Test: Zipp 303 S Carbon Hjulsæt

Zipp, der i dag er et brand under SRAM, har hjul i alle prisgrupper og til ethvert formål. Ét af de nyere hjulsæt der har tiltrukket sig mest opmærksomhed er dog 303 S som vi her har haft til test. 303 S er let, tubeless ready og kan bruges både på landevej og til gravel – hvor det er sidstnævnte vi her har fokus på.

Udvalgte specifikationer

  • Fælg dybde 45 mm
  • Indvendig fælgbredde 23 mm
  • Vejer 1530 gram
  • Tubeless ready
  • Hookless design – bedre aerodynamik
  • Til skivebremser (Centerlock)
  • Fås med Shimano eller XDR body

Hookless – hvad er det?

Hookless er et forholdsvis nyt udtryk og noget man måske lige skal forstå – derfor starter vi her. En fælg der er tubeless ready har normalt en lille kant indvendigt, som forhindrer dækket i at ryge af – sådan helt kort fortalt. Fælge i hookless design har ikke denne kant og det har et par fordele samt enkelte ting man skal være opmærksom på.

Først og fremmest er det billigere og mere enkelt at støbe en hookless fælg, da det kan støbes som én del – det betyder også det skulle være mere stærkt da der ingen samlinger er. Den manglende kant skulle også give et mere aerodynamisk design, selvom det nok for os dødelige ikke kan aflæses på fart eller ydelse.

Ulempen ved hookless design er at det kræver særlige dæk, de skal nemlig være “hookless ready” og det er der endnu ikke så mange dæk der er – så udvalget er dæk bliver en kende begrænset.

Tubeless – nemt eller svært?

Zipp 303 S er tubeless ready, men kan også bruges med slange, dog er det kun tubeless dæk der er hoookles kompatible, så jeg vil antage at størstedelen vil gå med et tubeless setup – undertegnede inklusiv. Med i pakken er også vedlagt tubeless ventiler, så man er næsten 100% klar, man skal bare vælge et dæk der er hookless kompatibel og en tubeless sealant.

Sammen med hjulsættet fik vi leveret Zipp’s første gravel-specifikke dæk, G40 XPLR. Zipp producerer ikke selv dækket, men har fået hjælp fra Hutchinson der dog laver det på Zipp’s anvisninger, altså er der ikke blot tale om et re-brandet Hutchinson dæk.

Det var virkelig nemt at få dækket på og det sætter sig med det samme. I med væske, luft i og afsted – det bliver ikke meget nemmere! Jeg har benyttet Orange Seals Regular sealant, da det har været min go-to sealant i mange år, for det virker bare hver gang!

Zipp 303 S til gravel

Hjulsættet blev monteret på en Canyon Grizl CF SL 7 eTap som kommer leveret med et DT Swiss G1800 Spline db hjulsæt der vejer ca. 1895 gram. Det er et hjulsæt der kan anskaffes for under 3000,- blot for at sætte scenen.

Canyon Grizl med DT Swiss G1800 Spline db
Canyon Grizl med Zipp 303 S

Monteringen gik super nemt, for bremseskiverne er med centerlock og kassetten med XDR body.

303 S er optimeret til de lidt bredere dæk, faktisk kan de tage helt op til 50mm dæk. Zipp anbefaler dog “kun” 28mm hvis man søger den bedst mulige aerodynamik – hvilket er mere relevant for landevejsrytteren.

Det første jeg bemærkede var den enorme forskel der var i accelerationen kontra det gamle alu-hjulsæt, her er vægtreduktionen virkelig tydelig! Der skal slet ikke bruges samme kræfter på at træde cyklen igang og den virker langt mere responsiv over en bred kam.

Udover bedre acceleration, så ruller hjulsættet bare helt fantastisk, både på landevejen hvor Zipp G40 dækkene faktisk ruller overraskende godt og på grus og skovstier hvor man nemmere kan holde farten og ikke skal bruge helt samme kræfter på at holde gang i cyklen. Man kunne måske frygte at de stive hjul gjorde at cyklen blev mindre komfortabel – men det er slet ikke tilfældet. Dette heller ikke selvom jeg gik fra 45mm G-One fra Schwalbe, til 40mm G40 dæk fra Zipp. De 40mm er et fint kompromis mellem fart, på blandet underlag, samt komfort. Sidevind er heller ikke noget man skal være bekymret for, for de er ikke specielt vindfølsomme og op til 60 km/t klarer de også (med knop-dæk) uden det bliver usikkert.

Konklusion

Har man først købt sig en ny, dyr, cykel – kan det virke voldsomt at investerer yderligere ca. 8000,- i et carbon hjulsæt, men tro mig – det er virkelig pengene værd! Har du idag en cykel med et middelmådigt og halvtungt hjulsæt i alu, vil du opleve en enorm forskel ved at skifte til et carbon hjulsæt som eksempelvis 303 S fra Zipp.

Med 303 S fra Zipp får man et fedt design med lidt profil der gør dem hurtige og aerodynamiske, samtidig et hookless design som gør dem holdbare og holder prisen nede. Vægten er rimelig lav og de ruller virkelig godt, på landevej såsom som på grus og skovstier på gravelcyklen.

Efter at have brugt et par måneder med 303 S forstår jeg godt hvorfor dette er blevet ét af de mest anbefalde hjulsæt til gravelbrug, men som stadig også vil gøre det rigtig godt på landevejen da vægt og profil gør det enormt alsidigt.

Pris og tilgængelighed

Set til ca. 8000,- for et sæt, bemærk at de fås med alm. Shimano og XDR body.

Forhjul

Baghjul

Funktionalitet 10
Design 9
Pris 8
9
Tags fra indlægget
, , , ,
Mere fra Noel Juul Christensen
Aflyst! Moesgaard MTB Race – Nyt 6 timers løb
Bemærk: Løbet er aflyst grundet COVID-19 24. maj går starten til den...
Læs mere
Join the Conversation

1 Kommentarer

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.