Test: Pirelli P Zero Velo

Vi har igen haft fornøjelsen af at teste et par dæk fra Pirelli. Denne gang har vi testet deres race-dæk P Zero, der er andet led i Pirellis serie af cykeldæk. Mastodonten inden for motorsporten har her lavet et dæk, der skal konkurrere med mere velkendte mærker som Schwalbe, Specialized og Continental. Zero serien har farvekombinationer, som man kender det fra motorsport. Det er hermed nemt at huske på, hvilken dæktype, der passer til hvilke forhold.

Specifikationer

  • Dæk: 700×25 testet. Fås også i 700×23 og 700×28
  • Vægt: 210 gram
  • Tubeless Ready: Nej
  • Anvendelse: Race

Funktionalitet

Tidligere har vi testet Cinturato Velo fra Pirelli, der egner sig supergodt til det danske vejr på alle tidspunkter af året. Denne gang har vi rullet på et par race orienteret dæk fra selvsamme Pirelli. Til trods for mange ligheder i dækket profil, er P Zero Velo et meget mere glat dæk, der giver minimal rullemodstand uden at gå på kompromis med vejgreb.

Dækket egner sig til tørre såvel som våde veje, og selvom vejret er blevet væsentligt bedre i Danmark, har vi mødt et par byger på de godt 1000 km, vi har testet dækket. På tør vej får man lav rullemodstand og godt greb i sving, hvilket også gør sig gældende i våde forhold. Hermed et rigtig fint all-round dæk, der kan bruges forår, sommer og efterår.

Vi har testet dækket i 25c, der giver god komfort på cykelturen. Med de 25mm bredde dæk er det endvidere muligt at køre med lavere dæktryk for yderligere komfort. Vi har testet forskellige dæktryk, men mestendels kørt med maximum dæktryk på 7 bar, hvor man får minimal rullemodstand og udmærket komfort.

P Zero Velo er fremstillet med Pirellis Smartnets Silica materiale, der efter sigende skal give lavere rullemodstand samt mindre varme friktion, så dækket ikke mister gummi og hermed holder længere. Rullemodstanden er i top, dog er det svært at vurdere, hvorvidt dækket holder længere end andre producenters på 1000 kilometer, selvom det er svært at finde store brugsspor efter endt test.

Slutteligt er P Zero Velo udstyret med Aramid Belt, der skal sikre dækkets punkteringsmodstand. Vi har gennem testen blot oplevet en enkelt punktering, hvilket må siges at være særdeles godkendt efter 1000 kilometer. Dækket blev lettere beskadiget i form af en mindre flænge efter mødet med en lille flintesten. Punkteringen skete ca halvvejs i testen, og vi har kørt videre på dækket uden problemer, hvilket vidner om et stærkt dæk.

Konklusion

Jeg er sikker på, at Pirelli er kommet for at blive i cykelsporten. De formår at lave dæk, der kan bruges under alle forhold – i særdeleshed de danske.
P Zero Velo er et racedæk, der med fordel kan bruges til træning såvel som løb, grundet den lave rullemodstand. Herudover føler man sig sikker på landevejen, både med høj hastighed og i gennem sving. Vi kan varmt anbefale Pirellis P Zero Velo til de danske forhold og som alternativ til de store spillere på cykeldæk markedet.

Pris og tilgængelighed

Rullemodstand 9
Punkteringsrate 9
Komfort 8
Vejgreb 9
Pris 8
8.6
Tags fra indlægget
,
Mere fra Mathias Busk Sælgen
Test: Ravemen PR800 forlygte
Lygtesæsonen går så småt på hæld, men vi har lige en sidste...
Læs mere
Join the Conversation

1 Kommentarer

Leave a comment
Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.