måske en lille smule mere, end de letteste carboncykler, men her i flade Danmark gør den lille vægtforskel formentlig ikke den store forskel – i hvert fald ikke for mig. Er man Pro-Tour-rytter, kan vægten selvfølgelig have en betydning, men det er en helt anden snak. 

Slutteligt er Trek Madone i en prisklasse, hvor mange motionister formentlig bliver skræmt væk, men ser man på, hvad man får for pengene, så er det rent faktisk en rimelig god handel. Man skal tænke på, at man får højprofil carbonhjul, elektroniske gear og en aerodynamisk ramme, der skærer vinden sublimt. Hertil er det heller ikke tilfældigt, at seriens “lillebror”, Madone SL6, er kåret til “Årets Aerobike” hos vores venner Bikeradar, der har over 30 cykler igennem testapparater hvert år. 

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 48.999,-

Køb Trek Madone SL7 2020

10 Funktionalitet

9 Design

10 Køreglæde

9 Pris

9.5
Mere af Mathias Busk Sælgen

Test: Angry Light 4000 Lumen forlygte

Vi har igen været afsted i de mørke timer, hvor det er...
Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.